Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
carl_

Maxi77 eller Maxi Magic?

Rekommendera Poster

Finns någonstor principiell skillnad mellan dessa båtar, förutom att det är olika modeller?

Jag är relativt segelovan på båtar i den storleksklassen så något som är någorlunda lättseglat vore att föredra, men det kanske båda är? Jag vill även kunna ge mig ut på öppet vatten lite längre sträckor, då vädret passar för det, båten bör kännas säker även i det sammanhanget. Kanske känner man sig lite säkrare i en Magic eftersom den är något längre?

Något annat jag inte riktigt har klart för mig är hur stor risken generellt är vid en grundstötning att man skadar kölen ordentligt (bryter loss den i värsta fall) - ingen av ovanstående båtar är ju helkölad, en helkölad båt är ju helt säker i det avseendet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att dra en bilparallell:
Det är som att jämföra en Volvo 240 med en Volvo 850. Maxi 77 är en gammal, rymlig familjesegelbåt. Magic är betydligt modernare, men inte lika rymlig.

Vet inte vad du menar med öppnare vatten, men ska du inte korsa Atlanten duger nog båda fint.

Så länge du inte planerar att inte göra annat än att stutsa runt på graniten i full fart i sommar så håller båda båtarna ihop bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tackar för svar. Utrymmet är ingen viktig parameter, kommer segla (i alla fall mestadels) själv. Vad skiljer dom förutom utrymmet? Är båda någorlunda lämpliga för nån som inte seglat så mycket?

Atlanten väntar jag nog lite med... det handlar om Östersjön. Ända till Finland ska jag nog inte men i alla fall nån överfart runt 10 timmar eller nåt på öppet vatten nånstans kommer jag nog vilja göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt jämförelse 240-850:) Maxi 77 är en kanonbåt på många sätt varför den tillverkats i fantastiskt många ex. nästan 4000. Kvalité komfort och trygghet. Dock så medför ju detta att båten finns överallt var du än seglar här i svenska vatten vilket kanske va lite trist. Maxi Magic seglar ju vad gäller lys hyfsat mycket bättre. 1.03 för M77 och 1.07 för magic:en. Magicen säljs i regel med inomborade vilket inte är lika vanligt på m77. Jag föredrar defintivt inombordare vilket ger bättre motorgång,laddning,bränslesnålt, osv. Magicen har även 7/8-dels rigg vilket är att föredra framför m77ans mastheadrigg. Har du mellanskillnaden så köp en Maxi Magic!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Magicen får du toalett, kanske en inombordare, 7/8-delsrigg och helt enkelt en modernare och snabbare båt.

Sen kostar den ju tre gånger mer än 77:an, så det handlar mer om vilka pengar du har och vad du vill lägga dem på.

Beträffande grundstötning så vet jag iallafall att 77:an tål det mesta. Jag har åtskilliga gånger i marchfart dönat in i den bohuslänska graniten utan några andra skador än lite rost. Och skroven på de båda båtarna är ju snarlika så Magicen är säkert mycket tålig även den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite nyfiken på varför du fastnat för en jämförelse mellan dessa bägge båtar när det finns så många olika båtar. Är det just Maxi som gäller? M77 och Magic är i sig två bra båtar men prismässigt är det procentuellt sett ganska stor skillnad och de tillhör två olika generationer i svensk båtindustri.

Maxi 77 har jag mycket erfarenhet av då jag haft två sådana. Magic har jag bara varit i men inte seglat. Min känsla är att 77.an är tryggare eftersom den är underriggad och tål mycket vind. Den går egentligen bäst när det blåser ordentligt, medan Magic nog är piggare i svagare vindar. Därtill minns jag att jag inte var förtjust i Magicens sittbrunn som jag upplevde hade en alldeles för låg sarg. Det kändes, i mitt tycke en aning otryggt och oskyddat. I alla fall om man har små barn eller vill ha skydd mot stänk. Däremot så tror jag att Magic är roligare att segla. Framför allt på kryss, med sin lilla fock. Riggningen är modernare, mer trimbar, och hon har större segelyta. Är 5% snabbare enl. LYS.

Somliga bedömer 77:ans seglingsegenskaper efter hur båten ser ut, men den seglar faktiskt riktigt bra när man lärt känna den. På halv- och undanvindar har vi många gånger seglat om t.ex. Expresser, men då får det får det som sagt blåsa på rätt bra. I svaga vindar behövs den stora genuan som är bökig att få runt i slagen och som kräver extra winschar på sargen för att inte behöva dra skotet fram till fockwinschen på rufftaket.

Invändigt tror jag inte att volymen skiljer nämnvärt. Kul med Magic kan ju vara 270 graders utsikt ifrån ruffen, tack vare de stora maxi-solglasögonen.

Vad gäller risken för skador vid grundstötning är min uppfattning att Maxibåtarna tål rätt mycket, även om de allra tidigaste årsmodellerna av 77:an fick en del kritik. Förstärkningar gjordes till -75 års modell. Bägge såldes antingen för utombordsmotor eller med en liten Penta-diesel.   

Mvh

Henrik   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 har i mina ögon en grymt tråkig sittbrunn med dålig sikt. Rymlig javisst men det är svårt o sitta uppe på kanten med bra blick över segel samt framåt. Vi som en gång lärde oss att segla i jollar har svårt o finna oss tillrätta med detta.

Jag hade utan att tveka valt Maxi Magic men som sagt det finns säkert fler synpunkter.............

Gillar man stt segla blir valet lätt !!!!!

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...