Riwallen 1 Postad 26 Februari , 2009 HEJ! Någon som har något förslag på någon el pump för septitanks tömning 38 mm invändigt mått. Har kollat på Hjertmans produkter men tyckte de var för dyra Har sugtömning med men skall ha el tömningen som säkerhet i fall ja ej hinner till tömningsstationl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 26 Februari , 2009 Jag köpte Jabsco's dyra membranpump. Jag tycker det är värt att man inte riskerar att den går sönder om den får suga torrt. Det är svårt att veta när tanken är tömd och jag vill INTE i onödan byta pump med fylld tank . Men det finns billiga pumpar med impeller men de har du väl redan förkastat. Ett alternativ är att ta en hand-driven länspump. De är iofs inte billiga de heller och dessutom är de inte diffusionstäta. Sån hade jag tidigare men bytte till el-driven och lukt-säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 27 Februari , 2009 Håller på med precis samma sak, (Vet av erfarenhet sen i somras hur tryckt stämningen blir ombord när tanken är full, och sugtömningen i hamnen pajat) fast jag hade en kvarnpump liggande som jag bytte impeller och packningar i bara. Kan säga att kostnaden för slangstumpar, kulventil, bottengenomföring och alla andra små latjo prylar som behövs (många slangklämmor blev det) kostar mer än vad Hjertmans tar för en pump....å det är värt det Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 27 Februari , 2009 Har en handdriven länspump men den är ej diffusionstät som sagt var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser