Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Flipper-620

Yamarin 64 på trailer

Rekommendera Poster

Goddagens,

jag står inför en transport av en Yamarin 64 1100kg 200Hk motor i ca 50 mil.
Blir inte riktigt klok på vikter mm som man får dra. Jag innehar bara b-kort och det börjar kännas som ett omöjligt uppdrag. Tanken var att hyra en statoiltrailer som tar 1500kg och dra med en relativt vanlig bil (min v70 klarar nog inte så får gå på lite större)...
Bilen måste väl då väga mer än släpet totalt, samt självklart få dra 1500kg.
Finns det någon därute som har erfarenhet av Yamarin 64DC och trailande???

Tacksam för tips samt hur ni gjort...

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i regpappret till bilen exakt hur mycket du får dra med B-kort och du behöver en 1500 trailer för att vara laglig. Vilket är tveksamt om du får dra.

Nu är reglerna så sjuka att drar du omkring med en vagn tex 1500 och du får dra 1450 så åker du dit för olovlig körning. Har du däremot en mindre, laglig trailer tex 1300 och ställer på Yamarinen så är det endast överlast och bara lite böter. Vad är farligast? Tja, självklart överlast men så är det i vårt land. Jag åker ofta omkring med överlast hellre för enda gånge du åker dit på det är om du får köra upp på vågen och hur vanligt är det. Polisen vet ofta inte vad båten väger.

Knasiga Svenska lagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamarin 64DC med F150 och det är inga problem att dra den med en VW Passat. Bekymret är det här med vikten, någon har sagt att med obromsad vagn får man dra lika mycket som bilen väger vid det tillfället.....om detta stämmer vet jag ej, gör det det så borde 1500 kg kunna vara ok med en V70 passagerare. Men i ditt fall där sträckan är 50 mil känns ju obromsad 30 vagn ganska långtråkigt.

Jag hade nog letat runt bland polarna efter en rejäl SUV eller liknande och tagit hjälp av någon med rätt körkort.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efterfordon Detta är ett efterfordon Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.

Exempel på efterfordon:

• tryckluftskompressor
  • skylift
  • kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller:

• båttransportvagnar
  • husvagnar
  • tankvagnar.
Ingen registrering eller besiktning Efterfordon behöver inte registreras och har alltså ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Bredd På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last inte överstiga 260 cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm utanför fordonet. Om det är lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Vägverkets föreskrifter 2000:120. Är lasten bredare krävs dispens.

Bruttovikt Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.

Hastighet Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tips,

Jag har hittat ett statoilsläp (mellanmodellen), 1500kg totalvikt och maxlast 1100kg.
Som jag tolkar det då, skall jag ha en bil som får dra 1500kg samt inte har en totalvikt som överstiger 1999kg???
hämtat från (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/)

Finns det någon Yamarin 64 ägare därute som har exempel på hur ni drar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för Tips Martin! kanske får följa ditt råd och inventera vännernas körkort...
Skall hem och slå i regbeviset, kanske V70 ligger under 2000kg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min v70 (-07) får dra max 1350, dock inga problem med maxvikten.

Vet att lättare bilar får ofta dra tyngre(sjukt?) och då brukar max ligga på runt 1500 kg.

Skattevikt, kg: 1640

Tjänstevikt, kg: 1640

Totalvikt, kg: 2150 Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 1800

Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750

Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1350

Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3950

Max lastvikt, kg: 510

Senast ändrad av jiha | 25 februari 2009 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar detta om V70 -02 140hk:
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2100
Max lastvikt, kg: 460

Detta betyder ju att jag landar på 3600kg, vilket blir fel enligt farbrorP.

Gråter känns lite kört

Senast ändrad av Flipper-620 | 25 februari 2009 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag vara helt fel ute, men räknas lastvikt in i totalvikten om man inte lastar bilen?

Som jag ser det borde det bli tjänstevikt 1640kg last 200kg (förare, passagerare och lite diverse) = 1840 kg

Då blir det ju utrymme över för en 1500 kärra. (Fast kärrans maxlast är ju 1100 kg i ditt exempel så den blir ju överlastad och det är kanske inte helt bra).

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är nog kört.

Med en V70 och B-kort får du dra en trailer på 1350 kg släpvagnsvikt!! (står i regbeviset på bilen min V50 har 1390 kg) Glöm det där med att räkna på totalvikter med mera.

Det fina i kråksången är att du till och med åker dit om du drar en TOM (dvs ej lastad) 1500 kg trailer. Kolla vad Sea-Ray_230 skrev.

Edit:Stavfel

Senast ändrad av bellaragazza | 25 februari 2009 | 21:08

Senast ändrad av bellaragazza | 25 februari 2009 | 21:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller bara om man har B kort, alltså för trådskaparen. Men dom som ha BE får ha hur hör totalvikt på det släp dom drar med bruttovikten får inte överstiga vad fordonet får dra.

Svenka regler är ett jävla skämt, som det skrevs ovan, kör du med ett större släp till din båt så blir det ju olovlig körning men tar du ett mindre ock lkenare släp så blir det bara överlast och i mina ögon så är det väl helt klart bättre med en överdimitineradt släp.

Jag säljer mkt nya biltransportkärron, där är ju reglerna samma, jag kränger till många folkrace åkare men dom flesta saknar BE kort, jag reggar alltså in ett boggie släp med tjänstevikt på 550kg till en totalvikt på 1200-1300kg och det innebär ju att lagligt får dom bara lasta 650kg men då anser dom att det är bättre med ett stabilt släp och är villiga att bara ta böterna för överlasten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Yamarin 6420 Yamaha 200 Fetox de och lite soppa batterier 1380 kg.

Köpte fågelsta 1800 regat släp. Får lasta 1380 kg drar med en Passat diesel.

Tog E-Kort inga problem, får dra allt jag vill. Skönta att kunna åka utan att fundera

på länsman. Värt varenda öre. Mitt tips leta rätt på någon med behörighet låna vagn

och åk.

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det verkar som att man får sätta sig i bilskolebänken igen...
Skickade iväg enförfrågning på utb till lokala bilskolan. Kan posta deras svar sedan om någon är intresserad.

jag hittade dock en MYCKET bra sida som jag kan rekomendera till er om man vill hitta bilar som klarar gränsvärden:

http://bilmodeller.se/slapvagn/

Saab 9-3 verkar vara det som fungerar...

Tack för alla svar!!!
/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På senaste bilmässan gjorde flera importörer en stor sak av att deras kinesiska/koreanska fejk SUV bilar fick dra höga släpvagnsvikter, uppåt 1500-2000 kilo?

Pga att de väger lite eller vad?

Medans en Amerikansk Cheva Tahoe får dra ( finns olika givetvis ) typ 500 kilo enligt regbeviset.

Snett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare så står det exakt hur mycket du får ha på kroken TOTALVIKT ink trailer i regpappren till bilen. Kör du över det (fel trailer, tom eller lastad spelsr ingen roll) så är det olovlig körning och lappen kan ryka. Överlast är bara lite böter. Så snegla på en trailer du får dra och pumpa i lite extra luft i däcken. Ta bara inte för liten utan en som ligger på gränsen till vad du får dra. Jag har gjort det många gånger utan problem.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...