Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
petgre

Vinterns jobb del 1 - Teak i styrpulpeten

Rekommendera Poster

I diverse inlägg på detta eminenta forum (som är mindre bra på projekt med bilder) så har jag efter en massa timmar och en massa jobb äntligen blivit klar med teaksatsen till min lilla båt - en Ryds 478 GT.

Kan fortfarande inte säga om det var värt jobbet, nytt ca 12000 och hemgjort ca 6000.

Eftersom jag aldrig sett originalet så har jag ju inte så mycket att jämföra med. Men om man kollar hos en båtsäljare verkar det hemskt, lite teak på en plyfaskiva, så ett antal ex på Rydsförsäljaren i Norrköping. Mina bitar är i alla fall 100% teak.

Fler bilder kommer efter denna.

 

 

post-4849-1394235798,024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser mycket snyggt ut.

Har du vågat räkna på hur många timmar du lagt ner totalt hittills?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det såg riktigt snyggt ut!

Hur har du gjort, vad är det skruvat i och hur ser baksidan ut samt hur ska bitarna sedan fästas i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen ett snyggt jobb!

Jag kan hålla med dig om att man ibland kan fundera över hur mycket man egentligen har sparat när man summerar timmarna man lagt ner. Men å andra sidan är det en härlig känsla som inte kan värderas i pengar att ha skapat något med egna händer som dessutom håller en högre kvalitet än det färdigköpta alternativet.

Jag är också nyfiken på vad du har för underlag till teakribben. Och vilken fästmetod du har använt.

Slutligen delar jag helt din uppfattning om att alltför få lägger ut bilder och info om sina projekt. Sådant ger mycket inspiration.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut. Jag tycker också att det finns för få projekt här ute.

Kanske skulle man kunna få till en egen rubrik, projekt, där allt från ny knap till ombyggnad kan få ingå.

Lägg gärna ut lite bilder hur det ser ut på plats i båten sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Tid: gissar på minst 100 timmar, men men

Har börjat med en mall i masonit eller papp.

Ritar upp denna på en stor plyfaskiva. Gör ramen runt allt. Borrar, skruvar fast. Sedan dit med ribben. Papper under där nåten kommer i kontakt med plyfan. Nåtar. Tar bort skruvarna, tar loss skivor, borrar upp och pluggar.

//Peter

 Edit: Se bilden med papper under träbitarna så ser ni hur jag gick tillväga i grova drag...



Senast ändrad av petgre | 27 februari 2009 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skivorna hänger endast ihop med nåtmassan.

Gjorde ett test med två ribbor, ca 10 cm, nåtade och fick ta i ordenligt för att sedan separera dessa efter härdning, dvs det sitter som bara den.

Det finns inget bakom i form av någon skiva.

Använde en nåtmassa som heter SeaLine 100.

Jag kommer att limma fast dessa skivor i båten, inga hål och inga skruvar.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar pl400 för att fästa/limma med. Har använt det i ett liknande jobb med mkt bra resultat själv.

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har utvecklat en egen metod (tror jag) att göra teaksatser till sittbrunn mm.

Mallar upp nogrannt hur det skall se ut, nåten skall passa mellan de olika bitarna osv. Använder vanligt papper till detta. Överför det hela till en kartong (vätskekartong, råvara för tetrapak förpackningar).

Justerar så det hela passar, ritar upp hur sargen (fisken) skall vara runt luckan/bänken. Tillverkar i 12 mm teak kantbitarna och limmar dom mot kartongen med smältlim. Med en ram på plats är det bara att fylla på med teakribb. Jag har använt Sikaflex och därför primat ock tejpat botten av varje nåt. När ribborna är klara limmar jag dem med smältlim. Sedan är det bara att köra på med nåten. Viktigt att stryka ut nåten ordentligt så det fyller väl i spåren. Det hela får torka/härda i ca en vecka. Sedan är det dags att dra loss från kartongen. Själva teakbänken är jättestark, det går inte att dra isär de olika bitarna.
Kör sedan med bandslip för att få bort lim på undersidan och överflödig nåt på översidan.

När allt klart limmar jag teakbänken i sttbrunnen med Sikafex mot plasten. Inga skruvar behövs utan när man fått det på plats, med stenar/blytackor som tyngder så fäster det och blir helt tätt.

Ett tips från en som varit och kikat hur dom gör på varven (fast dom använder häftpistol och rostfria klammer på baksidan för att hålla ihop ribben under härdningen istället för smältlim som jag gjort)/Dragos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på denna metod själv, men av anledningar jag inte kommer ihåg så körde jag med hål och borr istället.

Skulle jag göra om jobbet så skulle jag prova med att limma fast bitarna!

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt --- har nyss sålt min 478 men jag har en gammal fundering som du kanske kan svara på. Anledningen att jag frågar är att om man har båten på trailer så gäller det att hålla sig under trailerns totalvikt:

--- Ungefär hur mycket väger all denna teak mm du satt på?

Du behöver inte svara exakt, men kanske kan du säga om det snarare är 10 eller 50 kilo extra som båten numera väger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom -- förstås -- lägg gärna ut bilder på den färdiga båten när du är klar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Uppskattat totalvikten till 10-15 kg max.

Skulle jag göra det en gång till så skulle jag försöka köpa teak i mindre tjocklek, nu 12 mm, skulle hellre gjort det i 6-7 mm eller vad nu nästa dimension är.

Bilder kommer, väntar bara på solen, just nu är båten nedkladdad med träskmyggor (någon underlig myggart som svärmar hos oss) så den ska tvättas lite så fort de är klara med sittSkrattande

//Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 kilo extra är ju inga större problem. 478 50hk Mercury väger cirka 410 112 kilo = 522 kilo och min numera sålda trailer får ta 600 kilo max last. Även med bensin, dragg och lite andra prylar så borde jag ha klarat 15 kilo till.

Däremot är det värre för de som har EU-trailer (obromsad) och t ex bara får lasta 540 kilo.

Ser fram mot bilderna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt resultat!

Jag tillverkade själv lösa durkar till styrhytten i ställer för de sjaskiga heltäckningsmattorna som var standard. Tyvärr hoppade jag över att lägga en ram runt om, vilket naturligtvis hade blivit mera elegant. Men det får bli nästa gång.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snyggt - imponerande!

Gillar särskilt att du satt ett extra rostfritt handtag vid badbryggan, behövs verkligen för att enkelt komma upp ur vattnet efter bad.

Ser också ut som att du har påfyllning till en fast bränsletank -- är det något du också fixat själv, eller är det standard på nya modeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsletank finns inte som standard, inte ens i de nya modellerna, vad jag vet. Jag har satt dit en själv, fixade en 40 liters tank i rostfritt (specialtillverkad) 40 liter. Självklart passade den inte pga av att det inte blev någon fallhöjd ner till tanken.

Skar upp golvet på styrbordssidan, där man normalt har en 25-L tank, bökade runt en del så att jag kunde sänka allt ca 7-8 cm. Plastade upp och målade med 2-komp färg. Låter lättare än det var, men nu har jag en fast tank, med påfyllning på utsidan, samt en tankmätare.

Med full tank så blir båten lite sned, men det är himla mycket mer praktiskt med en fast tank och bränslemätare. Gott om extra utrymme i mitten för allt annat. Blev mycket nöjd!

Värt jobbet, skit samma, jag har uppnått det jag ville Skrattande Nu har jag soppa för många timmars åkande och det är betydligt enklare att tanka!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...