Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
nydolf

Hur stor motor kan man hänga på en flygfisken

Rekommendera Poster

Hej

Har en lite nätt sportbåt - flygfisken - på 12 fot. Jag har en 40 hästars Mercury på den idag och det går rätt hyffsat snabbt. Undrar nu hur stor motor man kan ha på en sån här liten båt? Vi förökte dra vattenskidor med den i somras vilket gick om än väldigt tungt. Vad begränsar motorstorleken på dessa båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ju ganska liten och kan tänkas bli ganska studsig i högre farter, men en 50-60 hästar borde den klara om man kör med lite sunt förnuft. Fast personligen hade jag nog köpt en lite större sportbåt och dragit vattenskidor med den istället och haft flygfisken som ren åkbåt. Men vad vet jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är alldeles för liten för vattenskidor. Med en tung åkare så dras ju båten nästan runt i kurvorna. Däremot duger den till att dra nån liten tube med ungarna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag en Flugfisken också,det sitter en 35hk johnson på den nu, funkar helt ok. som att åka GoCart =P

Ägaren innan mig hade på en 70 hästare på den, han sa att man fick vara hyffsat försiktig när man drog på då båten tenderade att göra en bakåtvolt annars. Mest tror jag att det berodde på att det var en långriggare på en adapter på akterspegel.Aktern på min är förstärk för detta. Jag har själv renoverat båten totalt och förstärkt den med stringers som löper från akter till fören. Utöver detta så är båten plastad med 2 lager glasfiber runt om som extra förstärkning. Har monterat vingar på min snurra, det gjorde en markant skillnad i stabilitet. Studsar inte i höga farter längre utan svävar på vingen då.

Planerna är att byta propeller på den för att få högre toppfart. Styrkan finns ju där, räcker att man ögnar på gasen så är man i planing. :D

Rolig snabb båt och billigt att köra :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en sån, fast min är knäckt uppåt så att säga.

Ang, studset så avhjälpte hyrdofoilen på min. Även lite tyngd i fören motverkar och hur motorn är tiltad.

 Det satt på trimplan på min båt innan, tog bort dessa under renoveringen,man har till avsikt att montera på dom igen. Har ritat på hydraliska som jag ska tillverka.  Trimplanen hjälper en del. Men sen är det ju så att Flygfisken har en ganska så plan botten, så går det hög sjö får man jobba lite med gasen. Har varit ute på öppet hav då det gått rejält höga vågor, trixet är då att man är tre gubbar med god sammarbetsförmåga i båten som kan agera som durkslavar under luftfärderna =P ,man siktar alltså på att ligga på vågtopparna. Blir man har haj på använda gasen duktigt och balansera båten under luftfärderna så blir faktiskt färden helt utan studs.

Ett annat tips är att du köper njurbälte.

Har du mätt upp topphastigheten på din? Jag hade upp min i 36,5 knop med 2 pers ombord med min 35 hk 2 år sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mätt upp den ännu men uppemot 30 knop ska den nog gå, men jag bör nog göra lite justeringar först. Motorn är nedtiltad för att kunna dra vattenskidor och utan vattenskidor blir den förbannat vinglig då. Ska föröka få ur allt vatten mellan skroven också. Ny durk och nytt skum ska nog få ned vikten på båten  ordentligt. Kanske en ny akterspegel också. Det blir förbannat bra fartkänsla med sån liten båt och så nära vattnet - som gocart ungefär. Den planar på ett litet kick. Hur fäster man hydrofoilen på motorn, tex den jag hittade här ovan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrofoilen fästes med genom att man borrar hål genom kaviationsplattan.

En rail undertill borde i mitt tycke ge en mer kursstabil Flygfisk. Min väger lite mer än de ursprungliga 80 kg tomvikt då jag har förstärkt den på olika vis. Tycker den är rejält stabilare nu.

Hade en tanke på att slänga i ett jet-aggregat =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på med trimfenor/Hydrofoils är att framåt blir den väldigt kursstabil och bra på alla sätt oftast, men ska du svänga så ta det lungt. En kraftigare sväng i hög fart och du flyger all världens väg då fenorna skär i vattnet när båten börjar luta.. Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska den väga 80 kg i tomvikt?! Då har jag mycket mer vatten i min än jag trodde. Den väger alla gånger 150 kg idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den flygfisken som byggdes på Trelleborgs gummifabrik så skall den väga 82 kg utan vindfång.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har mer info om Flygfisken? Broschyr, produktbeksrivning, hemsida etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, det finns nån här på forumet som har det vet jag. Vi får hoppas att denna individ råkar titta förbi här och kan tänka sig skicka över lite kuriosa.  Var på båtmässan i gbg och såg Flygfisken i jubileumshallen...tänka sig, anses denna farkost lite som ett stycke historia :) Kul tycker jag, kommer aldrig göra mig av med denna båt,tar ju ingen plats direkt heller :P

Mvh/ Roger.Ps Sitter just nu i segelbåten, kaminen på full flås, 4 minus ute, ska segla imorgon ut och trängas med de andra vinterseglarna :P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkusten. å trängsel å trängsel vet jag itnte om det är =) Trängdes igår med en oljetanker och Västtrafik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv till informationsavdelningen på Trelleborg AB - dom kan säkert hjälpa dig.

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...