Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
mattiboy

Block från BILTEMA

Rekommendera Poster

I specialkatalog distribuerad i senaste Båtlivstidningen har Biltema utökat sitt sortiment till att bla. innefatta olika typer av block; enkelblock, dubbelblock, fiolblock med och utan hunsvot osv. Modellen verkar, till utseendet, vara väldigt lik Rutgerssons serie Biscaya. Dock skiljer priset en del...

För en tid sen rasade diskusioner kring Biltemas olika instrument, ampéremätare, bränslemätare osv. och den samlade opinionen var att detta är att likställa med liknande mätare från VDO eller annan konkurrerande firma (till helt andra prislappar).

Alltså, ngn. som vet ngt. om blocken (och andra produkter) som Biltema nu lanserar?? Priserna är klart intressanta och ligger i häraden strax över halva priset på vissa typer av block.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag inte satsat på bilbuttricks block. Ska du göra det så ska du nog gå upp en dimension. Det kan mycket väl vara bra grejor, men oftast får man ju precis vad man betaler för. Jämför biltemas tågvirke, fall och skot med båthandelns. Kolla då på pris, hållfasthet och dimension så ska du se att allt sammantaget så skiljer det inte många kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltså med risk för att vara tjatig. Man får precis vad man betalar för. Skulle aldrig i mitt liv köpa block på Biltema.

Se det så här:

Att köpa kvalitet till ett högt pris; det svider när du betalar men är kul varje gång du använder det.

Att köpa billigt; Det är kul när du betalar men suger hårt varje gång du måste använda skiten.

Min livsfilosofi!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer så bra! De två olika känslorna känner jag varje dag och första alternativet njuter jag mer av.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kunna tänka mig använda Biltemas block (och övriga båtartiklar) på ställen där ett haveri inte innebär stora följdverkningar. Skulle alltså inte använda det till storskot där en kraftig vindby kan medföra att ett block spricker med påföljd att segel kan sköras eller person kan skadas. Eller högst uppe i masttoppen vilket innebär att det blir knepigt att byta blocket.

Men det finns mindre kritiska tillämpningar där man kan spara pengar med billiga block. Så tänk till först innan du bara stirrar på priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om hur just blocken är,men troligt är väl att dom funkar helt ok.

Annars skulle dom nog inte finnas i sortimentet..

Om Biltemas alla saker skulle vara skit hade dom gått i konkurs för länge sen eller? Men dom har ju hållit på några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på vad du skall använda blocken till och vad du har för krav. Gissar att de inte är sämre än t ex Ronstans billigaste serie. Behöver du ett nytt rejält storskotssystem till din 40-fotare kanske de suger, men har du en en mindre båt och med ganska låg belastning på greorna och inte bara måste ha det värsta-värsta funkar blocken säkert utmärkt i flera år.

Visst, man kanske får vad man betalar för, men det är också onödigt att skaffa bättre grejor än vad man egentligen behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på Biltema idag och klämde på blocken. Dom är inte så mycket billigare än andra

och utseendemäsigt så liknar dom ett dyrt block. Jag tror att jag ska köpa ett och testa på som någon annan skriver en funktion som inte är säkerhets vicktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte sk förtöjningsfjädrar för tågvirke från Biltema, art nr. 25-187, av motståndskraftigt!?EPDM-gummi. ( billigt och bra ), tyckte jag. Men som alltid, snålheten bedrar visheten!Skäms

Vid första kuling kort där efter sprack babords gummi vid det yttre hålet. Vid nästa lite kraftigare oväder ( visserligen storm ) sprack den andra till styrbords förtöjning, även detta vid det yttre hålet. Jag har användt en dimension på tågvirket som ligger inom Biltemas referensområde.

Undrade om jag hade trätt dem fel men det finns knappast mycket att ta miste på. Dvs. på precis samma sätt som bilden på Biltemas hemsida.

Jag har kommit fram att antingen måste gummit ha varit torrt och därför brustit, eller troligen närmast liggande orsak, det är rena skräpet. Är mycket skeptisk, som ni förstår, till vidare inköp hos ovanstående aktör. För när ska en förtöjningsfjäder hålla? ....om inte när det tar i och det rycker i tamparna?

Har köpt lite annat tidigare hos Biltema, 1 cykel till grabben, gick sönder efter 1 månad!? Vid reklammation så hade de inte ens reservdelar till den, således rena skräpet. Liksom en elektrisk luftpump i obruten förpackning, den funkade inte heller! Allt detta billigt men långt ifrån bra.

Skulle egentligen gått tillbaka med förtöjningsgummina och skiten och daskat skiten i reklammationsdisken, men har inte så många ärenden dit numera. Man kan fråga sig, vem har förlorat mest, Biltema eller jag?

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja alla grejer på biltema är ej bra. det ären lite chansing varje gång känns det som. oftast funkar det helt ok. ex  biltema verktyg  det svrarta spärrskaftet  och dom blåa 10år s garanti låderna med vergtyg m.m

men vissa saker kan oxå funka väldigt dåligt.  angående blocken så har jag sett och klämt på dom känns bra .  har ju rutgersson grejer mkt på jobbet, och dom ser ganska identiska ut. grejen är väl att  biltema inte har dom större modellerna såg ut det ut. utan mer för dom mindre båtarna. typ 26fot och mindre.  tror dom duger utmärkt till dom båt storlekarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog finns de i sortimentet även om de inte är bra.. finns många prylar på BT som är rena skräpet som funnits i jag vet inte hur många år.
Tyvärr så är det den svenska snålheten som gör att företag som just BT överlever.. har en far som lärt mig det under hela min uppväxt och som ett brev på posten lärde detta mig att det lönar sig att lägga till lite och köpa kvalitet... Tack farsan! Har haft mycket nytta av det, livet blev så mycket enklare än jag trodde det skulle bli.

Hur det än är så när man ser någon köpa grej efter grej på BT, som går sönder nästan direkt eller håller bara en 3:e del av den tid den borde hålla.. och måste göra om samma jobb om och om igen.. bara laga på bilen/båten hela tiden, och denna personen säger: Men det är ju så billigt!
Då reagerade i alla fall jag.. försökte i över 2 år att övertala honom att köpa kvalitet.. gick det? Nej... än idag åker han dit! Det är så billigt - och det skapar merjobb för dig!
Det är min slutsats.

Men visst, några bra grejer har de också.. som tidigare har tagits upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blocken kan säkert se bra ut, men personligen skulle jag vara tveksam till hur materialet är i dem.. tål de värme på samma sätt som ett lite dyrare..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt rätt mycke på Biltema och är nöjd tex: vattentankmätare med rostfri givare som är misstänkt lik WEMAS.........

Även 12V oljebytarpump,LED-belysning,tågvirke,oljor och smörjmedel både till båten och bilar (2), fendrar och detta har funkat klockrent.

Däremot så har förtöjningsfjädrar i gummi och teakoljan inte inte alls varit nåt att ha.

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen diskussionen sedan Biltema började kränga mc-delar. Det finns för och emot, beroende på vilka erfarenheter man har av deras prylar.Skall man inte ha det själv, går det skitfint att montera.

Det började med bildelar, fortsatte med  mc-delar och nu är det båtdelar.

Många bil-/mcägare som säljer sitt fordon, letar efter billiga delar att plocka på, för att i annonsen t ex kunna skriva: nya bromsbelägg, nytt oljefilter o s v, samtidigt som man häcklar lågprisföretag som exempelvis Louis och Biltema. Följaktligen åker många på nysålda begagnade bilar och motorcyklar med lågbudgetmaterial, men det gör ju inte någonting, så länge det är någon annan än en själv.

Sannolikt blir väl Biltemas satsning på båtbranschen likadan. Då man skall sälja båten gäller det att hitta så billiga grejor som möjligt = Biltema eller likvärdigt lågprisföretag. Skall man inte sälja, så är det de dyra pryttlarna som gäller.

Jag tror att alla som är litet mekaniskt intresserade kan göra en bedömning om det är prisvärt eller inte, jag tänker då även på alla erfarna båtägare som provat olika leverantörer av båtdelar. Själv kommer jag, (och många med mig om man ser till Biltemas försäljning av båtartiklar), med stor glädje, fortsätta med inköp på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå sett men kastade tidningen innan min man såg den. Jag skulle aldrig köpa nåt på Biltema. Om man hamnar mitt i en storm kommer man att ångra sig, tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har både skräp och ganska bra saker. Att man får ungefär vad man betalar för stämmer in även på dem. Är det väldigt billigt är kvaliteten därefter. De här blocken är inte så hemskt mycket billligare än motsvarande ifrån mer kända märken, och kvaliteten är nog också sannolikt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtycker med fjollberg !

