Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
thundergod

Varför blir mina inlägg oläsbara? om kvaliteten på segelbåtar från DI

Rekommendera Poster

Det verkar som om det är nått vajsing med di:s länkar gentemot vår rendering.

Har tagit denna länekn dirket från ID iofs och det verkar ju funka.
Skall kolla vidare på det.

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. vore kul att på något sätt få in en tråd om denna säkerligen bland seglare kontroversiella artikel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss känns det väldigt kul att de omnämner Linjetten som särskilt säker Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog så hade inget av de försäkringsbolag jag talade med i detta ämne i höstas någon statistik som visade på detta, men med statistik kan man ju trolla som bekant!

MEn att en båt på 5-10ton som sticker 2meter inte klarar en grundstötning utan att ta skada är kanske inte så konstigt!.

 

ps. ganska kul att läsa koden i de andra inläggen, gammal webmaster som man är! Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen har statestik över allt som kostar dem pengar , var så säker. Men det är inget man går ut med officiellt. Att hänga ut en viss båttyp är inte så bra för bolaget.

Har pratat med olika innom branchen om skador som uppsår vid grundstötningar och på vissa (läs franska) fabrikat är det fråga om rena konstruktionsfel som orsakar skadorna.

Sen är det ju bäst att hålla sig från grunden, då försvinner ju problemen. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att försäkringsbolagen inte går för hårt fram med sin statistik och justerar försäkringspremien i förhållande till alla risker dom ser. Redan nu så har ju en del bolag diffrenterade premier beroende på båtfabrikat (en Bavaria är dyrare än motsvarande svenskbygge). Men man kan gå ännu längre ifall andan faller på:   Exempelvis dyrare premie om du har båtens hemmahamn i mer grundfyllda farvatten, eller i Mälaren där siktdjupet är sämre, eller för att båtägaren är kvinna, eller att båtägaren är över 65 år, mm. Alla dessa uppgifter finns hos bolaget så det är egentligen bara att kolla vilka kategorier av båtar och ägare som kostar mest.

Hoppas att det inte blir så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är inte differentiering något många skötsamma kan tjäna på?

Den som väljer att köpa en dyrare, robustare, servicevänligare båt, som har mångårig erfarenhet, som seglar defensivt och som är aktsam och omvårdande, skall han subventionera någon som väljer en svårreparerad, bräckligare båt?

Så har ju exempelvis bilföräkringarna sett ut i evigheter. Kör jag, 53 år en Kia och har inte krockat på 15 år betalar jag mindre än den som är 22 och kör en Porsche.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara bra om de tog hänsyn till flera saker tex kön och ålder då äldre och kvinnor brukar vara försiktigare än yngre och män. Tror vi skulle få det billigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare fick ju kvinnor lägre premier på t ex bilförsäkringar, eftersom kvinnor procentuellt sett har lägre risk att vara inblandad i en olycka med sin bil (räknat per tillryggalagd mil). Pågrund av prövning eller lagändring (minns inte vilket) blev det otillåtet att differentiera på grund av kön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl snarare så att försäkringsbolagen ville höja premierna för kvinnor eftersom deras olyckor blev dyrare för bolagen. De råkade oftare ut för dyra whiplashskador när de blev påkörda bakifrån i sina små, relativt sett, farligare bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå försäkringspremier finns inom MC-försäkring väldigt sprida premier. Det kan vara 50 ggr dyrare att försäkra en ägare/hoj och en annan. På liknande sätt inom båtförsäkring skulle den som är större risk få ta större del av kostnaden.

Tills vidare kan man välja olika självrisk som på t.ex Svenska Sjö där en 400.000- kronors segelbåt endast kostar 1300:- per år med 10 % självrisk (40.000). Då anser jag att jag inte behöver vara med och betala spruckna båtbottnat där kölen bara är bultad på en platt botten utan nedbyggd sula och sparsamt med bottenstringers och balkar.

Jag skulle tro att statistiken är svårare att få fram inom båtområdet där det är ganska få båtar och utspritt på väldigt många modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget värre än ljudet som rungar genom den stilla sommarnatten, än just smällen som fortplantar sig genom kölen upp i skrovet och vidare ut....jag mår lika dåligt varje gång jag hör detta. De gånger jag upplevt det pga egna misstag har ta i trä(stål) varit i låg fart när vi varit osäkra och sänkt farten rejält - men det beror nog bara på tur! För trots alla sjökort och gps och duktig familj och hyfsad skeppare - går det nog rejält åt skogen endera dagen.

