Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Matthias

Mercury 40hp -70 Varvar inte upp.

Rekommendera Poster

Gäst Matthias

Jag har en mercury 40 hp motor, 2 cyl, från 1970 som jag har problem med. När man startar den (lättstartad) går den bara på oren tomgång med full handgas och den går inte upp på fulla varv. Vid ett tillfälle så fungerade det bra igen men sen blev det lika igen. Jag har provat att ta bort tändhattarna en och en, det visade sig då att den går lika dant på bara den ena eller den andra cylindern som på båda cylindrarna. Har även provat att spruta in bensin och startgas i förgasarhalsen men det hände ingenting, när förmycket startgas/bensin sprutades in kvävdes motorn och dog. Förgasaren är rengjord i minsta detalj men problemet är kvar. Vet nån vad det kan va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Sannolikt har du ett tändningsfel. Häng på en tändinställningslampa (stroboskop) på någon av tändkablarna och kolla om tändningen uteblir då och då. Det syns tydligt som ett uppehåll i blinkandet. Om så skulle vara fallet, tror jag att din motor är så gammal (Thunderbolt kom 71 eller 72 vill jag minnas) att den har brytarspetsar, för att kolla dess behöver du antagligen en avdragare till svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matthias

Tack för tipset, men det står Tunderbolt ignition på kåpan och om jag förstod dig rätt så är det inte brytarspetsar på min motor. Han som jag köpte motorn av sa att den var sen 70 tal men enl motornr skulle den vara från -70 (lista på i-net). Jag ska testa med lampa så fort som möjigt men om det visar sig att det är fel med tändningen och det inte är brytarspetsarna, vad ska jag då göra? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matthias

Har nu testat med tändinställningslampa och det visade sig att tändningen (blinkningarna) upphörde lite då och då samtidigt som motorn hostar till, det blev likadant på båda cylindrarna. Kan det vara fel på tändspolen eller är det fördelaren? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh vad jag stör mig på folk som säger att dem är 10 år nyare än vad dem är. Sett många såna fall på blocket bara genom att titta på färgerna och dekalerna på motorerna. Hur som helst skulle jag gissa på fördelaren, men är ju som sagt inte säker. Om det skulle vara tändspolen, hade väl motorn inte startat? Eller är jag helt fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att gissa om det är fördelaren eller tändspolen. Tyvärr vet jag heller inget sätt att prova förutom att köpa nya delar. Om du hade tankaratt resitansmäta tändspolen så kan diu glömma som ett sätt att hitta ev. fel i tändspolen. Sådana mätningar kommer att visa helt normala värden vid denna feltyp (sporadiskt fel tyder på isolationsfel vid höga spänningar), även om tändspolen är kass. Men som sagt det måste inte vara tändspolen. Jag trodde annars att 2-cyl Merc skulle sakna fördelare och istället ha två tändspolar. Om så är fallet har jag en det tips om hur du kan söka vidare efter felet. Om du har fördelare så händer det tydligen att Hallgivaren i dessa ger upp, men detta är som sagt en gissning. Tyvärr inte mycket till hjälp och du verkar själv ha förstått att felet sitter i någon del som berör båda cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matthias

Har nu bytt tändstift och tändkablar och efter det så gick den bra igen...... i 20 min sedan så blev det lika dant igen??? Saknar ideér vad det kan vara, finns det någon som kan ge någon fingervisning/gissning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Nya stift ger lägre tändspänning för gnistan, varför överslag i spole och/eller fördelarlocket kan undvikas. Sannolikt har du ett högspänningsfel som manifeserar sig då tändspänningen åter ökar efter stiftbytet. Återstår alltså att byta spole och fördelarlock. Kolla om du kan hitta något fel på locket, rengör det och prova igen. Annars skulle jag chansa på att spolen är felaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matthias

Tack för alla tipps om felsökning. Äntligen går motorn igen, det var kabelbrott på spolen under svänghjulet (tror den heter Crank trigger), den låg och glappade och gav kontakt ibland. Det ända som återstår är att svänghjulet måste momentdras men jag vet inte vilket moment det ska vara. Tacksam för en sista hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...