Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Marialilian

Katt ombord

Rekommendera Poster

Vi tänker segla Göta kanal och ta vår katt med oss. Jag har läst lite grann och verkar så att katterna kan sträva fritt på öar och hamnar och komma tillbaka till kvällningen. Jag vet inte om det är så bra med tanke på alla fåglar och djurliv i övrigt. Jag undrar just vilken arrengemang man ska ha med kattlåda, matskål etc. Vad händer om katten helt löper amok...Jag kollade lite på båtmässan i Göteborg men det fanns ingenting varken för katt eller hund.  Jag måste säga att denna katt behandlas som en princessa och vi lider minsta vink, så vi vill att denna segling ska vara till belåtenhet för alla inblandade.

Har ni erfarenhet om djur ombord snälla skriv nåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft katt ombord under några somrar. Inga problem om dom är ombord när man tänker att ge sig av. Våra kom inte direkt när man visslade. Råttor mm är mycket mer intressanta än husse och matte.

Vad gäller kattlåda så brukar det mest behövas vid riktigt långa seglingar. Det mesta hamnade i heltäckningsmattan vilket inte var så kul.

Kolla också denna lilla tråd.

Ha det så trevligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har katt ombord och han har ett pejl-halsband på sig när vi ligger i land. Det heter PetCom (3000 kr). Han brukar aldrig gå längre än att vi ser honom och går helst på gemensam promenad men vi vill inte riskera att han är borta när vi måste kasta loss. Dessutom finns det havsörn och andra djur som inte alltid är så hälsosamma för en katt i skärgården.

Vi hade kattlådan i förpiken i gamla båten. Satte en mellanvägg mot salongen så kattsanden inte spreds dit. I nya båten har vi ett helt duschrum för kattlådan.

Matskålarna stod på antihalkmatta under bordet i ruffen. När det är varmt får han bara burkmat gärna med extra vatten i och dessutom blöter vi ner pälsen med vatten.

Han trivs utmärkt ombord.

Senast ändrad av ciaraud | 25 februari 2009 | 19:27

post-2001-1394235797,6626_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Katt i båt ?

Vilken miss.................................................

Nä det blir kattastrof.....................................

Nä nu går jag o tar mig en jamare..................................

Tyst

Den som bekant alltid lika ödmjuka

BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...