Många människor har idag starka åsikter och känslor när det gäller varumärken.
En del köper bara BMW och Festool. Fast de åker buss och skruvar i 10 skruvar om året.
De tycker Ford är skit och Black&Decker är för amatörer.

Andra smarta/snåla människor köper produkter efter pris/prestanda/behov och skiter i varumärke eller status.

-------------

Frågan var om blocket (som ser ut som Rutgerssons) duger eller ej ?
Finns bara ett sätt att få reda på:t , testa (i båten eller i skruvstädet).

------------

Själv använder jag lågprisprodukter med omsorg.
Tex är Biltemas sliprondeller ifrån finska Mirka, men deras glödlampor är inte ifrån
Osram ...... osv

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med.   köp kvalite efter behov. jag köper inte biltema helsynt till min  BMW 740. men till den 20år gamla celian så gör jag det.  tex så köper jag heller inte kvalitets vinkel kapar efter det som dödar dom är slip dammet och det kan även ta en kvalitets kap oxå.  köper oxå sliplamell skivor på biltema och svets tråd m.,m  älskar  biltema. men jag köper inte allt där. utan ser det som ett extra  valmöjlighet om jag inte behöver hög kvalite.

min bmw 740 får helsysntet från valvoline 9liter. dyrt men bra. men inte med sjuka priser som castrol har och som är sämre .  men det beror väl på att tex bmw använder sej av castrol då har dom blivit onödigt dyra. så man får välja produkter  efter behov av kvalite .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hwestrel skrev: ..Andra smarta/snåla människor köper produkter efter pris/prestanda/behov och skiter i varumärke eller status.

Om jag skulle köpa delar till min båtmotor skulle inte jag snåla på kvaliteten. Tänk dig själv att få motorstopp mitt ute på sjön/havet en blåsig dag. Undrar om du då säger att: Ja, ja jag fick ju i alla fall grejerna billigt..
Personligen sätter inte jag mitt och mina medpassagerares liv i risk, på grund av snålhet.

När det gäller andra saker som inte har viktiga funktioner, visst där försöker jag också spara in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är väl just det han menar. iaf jag. köpa kvalite där det behövs  ex båtmotorer.  men vissa saker behövr inte  man inte köpa dyra kvalitets grejer eftersom dit användande kanske inte kräver det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, jag hör era åsikter, men vad säger ni då om att köpa ex. epoxy, teakribbor, lanternor osv. på biltema? Är dessa också kass och inte med samma guldplatina som på den dyra affären???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy´ n vet jag inget om men tror att den fungerar.. har däremot testat glasfiberväv och polyester med goda resultat.
Lanternorna har jag i alla fall en feeling om att plasten är väldigt lättsprucken dvs går lätt sönder om den får en liten smäll.. men jag har inte provat dessa själv.

Tror nog det finns många på MG som har provat på dessa produkter och kan ge en konsument bedömning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy för reparationer, ja. Skulle jag bygga en hel båt (kallbakad) så nej. Lanternor, ja, till en liten båt. Teakribbor, ja, men de är dyrare på Biltema än hos trävaruhandlaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ibland. Problemet är att specifikationen på nyckelringen i kork gäller med en tolerans på /- 8%, medans en dyrare märkesvariant är byggd med en säkerhetsmarginal på 10%. Man kan altså lasta Bilbuttricks nyckelringskork betydligt mindre än en märkeskork. För det priset kan man ju å andra sidan köpa två. Eller som jag gör, använda epoxy (inte biltemas) för att limma ihop vinkorkar. Det är dessutom roligare att samla vinkorkar än att åka till Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är på samma platts i denna debatt som när det gäller allt annat. Trenden är att allt finns och köppa på stora varuhuset till lägre pris.Men får du problem och behöver hjälp så kan personalen inget ty de är också lågpriss. I datorbutin så kan dom datorer i skepshandeln så kan dom båtar. Frågar du om det går bra att fästa teak med sikaflex på biltema så ser expediten förvirad ut Och ingen där kan svara dom vet nog inte vad sikaflex är. Det är priset du får betala för ett lägre pris. Man kan inte ens påstå att dom presar priserna snarare bidrar dom till nerlägandet av specialbutikerna. Går du in på Siba, one off, Elgiganten osv och frågar hur uppgraderar jag datorn jag köppte här för ett år sedan så får du rådet att köpa en ny. Men vet du vad du ska ha har frågat MG hur du ska göra så gör som jag handla biligt på Biltema. Och så är framtiden köp och släng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog ganska lugnt köpa alla de saker du nämner på Biltema. Med förbehåll för att det nog går att köpa teakribbor billigare på andra ställen om man letar lite. Lanternorna är för stora för min lilla båt, annars hade jag varit intresserad av dem. Jag har svårt att se att det är någon större skillnad på dem och Hellas motsvarigheter. Nytt för i år är för övrigt att man kan köpa utbytesdelar till dem. Epoxyn hade jag gärna köpt. I stora mängder går även den sannolikt att få billigare på annat håll, men deras förpackningar skulle täcka mina behov.

Jag hade nog gärna köpt deras nya block också efter att ha kollat lite på dem på mässan, men jag har inget behov av några sådana i dagsläget. (För övrigt har Benns vräkt ut en del av Rutgerssons motsvarigheter till lägre pris en tid, men de kanske är klara med det nu).

Jag har köpt en bensinslang på biltema som var kass och byttes ut ganska omgående. De har dock slangar av bättre kvalitet än den jag köpte. Jag har också köpt en slangkoppling till min utombordare i plast som var kass och byttes ut. Jag har köpt diverse beslag, schacklar osv, till reservdelslådan som jag inte rikitgt vet om jag använder eller inte. De är nog vare sig bättre eller sämre än något jag hittar i båtaffären, men det är inte så många kronor man sparar heller.

Men det är också mycket i hyllorna som jag har ratat, oftast är det för att precisionen är för dålig, passning mellan delar eller finish. Oftast hade de förmodligen gjort det de skulle ändå. Det är ju på sätt och vis en fördel med Biltema: ingen postorder, således inga sådana överaskningar, man vet vad man får.

Jag skulle inte köpa deras vantskruvar. Mest för att de är svåra att låsa på tillförlitligt sätt pga konstruktionen. Jag skulle t.ex inte heller köpa en uppblåsbar flytväst på Biltema, om de nu hade någon, om jag inte visste exakt vilket märke det var.

Mitt allra största problem med Biltema är att de ligger i tjottahejti, och jag har normalt inte tillgång till bil (inte ens körkort tills för ett år sedan eller så, när undertecknad tog tjuren i hornen), så jag har svårt att komma dit.

Så jag sponsrar den enda lokala båttillbehörsaffär jag har med något sortiment att tala om, och accepterar att betala överpriser ibland även om jag försöker vara smart även där.

Men man får se till sina behov. Skulle jag få motorhaveri skulle jag inte befinna mig mitt på Nordsjön när det inträffade, och blåser det går jag inte för motor. Om motorn lägger av skulle vädret vara sådant att man får bita ihop och sätta igång att paddla. Jag är faktiskt mer rädd om riggen än om motorn på det sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där sista är dock inte helt sant faktiskt. Jag är ganska rädd om motorn. Inte så mycket för min egen skull, som för att om nu min hustru skulle vara med ombord, vilket inte händer så ofta, och motorn la av, skulle hon få spader, milt uttryckt, och aldrig sätta foten i närheten av någon båt igen.

Så av ren självbevarelsedrift har jag sett till att bla bränsleförsörjningen är oklanderlig, därav ovannämnda byte ifrån de smäckdelar jag köpte på Biltema av snålhet i det sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två saker jag tycker är riktigt dåligt med Biltema.

1. De sätter BILTEMA på varenda liten pryl de säljer. Otroligt fult och det gör att jag faktiskt hellre betalar lite extra någon annanstans för att slippa. De har antagligen själva insett det och har börjat sätta ut ett stort B nu...men det hjälper inte. Båtgrejer som heter BILTEMA??? MC-delar som heter BILTEMA??? En mixer som heter BILTEMA???

2. Man vet aldrig om det är en billig kinakopia i billigast möjliga plast man köper eller om den faktiskt är märkestillverkad eftersom de inte har några andra namn på prylarna än sitt eget.
Hade de köpt in och sålt även andra märken så hade man vetat kvalitetsnivån. Nu får man utgå från att allt de säljer är gjort av den billigaste möjliga råvaran och därmed av sämre kvalitet.

Ta en galvad kätting som exempel. 6mm länk. Jag gjorde några jämförelser.

BILTEMA 6mm länk, brottsgräns 200kg (DIN763)
Jula 6mm länk, brottsgräns 450kg (DIN763)
Hjertmans 6mm länk, brottsgräns 1150kg

Men de ser likadana ut...som nån sa om blocken här ovan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...