Tillbaka till ämnet! Hela naturhamnen full med båtar och en stor fransk båt på väg in som går i sju knop rakt mot grynnan. Ingen kunde göra något och det small, det värsta jag har sett. 37 fot som bara lättar och vilken smäll sedan, den ekade hela natten i mitt huvud.

Det fanns inga läckage - inga synliga skador som dykaren kunde se - men antingen är de franska båtarna gjorda stål eller så kan man undra vad som hänt? Jag vet inte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl den påkörandes försäkringsbolag som betalar?

Nja, det var faktiskt så att just män fick betala högre premier - speciellt yngre män. Att differentiera för ålder är okej, men inte kön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om (läs när) jag går på slipper du i alla fall ljudet (annat än skriken från besättningen) då vi monterat Kölskyddet keelPro  som lär fungera bra. Hoppas att det dröjer innan jag kan uttala mig om hur det fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga?
Jag ser två aspekter i detta meddelande.
Äldre båtar kommer att hålla sitt höga värde vilket jag tycker är fel.
En äldre båt har förslitningsskador och ofta begagnade segel. Motorn sina timmar och
visst, den är testad. Men hur och hur många år?
Vantskruvar slitna, fallen knappast nya. Gasinstallationen är äldre.
Ja det finns massor att tänka på vid köp av begagnat.
I mitt tycke ligger priserna för äldra båtar upp emot 50% för dyra.
Om man ser till kronans värde, så fungerar det inte på det sättet.
En krona är en krona varesig den används i boden eller malmö.
Man inhandlar en båt för 500 tusen, efter 25 år är priset närmast högre.
Det betyder att ett köp av en båt är en investering mer än en fritidssysselsättning.

Men varför går man ut med detta förfarande?
Nu, i en tid då arbetslöshet är ett gissel.
Har man kanske kommit på att alla nybyggen, hus, broar t.o.m båtar är fuskbyggen.
Allt för att tjäna pengar på mindre vetande konsumenter.
Är det så. Så kommer priserna att falla drastiskt inom kort.
Men då på nyare båtar och möjligen att det tar begagnat-marknaden med sig.

Nästa tanke är att man febrilt försöker hitta nya vägar att bekosta båtägare.
Man kanske tänker höja premierna för nya båtar och vågar kalla dessa fuskbåtar.
Nu kanske man är ute på djupt vatten.
Att gå ut med detta meddelande officiellt, kan få enorma följder.
Man trycker ner ett eller ett par tillverkare, som om jag vore dom skulle göra en anmälan
med skadestånd som följd. Dessa kostnader vet man ju vilka som får betala!
Så för att påskina att båtarna är av sämre kvalitet, så måste man räkna in vilka som kör båtarna, hur och
med vilken känsla. Visst finns det folk som är alltid har varit rädd om sina saker. Men i dagens slit och slängsamhälle,
så kanske man längre inte är så rädd om grejerna.

Saxat hemmifrån Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med alls. Att förklara olika skador på båtar genom vilka som seglar dom kan ha en liten poäng, men fortfarande så är båtar, precis som alla andra tekniska prylar i sammhället, konstruerade för vissa förhållanden och på olika sätt.

Vissa båtar är konstruerade för att hålla för granit andra för sand. Vissa för att kunna kappseglas hårt med höga riggspänningar, vissa för cruising med låga riggar mm.

Sen har vissa båtmodeller fått sämre rykte än andra pga hantering av ovana/nya båtägare som köper en billig båt i 40 fots klassen eller som går som hyrbåtar.

Den info som jag fått är att tex Bavaria har skärpt sig vad gäller styrka i kölpartiet men att det är större problem på vissa franska båtar.

Då kan man sätta sig in i varvens tankesätt:

Bavaria säljer mycket i Norge och Sverige. (hårda grund)

Visst/vissa Franska varv säljer mer till medelhavsområdet. (mjuka grund)

Bara spekulation men ganska troligt. Så skulle jag tänka om jag var ägare till ett varv. Att bygga för granit kostar mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...