coolbeyron 1 Postad 22 Februari , 2009 Funderar på att skaffa mig en segelbåt på någonstans mellan 42-49 fot, men jag kan inte särskilt mycket om de olika fabrikaten. Vad som är viktigt för mig är att boendekomforten är hög, då jag använde båten som sommarstuga. Men jag vill även ha möjlighet att ge mig av ner mot europa om andan faller på någon gång i framtiden, och då vill jag ju att båten skall klara av eventuella oväder som kan komma. Har tittat lite på Jeanneau, Bavaria och Beneteau som allihop känns rymliga och bekväma. Givetvis säger ju säljaren till respektive båt att den är väldigt bra på alla sätt... Är det båtar av vettig kvalitet eller är jag ute och cyklar? De kostar ju ingenting jämfört med ex.vis en Najad i samma storlek. Är det bara finish på inredning som skiljer eller är det sämre hållbarhet på beslag/rigg osv? Kan man hantera en båt i den storleken själv (ensamsegla)? Lägga till är en sak, men om man skall kryssa, eller om det blåser en del? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 22 Februari , 2009 Hejsan Av dessa tre är det väl som så att Bavaria ger mest grejer för pengarna, men kanske inte seglar så himla bra. Beneteau seglar lite bättre, särskilt First modellerna som är ganska uppskattade bland kappseglare. Jeanneau, har väl visst rykte om sig att bygga båtar som passar för charter i medelhavet. Men dom brukar nog få andra riggar när dom landar här i sverige. Charter-riggarna kan se ut som dom blivit avhuggna på mitten ibland. Ingen av båtarna är något skräp och de är alla bra ur det perspektiv du beskriver, men inte någon långdistansare a la HR eller Najad.Jag har inte koll på kvalite på riggdetaljer på båtarna, alla tre är helt säkert av god nog kvalite för det du beskriver, även om någon har ett finare märke. Att jämföra med Najad är inte helt enkelt eftersom det är så enormt mycket mer än bara finish som skiljer. Najad eller Bavaria, det är det din själ som avgör, inte kvaliteten på beslagen ;-) (Plånboken brukar förvisso ha en del att säga till därom också Komforten kan du bara avgöra själv eftersom alla har så olika krav. En del tycker att X-yachts X-99 är alldeles för bekväm, andra att den är o-bo-bar Hade det inte vart för seglingens skull hade jag nog tatt bavarian för prisets skull, men nu betyder seglingsegenskaperna en hel del för mig så då hade det blivit en Benetau First 45 eller nåt. De e en riktigt fin båt. Själv seglar jag en X-332, perfekt för mig, mycket bekväm och suverän seglare. Så jag lägger ett gott ord för X-yachts här också, titta på dom med! Rätt utrustade skulle jag tro att du kan hantera alla tre båtarna på egen hand, själva seglingen är den enkla biten. Förutsatt att du har lite erfarenhet. Att ensam ta ner en stor i kuling på en 45-fotare kan bli trickigt även med en hel del hjälpmedel, beror ju på yttre omständighter också, land, grund, vindriktning m.m. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser