Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
columbusave

Transport motorbåt gävle huddinge

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska har en flipper 700 på obromsat släp(max 30 km/h) som ska ned till Huddinge. Tänkte prova på att köra ned den med bilen.

Är det någon som vet den snabbaste/smartaste bilvägen mellan gävle till huddinge utan att bryta mot trafikregler.

mvh/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte får åka på motorväg så blir det lite krångligt den sista halvan av resan.  Men först tar du gamla E4 över Skutskär ner till Uppsala och sedan 255 ner mot Märsta.  Sen blir det knöligare med alla paralellvägar till motorvägen in till centrala Stockholm-västerbron-Liljeholmsbron-gamla huddingevägen.  Skaffa dig en bra karta med alla vägnummer hos www.vv.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt, det finns ju motorvägar överallt Skrattande
Men kanske man kan åka över Furuvik, Tierp till Norrtälje och sedan småvägarna över vallentuna till Sthlm. Genom stan och Huddingevägen ut.

Annars så får det bli över Tärnsjö, men jag vet inte om det är motorväg där. Tror inte det, men en jävla trafik. Nåja till Heby och någon liten väg till Uppsala och gamla E 4 an förbi Sigtuna, Märsta och Upplands Väsby. Ett jäkla snurrande Glad 
Är det inte bättre att sjösätta båten och ta upp den i Stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en väldigt lång sträcka att köra med en ofjädrad trailer och riskera att skada både båten och trailern. Kan du inte hyra en vanlig trailer, demontera den obromsade och lasta den i båten för transporten ??

Obromsade 30 km/h trailers (snarare upptagningsvagnar) är inte tänkta att köras i långa sträckor - vet du i vilket skick är hjullagren och däck på denna vagn ?

Flipper 700 väger också 1400 kg, klarar din bil denna last, får du över huvudtaget köra så tungt, obromsat släpp på allmänna vägar ?

Ledsen at jag inte svarade på din fråga, men det är kanske värt att tänka om ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde i höstas en Flipper 700 till en kille från Sandviken. Han tog upp båten i Dalarö och körde upp den med en ofjädrad vagn. Minns jag rätt skulle han passera Mälaren via väg 55 (Strängnäs-Enköping). Fick ett mail på kvällen där han rapporterade att resan gått bra.

Ett alternativ för att slippa köra genom Stockholms innerstad är att åka via Ekerö och (betal)färjan över till Slagsta. Sen är det bara några hundra meter till Huddingegränsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro har en bra kartfunktion.  Eniro-Kartor-Vägbeskrivning.  Skriv in Gävle och Huddinge och bocka för undvik motorväg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att båten är försäkrad under resan bara.. själv planerade jag en motsvarande resa för ett par år sen, slutade med att jag tog båt och vagn vid olika tillfällen på hyrda båt - resp. biltrailers. Dubbla resan, och nån tusenlapp i släphyror förvisso, men det kändes klart säkrare (och snabbare) att ha stadiga grejor och kunna köra på raka vägen. Vet att vissa rent av kört upp hela ekipaget (30-kärra och båt) på en stadig boggietrailer, jag vågade mig inte på detta..

Inser iofs att det inte är nån lek att flytta en Flipper 700 mellan två kärror utan ramp & öppet vattenFörvånad.

Förutom Eniro brukar de flesta navigatorer ha ett undvik motorvägar-läge. Kan bli en rätt obehaglig läsning när den räknar upp kilometrarna... been there done thatFlört.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till: Dra upp hela ekipaget (båt vagn) på en stor boggivagn, låna godkänn dragbil samt chafför med rätt behörighet och surra ordentligt.

 

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon annan skrev tidigare så tycker jag ett gott alternativ är att köra ner båten sjövägen och ta släpet sen, särskilt om båten sen ska stanna i vattnet. Det är ju flera långhelger under våren som passar bra för en sådan minisemester.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahahahahah, Har du bara tråkigt eller inget bättre alternativ? Låter sanslöst tråkigt att ligga 30 Gävle-Huddinge.

 

hyr/låga en 80kärra eller ta den på lastbil (inte så dyrt faktiskt). Då spar du MYCKET tid och kanske även pengar då det inte är ekonomiskt att ligga i 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hajar ingenting!

Vad spelar det för roll om man kör i 30-40 en natt med lite kaffe och mackor med sin dyrgrip och kommer hem säkert och utan större risk för haveri eller polisinspektion.

Medelfarten på en bil ligger runt 40-50 km/h om man inte har släp. Det blir nämligen kö ibland i rusningstrafik och då står det nästan stilla.

Nöter man på i 15-20 knop så går det rejält framåt!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mejlade polisen i den kommun där det var motorväg och förklarade problemet - de svarade och gav detaljerad vägbeskrivning förbi motorvägen.

Bara å tacka å köra! :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kör absolut inte mer än 30!

När jag köpte min första båt hade jag en likadan trailer som du och skulle köra från Hallstavik till Uppsala.

Klarade dock inte av att köra i 30 varvid ett däck small (klockan 10 på kvällen)

Fick ringa en bärgare men eftersom släpet inte var inregistrerat kunde han inte köra det på försäkringen utan jag fick bekosta det själv .

Lagren i hjulen är ju inte gjorda för att köra längre sträckor ens i 30, så ta det försiktigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid är det nåt som ställer till det!

Den samlade kunskapsresursen på Maringuiden är ovärderlig. Alltid är det nån som testat och sett vad som händer i praktiken. Att hjullagren skulle vara så dåliga på en släpkärra kunde jag inte tro. Det måste kunna hända även vid kortare transport. Kärran har en max körsträcka. Kan det vara 100 km. Har man den hemmavid och 1 km till stranden så håller ändå kärran i 25 år om man gör två vändor per säsong. Ramlar hjulet av eller skär lagret ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjullgaret skar ihop på en sida varvid gummihjulet smälte av värmen. Det var en gammal och inte helt fräsch kärra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så finns det tre svagheter på båtupptagningsvagnar:
1. Hjullager. Vissa har inkapslade SKF lager a 650:-, samma som 80 km/h obromsade vagnar. Dessa tål högre farter samt att köras ner i sjön. Vissa andra har enkare lager, som måste smörjas varje gång de har varit i bräckt/salt vatten. Dessa har antagligen högre friktion och värms upp under tiden man kör, klarar säker 2 eller 3 km åt gången, men knappt mer än 5 mil i 40 km/h. Då blir de överhettade och skär. Det märker man inte alltid, då kan axel börja rotera på navet, med resultatet att hela paketet skär till slut
2. Däck - till upptagningsvagnar köper man ofta begagnade däck á 100:- och bibehåller dessa tills de är helt genomruttna. Håller oftast till från rampen, i värsta fall kör man dessa 2 km på fälgen.
3. Ingen fjädring, frestar extra mycket på däcken och hjullagren, bilen och båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...