JungmanJansson 0 Postad 24 Februari , 2009 Hej på er. Jag köpte mig en båt förra året efter att ha varit utan i 10 år. Behöver därför fräsha upp kunskaperna inför vårens fix och trix innan jag stoppar båten i sjön. Jag har en Bella 512 Excel med en 75 hk 2T. Båt från 2007 och motor från 2006. Jag har problem med korrision på nedre delen av min utombordare. Är det annoderna man bör byta då? Motorn ser lite sliten ut nu. Är det något att bry sig om? Ska man slipa och måla och isåfall ska man använda någon speciell färg? Jag fick inte bort skiten från skrovet i höstas (inte bottenmålad). Jag tänkte testa båtbottentvättmedlet från Hillskär Marinteknik. Vet någon hur mycket som går åt till en 5-meters båt? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 24 Februari , 2009 Hallå. Vad gäller korrisionen så kan det mkt möjligt vara anoderna. man bör alltid byta dem när det e minst 50% kvar på dem. då vet man att dem klarar en säsong. Att motorn ser tråkig ut kan ju vara ett plus ur stöld synpunkt, det viktiga e att motorn e i bra skick inuti. Finns färg från motorleverantören som man kan bättra på motorn med om man känner för det, Vad gäller botten din så har ja inga tips. lycka till och hoppas du får en bra båtsommar. /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 24 Februari , 2009 Låter märkligt att en såpass ny motor skulle börja oxidera. Är den skadad i lacken? Är någon bindvajer mellan anoderna av? Har båten legat bredvid en annan med feljordad landström? Om inte, låter det nästan som en garantifråga. Fast du kanske har köpt motorn begagnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 25 Februari , 2009 Jungman Jonsson, kan inte du lägga några bilder på din motor och dess slitage !! Kolla att årsmodellen verkligen är 2006. Alternativt så missköttes den av förra ägaren och det låter inte så lovande - men en 3 år gammal motor skall INTE rosta. Har någon målat över anoderna ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Februari , 2009 Saltvattenkörd?? Korrision. Vad är det för fabrikat på motorn? Botten tvättar du enkelt med oxalsyra. Finns i de flesta tillbehörsaffärer. Spraya på, vänta 10 min, spola av. Som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 25 Februari , 2009 Ska försöka ta mig ner till varvet och knäppa några bilder. Så här såg den iallafall ut våren 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 25 Februari , 2009 Konstigt – inga lackskador på den bilden vad jag kan se. Och anoderna ser inte direkt gamla ut heller. Mycket märkligt att det skulle hinna börja rosta bara under en båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 27 Februari , 2009 Pinsamt... Var nere i hamnen md kameran i berdskap. Testade då att spotta på den korrigerad delen av motorn och sedan gnugga och skrapa med nageln. Visad sig att motorn bara var väldigt smutsig. Vill dock tacka för engagemanget i frågan. Inte alltid lätt att vara färsk båtägare. Jag kanske testar oxalsyra om jag inte ramlar över något bra medel på båtmässan i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 27 Februari , 2009 En flaska båtbottentvättmedel räckte till min båt(5.6 meter). Men beror också på hur mkt skit du har under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Februari , 2009 Skönt att höra att det bara var självförtroendet som fick lite rostskador! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 3 Mars , 2009 När det gäller botten tvätt rekommenderar jag ett medel som heter starbrite som man sprayar på, 2 minuter senare har all skit släppt, täck över eventuell trailer bara så att medlet inte hamnar på den, löser upp galven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 3 Mars , 2009 Prova med Rönnkvist Båtbottentvättmedel, säljs på bl a Jula, spruta bara på och låt verka. Ju längre ju bättre, gärna ett dygn, och helst i varmt utrymme eller vänta tills det blir varmt ute. Blir som ny. Det finns även gamla trådar om båtbottentvättmedel du kan söka efter. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 3 Mars , 2009 Är det den som säljs på Hillskär marinteknik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 3 Mars , 2009 Om du menar Rönnkvist, så vet jag ej, ring o fråga vet ja. Tänk på att det skall vara båtBOTTENtvättmedel inte båttvättmedel som det också finns. Detta medel är ofarligt för galvade ytor så du behöver inte täcka ev trailer. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser