Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
nydolf

Vatten i skrovet/sprucket innerskrov - lönar det sig att ta ut det?

Rekommendera Poster

Tjena

Är en nybörjare och helt novis på det här med båtar. Fick en liten knappt fyrameters sportbåt förra sommaren - Flygfisken - som jag gissar är ifrån tidigt 70-tal och gjord i plast. Den flyter och det är inga hål i ytterskrovet men golvet i innerskrovet har dock spruckit och när man trycker lite lätt så kommer det ut vatten. Har en 40-hästars motor som fungerar alldeles utmärkt och båten går rätt fort, men jag misstänker att det finns en hel del vatten under golvet och nere mellan skroven. Hade inte tänkt lägga särskilt mycket tid och pengar på denna båt men vad bör jag göra? Hur kommer jag med minsta möjliga åtgärd åt vattnet under golvet? Är det lönt att försöka få bort det? Hur ser det ut under golvet, jag menar vad finns mellan inner- och ytterskrov? Är det där skummet alla pratar om finns? Vad händer om jag bara tätar sprickorna i golvet utan att ta bort vattnet?

Kanske dumma frågor men är som sagt helt novis.

 



Senast ändrad av nydolf | 23 februari 2009 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om denna typen av båtar - Men -

Det är nog inte fel att få bort vattnet även om båten har ringa värde. Vatten väger ju en del och glasfiber och annat suger åt sig vatten.

Om du får torrt kanske den till och med går fortare (vad du nu skall göra på den tiden du kommer fortare fram)

Om du inte kommer på nåt annat, eller får tips, fär du väl såga upp en manlucka/pumpgrop på lämpligt ställe (där skrovet har sin lägsta punkt tex) och, i sin enklaste form, ta en svamp och torka ur det vattnet som kommer in.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en massa vatten i skrovet så blir båten tyngre att driva och det går åt mer bränsle, plus att den går saktare. Hade vatten i mitt skrov och rev ut allt skum och la dit nytt. Det blev en helt annan båt att köra, mer följsam i svängarna och högre toppfart.

Jag skulle ha sågat upp ett hål och kikat efter för att se hur den är uppbyggd under skrovet. Alltså om det är balkar, skum eller bara tomrum.. Sen om det inte är något skum så kan du ju sätta dit en länspump på den lägsta punkten. Däremot om det är skum, så får du väl avgöra om det är värt jobbet att såga upp hela golvet för att byta ut det eller i alla fall ta bort det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det vore bra om den blev lite lättare. Vi drog lite vattenskidor med den i somras vilket gick om än lite trögt, så varje extra knop är välkommen. Om jag nu lyckas få bort det mesta genom att såga eller borra upp ett hål på lämplig lågpunkt och dränera ut vattnet, kan jag sen täta sprickorna i golvet även om inte allt vatten är ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man river sitt eventuella skum, måste man dela på skrovet och däcket eller räcker det med att såga bort innergolvetoch ta bort skummet på så sätt? Sitter det skum i hela bottenskrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika för olika båtar.. i min båt så är det ihåliga balkar som det är skum i. Fick såga upp dessa och riva ur och sen fylla på nytt och plasta igen. På andra båtar är det skum i hela botten eller i sektioner (mellan skrov och innergolv).. Du får såga upp en inspektionslucka i innergolvet och kolla.

Kan tillägga att golvet i min båt inte är av glasfiber längre utan tillsågad marinplyfa som ligger ovanpå balkarna.. betydligt enklare att få dit och sen lätt att göra en inspektionslucka och förvarings lucka. Men om jag vill kan jag ju plasta ovanpå plyfan.. men för tillfället känns det ganska onödigt.

Glömde säga att lättast att använda, är väl en elektrisk sticksåg och glöm inte mask, skyddsglasögon och handskar.. glasfiber är inga roliga grejer!



Senast ändrad av Daniel_B | 24 februari 2009 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...