niclaaaas 0 Postad 24 Februari , 2009 Hej! jag skulle behöva lite tips och hjälp! Det är nämligen så att på vårkanten 2008 kom det in vatten i oljan på min penta b20 vp100, toppackning är bytt den såg hel och fräch ut.. oljekylaren är trycktestad och verkar hel. Själva frågan är; nån som har vart med om detta? Är det ovanligt eller vanligt? Vart kan vattnet ha nått oljan nånstans? Kan det ha varit vatten kvar nånstans vid vinterförvaringen och det har orsakat detta på något vis? båten är en Ockelbo T16. Väldigt tacksam för hjälp!!! MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Februari , 2009 En väldigt tänkbarfelkälla är packboxarna vid impellern. Där skulle åtm jag kolla först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Februari , 2009 Kyllimpan slut, när är den bytt, eller så kan det vara en mindre frysskada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 25 Februari , 2009 Jag har själv varit med om att topplocket blivit draget snett vid montering (följde inte vridmoment och ordningsföljd) varvid en osynlig spricka uppstod som gjorde att kylvattnet gick in i cylindern. Är det mycket vatten i oljan? Såg den ut som mjölkchoklad när du tömde den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niclaaaas 0 Postad 25 Februari , 2009 Hej ! Jag är inte världens bästa skruver men kyllimpan vad är det ? Topplocket är nu draget med moment och i ordningsföljd efter instruktioner. Ja när jag tömde oljan såg den precis ut som ett glas mjölk med 3 teskedar oboy i. Om det är kan vara en frysskada, vart kan det då ha frysit nånstans? Jag menar, vart ska man börja leta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Februari , 2009 Inte bra. Kyllimpan är den stora (ofta svarta) klumpen där avgaser och kylvatten går ut från blocket igenom. Här det hål i den mot avgaskanalerna så kan det medföra att vatten rinner in i cylindrarna och sedan till oljan. Frysskada är även det lite marigt att hitta ibland. Syna blocket på båda sidorna ordentligt och se efter om det finns rost eller andra tecken på att vatten kommer ut genom blocket. Ofta så fryser dom utåt så det syns, men det kan även spricka innåt och då är det svårare att se, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niclaaaas 0 Postad 25 Februari , 2009 Inte bra. Kyllimpan är den stora (ofta svarta) klumpen där avgaser och kylvatten går ut från blocket igenom. Här det hål i den mot avgaskanalerna så kan det medföra att vatten rinner in i cylindrarna och sedan till oljan. Frysskada är även det lite marigt att hitta ibland. Syna blocket på båda sidorna ordentligt och se efter om det finns rost eller andra tecken på att vatten kommer ut genom blocket. Ofta så fryser dom utåt så det syns, men det kan även spricka innåt och då är det svårare att se, Okej! tack för hjälpen!! ska kolla upp detta så fort jag får tid, Nu har jag lite att gå efter iallafall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 25 Februari , 2009 Hur gjorde du när du vinterkonserverade motorn? Kanske går det att gissa sig till något den vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niclaaaas 0 Postad 25 Februari , 2009 när den togs upp på hösten tömdes vattnet i motorn genom pluggen men ja är ganska säker på att inte allt kom ut den vägen. alltså fanns det vatten kvar i motorn över hela vintern.. Den har stått i ett kallgarage så det har varit minusgrader.. men själva felet är att vattnet kom till oljan när båten låg i vattnet på sensommaren... Den hade legat i hamnen ca en vecka orörd och när jag kom ner så hade oljan läckt ut så den låg i motorhuset på golvet.. Senast ändrad av niclaaaas | 25 februari 2009 | 16:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 25 Februari , 2009 Om jag förstår dig rätt så gjordes det inget oljebyte på varken höst eller vår, utan båten användes året efter med samma olja och sen upptäckte du felet under sensommaren? Tappade du efter det (efter upptäckten på sensommaren) ut resten av oljan och så var den blandad med vatten? Senast ändrad av Dawa | 25 februari 2009 | 16:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niclaaaas 0 Postad 25 Februari , 2009 Köpte båten sommaren 07, åkte med den och det gick kanon. tappade ur oljan på hösten 07 och den såg bra ut.. Fyllde på ny olja innan sjösättning 08 och åkte ca 2 månader.. efter det, utan att gjort någonting kom jag en dag ner till båten och oljan var alldes gråaktig (det som var kvar i motorn) och resten hade lagt sig på botten i motorrummet. efter det tog jag upp den. böt topplockspackningen, gjorde kompprov (såg bra ut) trycktestade oljekylaren som var tät och bra.. sen har jag synat blocket så gott jag kunnat och inte sett några ytliga fel på utsidan.. Tack för all hjälp, är väldigt tacksam för så mycket svar som möjligt.. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Februari , 2009 Om det varit en frysskada så borde oljan runnit ut redan första åkturen, det vore otroligt om den blir kvar i motorn i 2 månader för att sedan helt plötsligt en dag få för sig att leta sig ut genom fryssprickorna som funnits där sen vintern... Jag tycker det låter som att någonting har hänt under sista åkturen. Är det möjligt att oljan runnit ut medan du körde sista turen? Kollade du motorrummet innan du lämnade båten? Eller är du säker på att den runnit ut efter det att du lämnade den? Om oljan runnit ut medan båten legat still så låter det som att läkaget är i nivå någonstans mitt på motorblocket eftersom en del av oljan runnit ut men inte all olja. Det borde i så fall vara ett så stort läkage att det är lätt att hitta genom att kanske fylla på ny olja?? (Inte den dyra varianten, utan enkel biltema som du sen kan tömma och kasta. Då kan du även få bort mycket av mjöklchokladen i motorn) Har oljan runnit ut under gång så kan det ju vara helt andra läkage/tätningar som inte håller emot trycket. Ett annat scenario är ju att vattnet tryckt upp oljans nivå och den därmed läckt ut. Så att du egentligen inte har nåt oljeläkage utan bara kylvattenläkage. Jag skulle följa SeaRays råd om kyllimpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 26 Februari , 2009 Du körde alltså inte in glykol i motorn? Är väl också ett måste, men som sagt du hade ju redan vatten innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niclaaaas 0 Postad 26 Februari , 2009 Precis. Läckaget måste ha skett under sista åkturen, frysskada hade man upptäckt tidigare. Jag märkte inget fel på motorn under sista åkturen, kollade heller inte i motorhuset efter att jag åkt klart sista turen. Utan det var sedan ca 1 vecka efter den sista turen med båten jag öppnade huven och såg att oljan hade runnit ut i botten. Så jag kan inte säga på rak arm om det redan hände när jag körde med båten eller när den stog still. Men troligast är väl att det hände medan jag körde motorn, eftersom oljan som fanns kvar i motorn var mjölkchocklad? MVH!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Februari , 2009 Jag körde ca 150 distans i förra båten med en frysskada som rostat igen. Det tog alltså rätt lång tid innan den gick upp igen, så det är inte uteslutet. Men, men limpan är nog rätt trolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser