Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
hagadalaren

Kapellhjälp

Rekommendera Poster

Vi behöver hjälp med att laga o byta dragkedja på vårt kapell.

Någon som kan tipsa om en verkstad i Blekinge eller Skåne ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en skräddare/skomakare , så byter du den /dom på en kafferast ! 

Märket YKK är mycke bra dragskjedor .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du kan vända dig till vem som helst som syr eftersom det är en rätt enkel operation. Har gjort det själv flera gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klarar man verkligen det själv?

Jag behöver byta samtliga på mitt kapell, går det med vanlig maskin?

Vet att dottern i grannfamiljen gillar att sy men har alltid blivit tillsagd att vanliga maskiner är för klena och att det är skitsvårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst gör det det och det går bra med vanlig maskin. Det enda som är bökigt är att byta rutor eftersom det då behövs en dubbelmatande maskin eftersom materielen sträcker sig olika. Köp dragkedjor i rätt längd, sedan är det bara att sprätta bort de gamla och sy dit de nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl tillägga att jag gjort flera båtinredningar och kapell. Vanlig maskin rår bra till kapell men börjar man med en galoninredning så blir det tufft. Ett tips är att åka på auktion och försöka få tag på en gamal ombyggd trampsymaskin (ombyggd till motordrift) brukar kosta en 100 spänn och dom kan du nästan sy i plåt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan har varit uppe i tidigare trådar och jag har nåt svagt minne av att ett tips bestod i att använda sig av papper både över och under materialet för att det på så vis orkar mata bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även jag gjort Inredning och kapell och har inte haft några problem med att sy vare sig galon eller fönstervinyl som någon annan nämnde. Har kört med vanlig maskin, dock kan det behövas lite vanligt smörpapper/bakplåtspapper mellan om man syr galon med rätsidan upp mot pressarfoten för att det skall glida lite bättre. Tror att det kan variera mycket från maskin till maskin. Frugans maskin syr 8 lager galon utan problem och det är en billig singer maskin. Enklast är helt enkelt att testa.

Har själv funderingar på att köpa en gammal industrisymaskin, dessa kan man få från en 500kr och uppåt men undrar om det inte står en gammal trampmaskin hemma i föräldrahemmet. Kanske kan konverteras.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova inte själv i en valig symaskin för då lär den brinna upp!

Ska du till Karlshamn kan rekomendera en till bra pris bara maila mig.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...