Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Antonblom

Välja båt

Rekommendera Poster

Hej

Jag är inte erfaren av ensamsegling, har inte ens båt. Nu är jag ändå helt desperat efter - ja först och främst en båtplats i Göteborgsregionen såklart!- men också en liten segelbåt att ta mig runt i skärgården, och eventuellt på sikt över till Danmark/Norge. De krav jag har på den är:

Längd upp till c.a 23 fot.

Den ska vara sjösäker och tåla grundstötning.

Kosta mellan 10 - 20 000 kronor. (Är detta möjligt att kombinera med de andra kraven?)

Långkölad tänker ni då va? Är det så enkelt, eller kan man vara ute ensam i lite tuffare väder med en fenkölad båt? Tycker ni jag verkar idiotisk och blåögd??? =) Jag har i alla fall motivation och drivkraft att på lång sikt lära mig... Skäms

Vad rekommenderar ni för båt? Jag har funderat på J-17, Magnifik midget, IW 23/F-18, Hurley 18, Stortriss, Valiant m.fl.

Mvh Anton 

Senast ändrad av Antonblom | 23 februari 2009 | 02:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske blir den för dyr för dig men en Vigg (Karlskrona eller Albin) är en jättebra liten båt. K-Viggen är långkölad. Hade en i 10 år och bodde i henne så mycket det gick och seglade i skärgården. Vet Viggar som seglat från Stockholm till England och Baltikum. Kan fås för 25000 om man har tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog spara några kronor till för att få en vettig båt i rimligt skick.

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag rekommenderar dig en Triss Norlin! Den seglar mycket bra (trots att mina segel är från då båten var ny). Den tål sjö bra och man känner sig trygg i Trissen.
Läs testet i 500 segelbåtar i test så blir du biten Flört
Lycka till men båtletandet! Glad

Hälsningar Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

finns bara en rikigt bra båt i denna prisklassen (om du frågar mig) och de är en midget.

Väldigt trevligt liten segelbåt, har läst om några som seglade över den stora pölen med en sån så till danmark ska de ju inte vara några problem, värför skulle du vilja ha en fenkölad båt?....

är de en segelbåt du vill ha för ca 20 tusen så är de inget att fundera på. om valet står mellan en midget och stortriss (har haft båda delarna) så vinner midget med flera mil. trissen fungerade bra att åka ut lite dagsturer med men de var inte kul att övernatta i den.

ha de bra

Mvh Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anton!

Jag kan varmt rekommendera Junker 22. Tål mycket sjö och är inte lika vek som Magnifik Midgeten. Det finns helt klart många fina Junker 22 i prisspannet 15-20 000 kronor. Grundstötning är inga problem med denna homogena, långkölade segelbåt.

Mvh Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha en snabb 22fotare så finns det 2st i mitt register: Ohlson 22 och Aphrodite 22.

Båda seglar bra, lite allround.

Men ohlson måste seglas plant inte för många personer i sittbrunnen. Den är är stor innuti.den kostar mellan 20-50tusen.

Aproditen är snabb lyset har ökat med 0,02 på de senaste 2åren. men den är en aning dyrare ca 40-60tusen ligger den på. 

Jag har enbart läst, och haft interesse för dessa båtar. får se hur det blir nån senare genom åren.

Lycka till med båtvaletFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...