Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Christophe_d

Båtpriser - Bluff?

Rekommendera Poster

Det pratas så mycket om kris och det bra läge att köpa båt nu: Lågt pris, bra prutläge osv...  Kolla båtprisena och jämför med dessa från låt säga 2 till 3 år tidigare. Jämför då samma modell och häpna! Båten jag själv köpte 2007 kom som helt ny båt till båtmässan 2007. Vid senaste båtmässan har priset höjts med hela 42000 kronor. Bör anmärkas att inga förandringar har skett under åren, bara prishöjningar. En nybåtsköpare tror nu säkert att han har gjort en mycket bra affär när han får ca 20000 rabatt

Förr hade jag ett sommarjobb i en mattaffär. När det var rea, så höjdes ursprungpriset och vipps, rea-priset var egentligen det vanliga som förr... Det verkar vara lite samma system.

Senast ändrad av Christophe_d | 26 februari 2009 | 18:48

Senast ändrad av Christophe_d | 03 mars 2009 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta ska du få se. I juli kan du få vad som helst begagnat för en spottstyver.
Och en saab för ett byte med en cykel Skrattande
Det har inte slagit igenom än bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men det är inte det jag menar; det är alltså ingen rabatt man får! Man luras bara för att priset höjs och för att sedan gå ner igen. Som någon fejkrabatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man kommer kunna göra klipp, det finns fler nu än för ett par år sedan, som är tvugna att sälja snabbt. Däremot tror jag inte att det kommer att bli en allmän eller stor prissänkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde av en bekant i Finland som säljer båtar att nypriset har sjunkit med 20% där.

Varför skulle det inte komma till hit. Har även hört av bekanta som försökt sälja båt att det funnits väldigt lite intresse. Jag personligen tycker mig se att priserna på begagnat sjunker sedan förra sommaren.

Kul för dom som sålde sin båt förra sommaren men inte fullt så roligt för de som köpte.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet vad du menar Glad
Vi blir lurade hursom.
Även när det i affärer står halva priset, så betyder det inte att de inte gör vinst. De tog hem vinsten snabbare på partiet innan och säljer ut varorna med ren vinst nu INNAN det är dags att presentera nästa kollektion. Eller modell. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har inte gjort någon förlustaffär förrän man sålt med förlust. Ser man det så så spelar det ingen roll när eller till vilket pris man köpt. Om de som köpte båt förra året väntar i kanske fem år med att sälja... Tja, vad spelar det då för roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt. Jag har också upptäckt detta.

Folk tror de gör ett fynd när det är rea och/eller när de ges möjlighet att få pruta lite grann. Själv köpte jag nya skidor innan jul. Nu annonserar samma butik skidorna under rubriken Stor vinterutförsäljning - priserna nedsatta 50%. Kruxet är bara att det ordinarie priset har höjts med det dubbla, så reapriset är precis detsamma som innan jul...

Innan jul var jag i princip ensam om att köpa skidor och fick bra hjälp av expediten. När jag nu för någon vecka sedan besökte butiken igen i annat ärende, var det packat med folk som slet och drog i skidpaketen...

Jag kan slå vad om att bästa sättet att sälja sin båt är att annonsera ut den under rubriken höstfynd i aug/sep. Då är nämligen marknaden full av människor som tror att de ska göra fynd, samtidigt som säljarna tror att bästa tiden att sälja båt är på våren. Med lagen om utbud och efterfrågan drivs följaktligen priserna upp på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja.. är det verkligen vi konsumenter som har lågkonjunktur? Alltså vi som har turen och inte ha blivit varslade..etc.. Jag jobbar i en bransch där det enbart råder lågkonjunktur för företag som plockat ut mer vinster än de tjänat in, marginalerna då blir att dom inte klara ett så kallat marknadsfall.. men vi konsumenter kan ju handla med finfina räntor..

Räntan e ju låg som fanken och där av kan folk räkna in ett lån för en trevlig sommar på sjön.. mina lån på huset har iallafall sjunkit med 20% Jag har nu börjat flukta på större och dyrare båt..  Gör man klipp beror det nog vanligtvis på att den som säljer tappat intresset inte har råd att underhålla eller fått krångel.. en sådan båt vill inte jag äga.. Det ska vara fint och i ordning de få veckor man njuter på sjön, då kostar det lite mer ..

KÖP EN FIN BEGAGNAD BÅT SOM ÄR I ORDNING.

Tycker jag..!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farligt! Låna nu, ha kul. Men sen då?
Räntan ligger knappast för evigt, eller har jag missat något  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går ju alltid att binda räntan om man vill slippa käka sobril...

Jag tror också att det är ett gyllene tillfälle att låna pengar. Båtarna lär knappast heller bli billigare med tanke på den svaga svenska valutan. Jag gissar att många importörer kommer höja sina priser kraftigt under våren. Betänk att dollarn blivit 50% dyrare på bara några månder. Från cirka 6 kronor till 9 kronor. Det är ingen liten ökning! Några sådana marginaler finns det knappast att ta av så räkna med att prishöjningar kommer ske ut till konsument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp precis  !!Jag har eller kommer inte att låna för att byta upp mig, men om man sänker sin kostnad totalt tror jag att det är många som investerar istället för att känna sig rikare.. eller ska man vänta tills räntan går upp och garva åt smällen analysera och vänta, då blir det nog ganska tråkigt och svårt att vända konjunkturen.. Vi snackade båtpriser, Köpläge.

Lagerbåtar från USA 2006 borde vara en fin affär.. samma båt idag importeras för enormt mycket mer pengar idag än 2006, jag har en bekant som köpte en 2006 hos en handlare alltså generalagent för sverige och gjorde 100 000 i klipp.. MOt dom nya som kom med dagens valutor och kronans ras..

Senast ändrad av Fyrtel | 26 februari 2009 | 00:05

Senast ändrad av Fyrtel | 26 februari 2009 | 00:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tillfället är gyllene. Skrattande
Sobrilen får man kanske ta sedan.
Men betänk, det är kanske inte bara i sverige som det knakar.
Läget är ju kaotiskt och vad som händer med kronan?
Våra företag säljer i dollar å är det ju bra, MEN även den har en baksida. Flört
Ingen vet och alla irrar omkring. När arbetslösheten är 35 Kanske 50%, Vad händer då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja fast man precis fick sommarkänla, det öser ner regn just nu Skrattande
Pos. Sthlm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kränger man kåken, seglar söderut där havet e fullt med fisk och kokosnötterna växer på armlängds avstånd. Så kan man sitta där i solnedgången och tänka på Sverige som ett besök hos svärföräldrarna; Kul att vara där men roligare att åka! Eller: Sverige, landet där trygghetsnarkomanin inte kände några gränser och det till slut ansågs för farligt att leva. Pffft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Haha, sorry. Nu förstörde vi tråden, men tillbaka vad som frågan gällde.
Jag tror vi får vänta ett tag till innan det visar sig här.
De som har pengar och inga lån, eller aktier Glad
De kan göra klippen nu eller inom kort tror jag.
Men annars så får man vänta ut och ge gärnet sen sas.
Jobba du som kan, vill och har möjlighet.
Annars, köp en mjärde. Odla någonstans och gå med i alternativ.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dollarn har ju gåt upp från 6 till 9 SEK, Euro från 9 till 11.50 och fortsätter uppåt. Det betyder att priserna på nytt kommer inte att falla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom som har noll åttor kvar så kan man nog göra världens klipp, men 09 års båtar är betydligt dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...