Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
columbusave

Köptips önskas för flipper 700

Rekommendera Poster

Jag är motorbåtsnovis och hade tänkt köpa en flipper 700 till våren.

Jag vill ha lite tips från nån som har koll när det gäller motorer. Motorn  ska helst vara relativt enkel att få upp i plan med fullastad(3 vuxna, 2 barn), vara driftssäker och inte dra för mycket soppa helst. Jag är ingen hejare på att mecka så jag vill helst att det ska vara relativt meckarvänliga motorer.

Ska man passa sig för flipprar med vp aq130 motor eller b21:or pga motorstyrkan eller?

Räcker en vp 140 eller kanske man ska sikta in sig på vp171 för att inte få en motor som pressas för hårt?

Jag har kollat på flipprar från 76 och framåt och  skulle gärna få lite neutrala tips från flipperägare om vilka motorer/modeller som är att föredra och vad man ska undvika.

Är det något annat man ska kolla in speciellt vid köp av en flipper 700 som ni kan tipsa om så gör gärna det. Modellerna skiljer sig ju lite från år till år och jag har kikat på modeller från år 76 till 80. 

mvh/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Erik

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig i dina funderingar, men jag kan förmedla dom erfarenheter jag har av en flipper 760 årmodell 1989. Den har en motor VP AQ 205Hp. Den planar upp vid ca 16 knop med 2-4 vuxna ombord. Toppfart ca 30 knop. Bränsleförbrukning 1,7L Nm i snitt. Med dom erfarenheter jag har idag skulle jag helre valt en kraftigare motor än en svagare.

/Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde min Flipper 700 i höstas och tycker mig därmed kunna ge någorlunda neutral information.

AQ145 räcker, men jag skulle inte köpa en båt med mindre motor. Finns andra som har annan uppfattning. Motorn är lättmeckad för en novis som jag. Ska du ha större motor så kasta en blick på AQ151 som har högre effekt och volym men fortfarande bara en kamaxel. AQ171 har rykte om sig att vara tekniskt fulländad men känslig och med dyra delar. AQ145 kommer vanligen med 280-drev medan de andra har 290-drev och därmed powertrim. Eftersom jag inte haft powertrim tidigare så led jag inte av att det saknades.

Ju äldre båt ju barare inredning, nyare båtar fick fler teakdetaljer. Min var en 83:a och hade bland annat teakluckor ovan pentryt och bakom aktersoffan. Äldre båtar har också motorn monterad längre in genom att akterspegeln är indragen vilket bör göra utrymmet mindre. Båtar som fått ny motor har då ofta en bula som sticker ut i salongen.

Utrustningsmässigt så bör båten ha värmare och kylskåp, annars får du räkna med att lägga till det själv. Min båt hade originalmonterade Wallas 1800B respektive Engel vilka funkade utmärkt. Många har ersatt Porta Pottin med spoltoa med separat tank. Går ganska enkelt att montera. Vissa båtar har olika varianter av takluckor över styrplatsen vilket är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

151 motorn kan vara lurig,på det viset att bakre avgasutblåset kan vara söndervittrat.

Uppkommer pga vatten kan stänka tillbaks från limpan, finns en handfräs att låna från volvo samnt ring att slå i efter utfört arbete. Blir som nytt. Även limpan tar skada av detta

För att kolla, måste man skruva av limpan från topplocket,köper du av firma så be att få garantier för detta. Märkte detta själv pga motorn gick varm. Lossade limpan upptäckte rost hål i limpans mellanvägg samnt fick hela avgasutblåset i näven. Reperationen går att utföra med båten i sjön. Lite aktsamhet fordras vid fräsning, smörj med rödsprit backa ej med fräsen. Klarades utav amatör på en timme.

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hade tidigare en Flipper 700 som vi var mycket nöjda med. Den var bestyckad med en VP 140 vilket jag tyckte var i minsta laget. Jag skulle därför minst gå på 151:an helst större... Men det beror mycket på hur mycket last man har ombord. Med 4 vuxna och ett barn ombord så kom vi upp i planing men då krävdes det två st i ruffen innan den planade ut.

Mvh
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar finnas trötta och pigga pentor där ute.
Har själv en 700 med AQ140A/280D och 15x15 prop.
Inga problem med att knuffa upp båt med fyra vuxna o två barn mitt i sommaren.
Marchar 18-21 knop (4200-4500rpm) med 25-27 på topp enligt GPS.
Antar att en frisk 140 kan vara piggare än en halvslut 145/151 så mitt råd är att provköra båten innan köp!
AQ140A (B21) är en mycket modernare motor än AQ130 (B20).
B21:an har crossflow-topp med överliggande kam samt var försedd med sötvattenkylning som std. Sötvattenkylningen ger inte bara korrosionsskydd utan även rätt driftstemperatur. Detta förlänger motorns liv avsevärt.

Lycka till med köpet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej sålde min 700 i sommras 08.Den hade en AQ130 med 280 drev,Precis som någon annan skrev så har det med skicket och hur motorena är justerade som avgör.Fick upp min i plan med 7 vuxna.Ok det tog tid men gick,vi är ett par stycken som haft några 700 med olika motorer och min med b20n gick för det mesta bäst,men fick jag välja fritt och priset inte avgjorde så skulle jag ta 151 med 2,5liters maskinen.Men dom kostar oftast mer.V8 är enl min mening helt fel maskin för den båten,för tung och behövs ej,den går lätt upp i plan ändå.Flipper 700 är ingen åka snabbt båt enl min mening.En sak till välj en båt med passagerar stol fram.Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi hade en 15x17 propeller på vår, testade även med 15x15 men tyckte att det blev väl mycket varv på maskinen när vi normalt bara var två vuxna ombord. Förmodligen är det detta som gjort den största skillnaden. Med 15x15 är orken helt annan när man skall upp i planing.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Jag skulle nog inte köpa en med B20, det kan ju snart vara svårt med delar mm. och även kunskap på bryggan. B21 alt B23. har en 700 men AQ151B den är ju snabb upp i plan så det borde inte vara några problem med en aq145. men sen behöver man ju inte ha med hela bohaget över helgen. det blir ju kilo..

Jag skulle nog välja bort både spoltoa o gasolkök då de kräver uh och är väldigt skrymmande i en liten båt. Trimmplan är ju bra.

mvh Harri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...