Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
volvo-penta

Låsa fast båten

Rekommendera Poster

Hej.

jag vill få lite tips hur jag ska låsa fast båten vid min brygga.

Det är en flytbrygga. Jag funderar på fästöglor eller vad det heter,men vet inte hur jag ska sätta fast dom så det blir godkänt av försäkringsbolaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklast att höra med försäkringsbolaget hur dom minst vill ha det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det flesta försäkringsbolag kräver kl3 lås utrustning MEN har inga som helst krav på vad du låster fast i konstigt nog. Tror det är Duells som har en bra grej för att fästa i bryggor. Kolla deras hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ligger du vid y-bommar, är ett tips att länka runt dom fyrkants balkar som går från bryggan ut mot y-bommen. Lite svårare att kapa än en fästögla.

/Ingmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag ligger inte vid y-bommar utan har bara själva bryggan att låsa fast båten i.

Inga kraftiga rör eller nåt, så lite fler tips är välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast föremål brukar vara försäkringsbolaget krav. Så någon balk i bryggan uppfyller normalt kravet.

Märkligt att man måste ha klass 3 låsbygel i båten , klass 3 kedja, och klass 3 lås när den sista länken får vara avsevärt klenare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första som kommer upp i huvet är fransk skruv med kraftig öggla som du pankar i bryggan.. Skruven ska vara av kraftig typ som inte går att skruva loss så lätt. Bäst är d om skruven har rund skalle,, Du får viserligen fila 2 sidor när den ska loss, men kan trösta dig med att tjyven oxå får göra d. (om han går den vägen vill säga)..

D e ganska meningslöst att lägga massa krut på o försöka vira kättingar kring ybommar och annat på bryggan.. Tjyven kan enkelt knycka båten ljudlöst på 1 minut utan att ens ge sig på kättingen.. Båten är ointresant, d e snurran dom vill åt. Och då företrädelsevis nyare 4-taktare för dom ger bäst pröjs för minst jobb... E d alubåt åker skärbrännaren eller bågfilen fram..

Vinkelslip, motorsåg och allt annat som väsnas är för amatörer. Därför får man sorgligt nog i dagens samhälle välja sådant som inte står så högt upp på önskelistan.. Eller slanta fram till en gps sändare med position inlagt som sänder sms vid avikelse.. Polisen kan knappast hinna ikapp tjyvarna men tullen har iaf en chans att nypa dom.. Och så kanske man även kan rädda andras grejer i samma veva.. Jag har inombordare i storbåten, sliten V8a och inget större av värde i båten.. Sedan så har jag 2-taktare förgasare som är nästan 10 år gamal på styrpulpeten.. Peppar peppar ta i trä, ingen tjyv har försökt sig på att knycka dom grejerna.. Men båtgrannen fick påhälsning på stuberten, där kapa som sönder hela båten. Sommaren var jivetvis förstörd för den stackarn då försäkringsbolaget inte blev klara förens långt efter sesången.

Bara d räcker för att jag inte ska köpa någon ny 4-taktare. Självrisken är en hård smäll bara d. Sedan vetskapen om att d kasnke inte blir någon mer båtåka den sommaren.. Förmodligen så lever min maskin länge till och ju äldre och slitnare den blir ju mindre är risken att någon ska knycka den.. Låser gör jag men låser enbart för synskull..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...