MrMe 170 Postad 22 Februari , 2009 Hej alla, Efter att ha tillbringat alla somrar som barn i segelbåt (Maxi 68 och Albin 78 Cirrus) så var jag utan båt i 20 år. För två år sedan så var det dags igen men då föll valet på en motorbåt. Detta av flera anledningar: - Jag hade inte varit på sjön på 20 år - Resten av familjen (sambo och två barn) hade aldrig satt sin fot på en båt - Det är faktiskt riktigt kul med V8 Som bekant växer man alltid ur sin båt och önskar sig större. Att byta till en motorbåt i 30-fotsklassen har hittills varit förstahandsvalet, men nu börjar vi vackla - man får onekligen en hel del mer för pengarna om man tittar på segelbåtar. Därför börjar nu en kravspec på en eventuell segelbåt att utformas, men det är svårt att veta vad man ska tänka på. Det vi hittills har formulerat är: 1. Bra bobåt för två vuxna och två barn för minst tre veckor ombord 2. Lättseglad - gärna typ flytande husvagn 3. Rullfock/Rullgenua verkar önskvärt 4. Inombordare 5. Cirka 30 fot. Eftersom Albin 78 är referensramen känns den för liten. 6. Toalett med tank 7. Prisklass cirka 250' Utbudet verkar vara stort och antal modeller oöverskådeligt. De vi kikat på på blocket ännu så länge är: - Beason 31 - Scampi (Fått höra att den är svårseglad?) - Maxi 95 (Verkar perfekt för våra önskemål - men dyr) - Albin Ballad Gemensamt för alla ovanstående är att de börjar bli lite till åren allihop. Men vi har helt enkelt inte lust att lägga 1 MSEK på en båt... Tips emottages tacksamt! /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 22 Februari , 2009 Om du gillade Albun 78:an förutom storleken, kanske Cumulusen kan vara något för er? Stämmer med ovanstående kriterier, förutsatt att exemparet har toatank och rullförsegel, men det går ju alltid att eftermontera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 23 Februari , 2009 Köp en Comfort 30. Du blir inte besviken. Jag har haft en sedan 02 och är jättenöjd. Gå in på http://www.comfortforbundet.se och kolla. Dom varierar i kvalitet för en del är halvfabrikat men det behöver inte vara dåligt. Dom är så lättseglade att även jag klarar av dom. Ofta är dom lite billigare än Ballad och dessutom tycker jag att dom är bättre planerade (U-soffa). Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 23 Februari , 2009 Kan rekomendera en Albin Ballad nämligen min. Finns med här på MG. Antagligen tycker du nog att den är dyr men jag tokrenoverade den höst vinter 01-02 och har fortsatt så smått sedan dess. Så hör gärna av dig så mailar jag gärna bilder. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 23 Februari , 2009 Skulle nog satsat på en Ballad. Bra båt mycket för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanpetersen 0 Postad 24 Februari , 2009 Kolla även scampi, eller mamba 29,31,eller 311 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 24 Februari , 2009 Hej alla och tack för många bra svar. Ballad och Cumulus verkar vara väldigt lika barndomens Cirrus. Den största skillnaden verkar vara att det finns utrymme för en vettig toalett? Comfort 30 var ett trevligt tips. Jag gillar verkligen U-soffan och båten har fina linjer (i alla fall på bild). Den ska jag definitivt titta vidare på. Även Mamban ser riktigt trevlig ut. Nu fanns det bara en av varje på blocket (29, 31 och 311) så det är svårt att bilda sig en uppfattning över prisbilden men som det verkar ligger de större något dyrare än de andra båtarna. Ännu finns inget beslut om vi faktiskt ska byta ut V8 mot vindkraft och vi har absolut inte bråttom - Jag hittar hellre rätt båt sent än fel båt nu. Tack än en gång för alla tips! /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 24 Februari , 2009 Visst är det så, Peter Norlin beskriver skillnanden mellan A78:an och Cumulusen som en toalängd (ungefär så...), vilket ju är sant! Ett tips är att kolla in förseglets storlek på båten. Halvtonnarna Scampi, Ballad och Comfort 30 och liknande samt även Maxi 95:an seglas ju lämpligast med enorma genuor, och det kräver en hel del armstyrka för att krana hem en sådan vid en kryss - kanske inget för familjeseglingen? I dessa sammanhang är Cumulusen en mer modern båt. Kolla också in storleken på sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 24 Februari , 2009 Hej Christian! Jag tycker att din lista passar mycket väl in på Player31 elller 311. Enligt min mening är det en av dem rymligaste 1/2 tonnarna(undantaget beason). Den har ett suveränt pentry, enorm stickkoj (150 x 220cm), bra navigationsplats, rejäl sittbrunn och bäst av allt är att den seglar väl så bra som scampi mfl (Lys 1,10). Besök Playerklubben här på MG och kika runt! Hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 25 Februari , 2009 Hej Christian:) Jag säger bara NF. Den är mycket mer lättseglare än de båtar du rabblade upp, den har 7/8 rigg som gör seglingen lättare och sen har den en självslånde fock och seglar snabbare Scampin på halv vind och slör men kryss är de jämnlika fast NF är lättare att segla pga den självslånde focken jämtemot Scampins stora jätte genua. Du kan även läsa på min sjöbod om NFen har skrivit lite om den där sen finns det bilder på den i mitt galleri. Min pappa o jag kappseglar med våran NF 270. Indredningen är nog jämförbar med Scampin och ballad fast. Motorn är samma som Albin 78an en Volvo penta MD5 7,5hk duger för den. Pris mellan 160-250 men köp omkring 180-190 de är fina och sjyst utrustade. Hoppas att du blir en NF ägare en fin entyp klass. Finns ca 350st NFar i Svergie. http://www.sailguide.com/synpunkter/synpvisa2.asp?Modelltyp=NFm http://www.sailguide.com/nf.htm Hoppas på att du blir en NF seglare:) fråga om du har några frågor om båten. Ha det bra ///den unge kappseglarn William Andersson från Enköpings SS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Februari , 2009 Jag bara måste fråga när du säger bra navigationsplats. Något jag (som motorbåtsägare) slogs av när jag var på *öppna varv* i höstas var att många segelbåtar har något som kallas *navigationsplats*. Denna speciella plats (nere i bostadsutrymmet) upptar väl ungeför samma yta som exempelvis ett toalett/duschutrymme men har en bordsyta som knappast rymmer ett fullstort sjökort, lokaliserad någon meter eller två-tre ifrån det flera gånger större bordet man äter/umgås vid (som även har bekväm sittplats). Nu till frågan: varför behöver man en sådan speciell plats för *navigering* just i segelbåtar ( i min motorbåt kan jag navigera/planera både vid ratten i styrhytten och vid matbordet så det känns som enormt slöseri med plats att ha en dedikerad plats till något som man kan göra var som helst ) ? Edit: stavfel Senast ändrad av Gunnar_ | 25 februari 2009 | 20:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 25 Februari , 2009 Hej Gunnar! Var och en kan ju tycka vad man vill om att ha eller inte ha en särskild så kallad navigationsplats nere i en segelbåt, men om den nu finns(vilket den gör på de flesta båtar) så kan det ju vara käckt om den går att använda! Jag sitter själv där vid datorn och planerar rutter m.m. Sedan rymms det faktiskt väldigt mycket sjökort m.m under klaffen i det bordet. Mina barn har ofta använt platsen till att sitta och titta på filmer m.m. I en segelbåt på 31 fot så blir ju det mesta kompromisser, så även nav.platsen. Jag kan väl också tycka att man hade kunnat skippa denna finess och lagt det på tex toalett som du säger. Men då får man nog leta bland betydligt nyare båtar. Alla 30-32 fotare jag sett från 70-80 talet har varit utrustade med en mer eller mindre användbar navigationsplats. Hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NOsilence 0 Postad 25 Februari , 2009 Själv köpte jag en Maxi 95 för några veckor sedan. Jäklar i havet vad mycket plats det finns. Rattstyrningen är kanon och något som jag hade som krav. (uppskattas mer av tjejen också faktiskt). En annan fin grejj med Maxi 95:an är ju akterruffen. Men visst håller jag med dig, galet att båtar kan vara så jäkla dyra... Med tanke på att de tillverkades för 30 år sedan..... Lycka till med letandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beow 0 Postad 25 Februari , 2009 Christian, Var i samma situation som dig tills för ett par veckor sen. Inte seglat på en herrans massa år och då i något mindre båtar (Nordisk Folkbåt, H-R P28). Mina specar var ungefär som dina. Nu är jag lycklig ägare till en Beason 31 från -79, och ser fram mot våren mer än på många år! Lycka till och berätta vad det blev. /Bengt (första inlägget här på MG!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 2 Mars , 2009 Titta även på Ohlson 8:8 ,Möre 30, Birdie 32, ÅH 30, Murena,arabesque 30 tycker annars också att comfort 30 eller scampi är utmärkta segelbåtar. /Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 2 Mars , 2009 Glömde ..om du tycker att maxi 95 an är fin, titta även på Maxi 87 som seglar riktigt bra! /Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser