Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Fredric_sthlm

Teak på badbryggan?

Rekommendera Poster

Finns det ngn som lagt in teak på badbryggan? Jag har en idé att fräsa ur 5 mm ur plasten och limma in durkplywood. Orkar inte hålla på att nåta och så.

Jag har lagt denna teak i båten i övrigt. http://www.maringuiden.se/u/Fredric_sthlm/;action=fotoalbum&id=2044 

Den är epoxybehandlad och lackad men jag har en tanke på att slipa ned denna och köra den oljad och naturligtvis ha samma sak på badbryggan.

Vad bör man limma plywooden med i badbryggan? Fler saker att tänka på med tanke på att den är utsatt för vatten mm?

post-15211-1394235796,6154_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräs inte bryggan vad du än gör. Och lägg inte dit plyfan den suger fukt. Lägg riktig teak , finns både färdignåtad och om du ändrar dig så är det inte så jobbigt att nåta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok så det hjälper inte att man mättar plyfan med olja för att utesluta fukten?

Om jag lägger äkta teak, bör jag inte fräsa in det i alla fall så att det går mer i nivå med plasten?

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 24 februari 2009 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik !

Det finns en skiva som heter Solideck och säjs av bla Interwood i Göteborg. Detta är äkta teak av juste kvalitet som är nåtad med Sika 290 DC. Vill du så kör du mittfisken i planhyveln så att den får samma dim som skivan vilken är 7mm. Gjorde detta på min båt och det blev kanon. Limmade med Terostat 930 men det går lika bra med Sika 298. Sedan tycker jag att du ska behandla teaken med Golden teak sealer kanon snyggt och inte kladdig.

För allt i världen fräs INTE plasten på bryggan är troligtvis tunnare än teaken.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det går inte att olja plywood med någon vidare framgång. Plywood suger ju inte olja något vidare, du får bara ett tunnt oljeskikt på ytan, och det skyddar inget vidare. Massiv teak eller äkta teakimitation skulle jag satsa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Skippar plyfan. Inser att det inte kommer att bli bra. Borde dessutom tänkt på att badbryggan behöver den hårda plasten runtom för att vara solid och stabil.

Zinderella, det där verkar ju riktigt bra alltså http://www.interwood.se/solideck.html . Frågan är om man då kanske bör göra om allt i ruffen och i sittbrunn samtidigt.... Kontaktar dem imorgon. Känns lite desperat att ringa så här dags ;-)

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 25 februari 2009 | 00:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med Flexiteak ?

Borde var en toppenlösning både ute och inne med tanke på att det är underhållsfritt ....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underhållsfritt ja men hur snyggt blir det jämfört med riktig teak?

Känns inte som underhållsfrågan är så stor för de flesta här på forumet då många lägger mycket jobb/tid på sina båtar och faktiskt gör det med glädje.

Sen så är det inte särskilt mycket underhåll på ett riktigt teakdäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag delar tidigare bryggsnackares uppfattning. Själv har jag tillverkat nya durkar till styrhytten med färdignåtad massiv teak, inköpt på Erlandssons Brygga. En helt annan känsla än plyfa. Jag bifogar en bild på resultatet. Jag hoppade över inramningen, som naturligtvis hade höjt det estetiska intrycket ytterligare.

Thomas

post-29801-1394235796,8868_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS.

Jag har lagt Flexiteek på en tidigare ägd båt. Även det blir snyggt och bra, men det är ganska dyrt - omkring 4 -5000 per kvm. Fördelen är att man bara behöver högtryckstvätta en gång per år så ser det nytt ut igen.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...