Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Sobril

Dessa regler!

Rekommendera Poster

Ja är man smart eller är man bara smart?
Det går åt två och ett halvt kilo vild fisk för att föda upp ett kilo fisk?
Jag såg på uppdrag granskning nyss 25/2 2009 angående rovfisket som pågår, där man dammsuger havet på bl.a makrill och sill för att mata torsk, lax och snart hälleflundra.
Det som man handlar på affärerna när man vill äta fisk.
Iofs så drog man öronen åt sig eftersom man var ovetandes om det hela.
Men frågan kvarstår tycker jag då, ska man ge fan i att handla fisk och istället fiska själv, det går ju inte åt så mycket fisk om man fångar ett kilo som om man köper ett!
Man tog över 100 000 ton makrill på Island nyss för att sända det till Norge för att göra fiskfoder. Hur mycket makrill tog man i Norge, eller sverige?
Det finns över 1000 fiskodlingar i Norge.
Det är ju totalt bakofram den här jävla världen.
Och matad fisk smakar skit  Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att även jag har gått på all jäkla propaganda.
Här gör man regler för sportfiskare p.g.a utfisket? Ursäkta men, fy fan.
Det är ju löjligt.
I sjöarna förstår jag väl att det behövs vissa regler, men till havs?

Nej fiska på alla fiskare, småfisken eller det som följer med vid dammsugningen.
Är föda även för vissa arter av fåglar.

Så vad gör man, köper ett kilo fisk i affären eller tar firren själv?
Jag ska jäklar i mig aldrig köpa en fisk mer från en affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Logiken bakom fiskodlingarna är väl att man förädlar mindre attraktiv fisk till fisk som vi människor efterfrågar. Denna förädling kostar såklart, ingen maskin har hundraprocentig verkningsgrad. Det är ju samma sak som att vegetatisk kost är mer resurseffektiv jämfört med att äta samma grönsaker indirekt i form av kött.

Så länge detta från ett överskott av foderfisk så är väl ingen skada skedd, det som var problematiskt är ju när man använder matfisk för att skapa matfisk.

Det intressanta är ju det scenario som antyddes i programmet att man av effektivitetsskäl matar den odlade fisken med plankton och därmed kan hoppa över ett steg i näringskedjan. En konsekvens av det kan ju bli att den vilda fisken nästan försvinner helt. En vågad jämförelse kan ju vara att vi idag får huvuddelen av vårt kött från tamdjur, samtidigt som det pågår en ständig debatt om hur många stora vilda djur vi anser oss ha råd med i skogen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GråterHur mycket energi går det åt, till sportfiskarens utrustning, för att  fånga 1 kg fisk? Bränsle, båttillverkningen, bottenfärger, motortillverkningen. Transporter etc. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag vet inte, jag tycker det verkar helt uppåt väggarna iaf. Tankers fulla med tonfisk fångad utanför Argentina, frakta till Norge för att bli fiskfoder.
Sedan bränslet till sportfiskaren är väl gjord på potatis Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä ät istället den fina fisk som fiskaren får upp i sverige istället för att den säljs till ex Frankrike. All fisk finns ju längre ut och ingen närmare land. Undra varför ?? Kanske fiskarens fel !!!! Nje det tror inte jag utan det är nog våra åar och andra floder som rinner ut med skit ifrån konstgödning. På sommaren på västkusten så e det ju förfan badförbud. Villken fisk kan leva i det skitvattnet men som politikerna säger ...det spädes ut!!!!!

Svensk torsk finns det gott om och dom tar upp sin ranson som funkar just nu. Det tar dom tre dagar på två veckor att få upp. Farnsmännen betalar så bra så fiskaren klarar sig på detta. Synd bara att vi svenskar har blivit ipräntade att inte äta svensfiskad fisk utan äter korinsk rysk och annan skit . Och hur den fiskas vet ni inte.  Den fiskas med enorma båtar i ca 1 år isträck fryses på båt, omlastas på havet till frysbåt och sedan ut i världen. Den gammla utfiskade båte drar man sedan ur pluggen på och den sjunker och då är det problemet ur väge och in till land och hämtar en ny skitbåt.

Skrotfiskarna i sverige har blivit ombedda att fiska bort mängder av sill i vissa bukter i Östersjön för den äter upp allt. Dessa får ca 100 Ton i timmen .Men här finns ingen fisk säger forskarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är stopp där, östersjöfisk får inte säljas till frankrike. Inte ens till djurfoder tack vara de höga halterna av dioxin. Att vi får äta den är visst inte så farligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det e ju inte torsk som e foderfisk. Det gick lass för 2 veckor sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag har säkert fått fel information. Det går ju inte att lita på nån längre Skrattande
Skönt att höra iaf. Man får ge sig längre ut då. Kanske det blir en och annan torsk i sommar. Ska ta pilken med mig. Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...