karlberg 0 Postad 23 Februari , 2009 ja, vad ska man ha? vi har en daycruiser med liten ruff 20fot, av alla trådar jag läst i så verkar ingen lägga dit mattan fest? vi tog precis bort en matta som jag förmodar har legat sen båten var ny (-79) golvet är halvdant plastad plyfa. balkongmatta är ju något som många rekommenderar? men den går inte att limma eller? jag tycker inte det är värt att lägga 2000 på en matta, förslag tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 23 Februari , 2009 Till min förra båt så köpte jag matta från en firma som pysslade med biliredningar (bilheltäclningsmatta) limmades med kontaktlim och blev inte allt för dyrt samtidigt som den mattan tål fukt på ett mycket bra sätt. Tänk på att mattan är en bra ljudisolerare så tar du något tunnare än det du hade så blir det ofta bullrigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlberg 0 Postad 23 Februari , 2009 okej tack för svar, vad kostade det ungefär per m2? mattan ska ju inte bli blöt egentligen, så man borde ju kunna ta vad som helst, och ljudmässigt spelar nog ingen roll då motorn låter satan ändå fördel nackdelar med att limma och ha mattan löst? går det limma en balkongmatta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 23 Februari , 2009 Jag kommer inte ihåg vad det kostade men det var till en 20 fots Sea Ray och det gick åt rätt mycket eftersom det var både till ruff och skrovsidor men jag reagerade på att det inte var dyrt. Idag så är ju tyvärr de flesta heltäckningsmattor som man kunde använda tidigare utan gummibaksida pga miljöskäl. När du har som nu så måste du nog måla hela durken med gelcoat om det ska bli bra med lös matta. Enklare att limma den så slipper du även att kantsy hela mattan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 23 Februari , 2009 Jag köpte matta av mattläggarna (den va ju avsedd för bilinredning) och lade i mitt motorrum, den tål ju vatten och tål en hel del stryk, den mattan kostade 93kr per kvm och den låg på rulle på 2meters bredd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlberg 0 Postad 24 Februari , 2009 heter affären mattläggarna? eller var får man annars tag på bilmatta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 24 Februari , 2009 Om du väljer mellan limmad eller lös matta kanske det funkar med tryckknappar? Du skruvar fast underdelen i båten och sen nitar du dit överdelen i mattan. Kostar ca 100kr/10st. Knappsatserna är kompletta med skruv och nitmothåll osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 27 Februari , 2009 Sök på båtmattor på google. Det finns en del som säljer båtmattor på samma rullar som heltäckningsmattor, tål vatten och tåliga asmt att som ligger på små kuddar som gör att det finns ett visst luftflöde genom. Inte speciellt dyrt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser