Gäst awiendha Postad 23 Februari , 2009 Köpte för ett tag sen en torrboll att ha i båten under vintern. Vet inte riktigt om just det exemplaret jag köpte var dåligt, men saltet har mest legat som en frusen klump hela vintern, och inte en droppe vatten finns i hinken....Och jag har bytt påsen 2 ggr... Skall det verkligen vara så? För de skall väl fungera även under vintern. Det har ju knappt varit minusgrader ute och den står ju inne i båten. Trött blir man. Skall köpa med mig en ny nästa gång jag är i båten iaf. Kass var den jag fick tag på!!! Senast ändrad av awiendha | 24 februari 2009 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Februari , 2009 Troligen har du torrt i båten! Skaffa en hygrometer, de kostar inte många kronor och är en bra varning om det behövs göras nåt åt fukten. Inte minst på sommaren ser man när det är dags att ventilera eller hur man bäst undviker fukt. När man är många i båten t.ex kan det vara bra att ha öppet luckor för bra genomventilering. Torrbollen tar upp fukt extra bra i början då saltet inte börjat smälta och rinna ner i skålen. Sen fortsätter saltet att ta upp ung. lika mycket fukt som saltets vikt när det var torrt. Fuktupptagningen är nog mindre när det är kallt. Då innehåller inte luften så mycket vatten. Även om hygrometern visar höga värden avtar vattenmängden med temperaturen. Hygrometern visar fukten i förhållande till vad luften maximalt kan bära utan att bilda droppar (daggpunkten=100 % RH). Visar hygrometern 90 % när man kommer ner till kalla båten kan den vara nere i 60 % när man värmt upp till behaglig temperatur. I varmare länder är detta inte lika lätt. Att värma bort fukten är inte så behagligt när det redan är 30 grader. Då får man kyla bort den istället. Med luftkonditionering låta fukten fällas ut i aggregatet och droppa ut på utsidan av huset (båten). Det möglar inte i minusgrader kan vara bra att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 23 Februari , 2009 Du beskriver att den har legat som en frusen klump, och detta är faktiskt ett tecken på att saltet har börjat ta upp fukt. Från början är det ju flingor, men de klumpar ihop sig när det blir fuktigt. Men det låter konstigt att det blir så lite på en hel vinter. Själv har jag gjort av med kanske fem kilo salt redan, och då är båten helt täckt och tillsluten. Var i båten har du placerat torrbollen? Den skall stå så långt ner som möjligt (durken) och i ett öppet utrymme så att luften kommer åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 23 Februari , 2009 Dumt svar kanske, men har du tagit av plasten som sitter runt saltpåsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 23 Februari , 2009 Skumt! Måste ju bli fukt inne i båten, har modellen större o var inne i båten i veckan, halvfull behållare. Föregående talare! du har säkert glömt ta av plasten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 23 Februari , 2009 Det blir mindre fukt i båten om det är dubbla förslutna lager utanpå, t ex dubbla stängda pressar eller stängd kabin stängd press. Termodynamiken gör att den mesta kondensen hamnar innanför det yttersta skiktet (pressen). Kan vara en förklaring till att det blir minimalt med blött i torrbollen. Så länge det är torrt inne i båten är väl allt frid och fröjd? Så har jag nämligen själv, och det är jag mycket nöjd med! Edit: stavfel... Senast ändrad av Suckan | 23 februari 2009 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 24 Februari , 2009 Tack för alla svar. Ja, jag har tagit bort plasten runt....hehe. Kan ju vara som någon sa, att jag inte har så mycket fukt i båten, men det känns ju konstigt om det skulle vara så, mina svärföräldrar förvarar sin båt inomhus under vintern, och t.om de har fyllt upp en liten torrboll, och jag vet att det finns fukt i båten.... Jag har haft bollen i pentryt på golvet, stående i en plastbytta (ifall den skulle svämma över....). Men men, mysteriet kvarstår, får se om det blir bättre om jag köper en helt ny boll av annat märke, kan ju vara att jag fick tag på ett riktigt dåligt ex. //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Februari , 2009 Kolla på paketet om det verkligen är kalciumklorid CaCl2. Det kanske är en lurboll med vanligt salt. Annars tror jag att du bytt innan den börjar fukta. Första veckorna blir saltet bara hårt för att därefter börjar släppa ur sig fukt i skålen. Den tar inte upp mindre fukt ibörjan. Väger du den för och efter så kommer du se stor skillnad i vikt och det är förstås vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser