Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
mattiboy

Block från BILTEMA

Rekommendera Poster

Ett tillägg till ovanstående...vad gäller priser. Alla kättingar i exemplet är på 2m. Färdiga längder.

BILTEMAs kätting med 6mm länk (200kg) kostar 40kr
BILTEMAs kätting med 8mm länk (400kg) kostar 65kr

Inte ens med den dyrare 8mm-länken för 65kr kommer man upp i samma brottsgräns som den hos Jula.

Julas kätting med 6mm länk (450kg) kostar 49kr

Det verkar dessvärre som BILTEMA är prissatt efter kvalitet, och faktiskt ganska dyrt alternativ om man jämför hållfasthet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket av biltemas produkter är samma som andra märken! Biltema kan sälja OEM-produkt billigare p.g.a större inköp.

Ex: Denna kikare som finns på bl.a Seasea och Erlandssons för det dubbla priset! - Tror ni mig inte? Gå och kolla själva...

post-10003659-1394235873,2844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju just det som är problemet...eftersom Biltema märker alla sina prylar med just BILTEMA så vet man inte om det är extra billigt skräp eller om det är samma som andra butiker säljer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med kätting kan man ju tolka på fler sätt. Kan det vara så att biltema faktiskt håller sig på den säkra sidan och anger brottgränsen med grov säkerhetsmarginal medans julas håller sig på gränsen (jag har fö inget emot jula)?

Sedan kan man väl konstatera att det här med pris och kvalitet inte alltid går hand i hand. På vår byggfirma på orten har man för ett tag sedan plockat bort en stor del av märkesverktygen till fördel för billigare dito. Man har nog underskattat kundens kunskap (iaf min) när man i reklamblad från Rusta och ÖoB finner samma skräp till deras ordinarie lågpris, ca hälften av bygghandelns kap. Skräp är och förblir skräp men du kan betala dubbla priset om du handlar på fel ställe.

Jag tror att mycket börjar bli som kikaren ovan, samma kinaproducerade jox, det kanske kan vara schyssta grejor, men... Företagen är ju inte dummare än att de försöker tjäna så mycket pengar som möjligt, en del gör det på vår okunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det vara så att Biltema uppgett ett säkerhetsvärde. Jag håller med om att allt de säljer inte är skräp men det är svårt att avgöra vilket som är det och vilket som kommer hålla när de märker allt med Biltema. Igår skruvade jag ur vinkelbeslag som jag monterat med biltemaskruv...över hälften gick av medan jag skruvade UR dem ur 2x2 fururegel.
Det jag börjar lessna på hos Biltema är att de tar normalt betalt för varor som är mycket sämre...men som ser ungefär likadana ut, och genom att de märker allt med sitt eget namn går det inte att veta om det är skräp eller förväntas hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det iofs inte riktigt så enkelt att det är samma kikare för att de ser likadana ut. Jag höll på att gräva i det här ett tag när jag funderade på att skaffa marinkikare.

Samma kinesiska chassi används i en lång rad mer eller mindre licenstillverkade kikare men det skiljer ganska mycket i pris, inte bara beroende på märke man sätter på dem, utan också beroende på vilka glas (respektive kompasser) man stoppar i och deras behandling. Det finns ett chassi av den här traditionella typen och ett chassi av rakare typ som återkommer i väldigt många kikare. Båda förekommer med ett flertal olika glas ifrån mer eller mindre välrenommerade tillverkare av kikare. En del varianter kan köpas ifrån kinesiska leverantörer om man kollar lite på eBay, men frakt moms gör att det inte är så lukrativt.

Sedan blev det inget köp alls efter att jag kommit fram till att den enda kikare jag egentligen ville ha var Steiners 7x30 kikare med kompass, och den är lite för dyr för att komma särskilt långt upp på prioritetslistan för närvarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte ett färgtråg, roller och dragg på biltema. Färgtråget och rollern funkade kanon, men draggen gick sönder!! första sommaren! Sprinten som håller fast flyna som ska sätta sig i botten lossnade så en trillade loss...... Nu vågar jag inte köpa liknande saker där.

Läste förresten ett test i Gp om deras takboxar, där sprack deras takbox i 30 km/h och allt som låg i den flög ut. Deras kommentar var ungefär: vi vet om att den hade vissa säkerhetsbrister men en ny är snart på väg..................... så man undrar ju hur det är med deras övriga produkter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är som motorbåtsåkare novis på det där med block, men kan rapportera att jag chansat lite och köpt Biltemas block till därertarna för gummijollen. Har hittills funkat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar säkert utmärkt, men det är skilnad på 40 kg gummibåt och ett segel med ett tryck på 300 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ur Biltemas båtsortiment erfarenhet av följande :

1) Tågvirke. inga katastrofer hittills. Bryts dock ner snabbare i UV-ljus än mina andra tampar Garderat med grövre dimension vilket gör att jag egentligen sannolikt inte sparat något nämnvärt.

2) Ryckdämpare Samtliga tre inköpta i gummi för 18mm tågvirke sönder samma sommar de inköptes (-08)

3) Gummijollen inköpt 090412. Pumpslangen kaputt samt ett årfäste lossnat innan jag använt den 30 minuter

4) Just det det blir ingen 4) Har inte råd att köpa mer skräp på Biltema.

De kan sälja skit utan att konka p.g.a. att de flesta av oss inte ids bära tillbaka prylarna till butiken. Se´ n känns det lite som man får skylla sig själv också....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag ser att tråden är gammal men provar endå,,jag köpte en vattanpump med med inbygd tryck kännare det var bara skit den ser ut som Jonsons pump men det är bara utseende den kosstar 1300.-på Biltema och 3149;.på watski.men då fungerar det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra produkter från biltema:

Epoxy - biltema köoer från BeHåPe samma som watski

Genomföringar -  samma som watski

Black streak remover (flaskan ser exakt ut som snappys fast med biltema logga )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu såg jag att det fanns bottenfärg där.

Kan den vara lika bra eller snarare lika dålig som andra färger?

pixel.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att veta hur många som verkligen jämfört Rutgersonblocken med de som ser ut likadant på Biltema, och sen verkligen fått svart på vitt att de var sämre och gick sönder mkt lättare. Rutgerssons Biscayaserie är ju knappast menade att vara top of the line som används i Volvo Ocean Race. Men när Biltema säljer likadana billigare då krävs det att de ska hålla för vad fan som helst.

Lite besserwizzigt vill jag påstå att många snackar skit om Biltemas produkter utan att veta ett smack vad de pratar om. Den skotlina jag har till focken, köpt på Biltema är fan så mycket bättre än det fall jag köpte på Hjertmans till samma fock. Fast det är dynameelina töjer sig Hjertmansfallet, det gör inte skotlinan från Biltema.

Fast jag älskar er ändå! Kyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... Min erfarenhet är att de faktiskt kan väldigt mycket på Biltema, de har infodiskar där de har en j-a koll på allt. På Rusta tycker jag det är så de som jobbar där inte vet varken vad en pensel eller ett sandpapper är. Det kanske är lika på somliga Biltemabutiker men aldrig där jag varit, som i tex Örebro, Uppsala, Gävle o Västerås. Jag tror att man inte får jobb där om man inte vet ett skit och inte vill lära sig heller. Att Biltema fått såna framgångar kan knappast bero på att de har stolpskott till expiditer, säljer skitgrejer och att hela svenska folket är helt stendumma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...