WEC80 0 Postad 22 Februari , 2009 Finns det någon som har erfarenhet av att byta befintlig badbrygga på Maxim 26? Vill byta originalet som börjar bli dåligt. Har tänkt mig en hel badbrygga istället för den delade. Det kanske finns någon som har en begagnad som är till salu? //L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 22 Februari , 2009 Självklart så ska du byta till en stor badbrygga.Jag har själv två små,dock bytta så man vågar kliva på dom i allafall...men ack så opraktiska...Gör den så stor du vågar så att det rymms 2 stolar typ.....En kompis har en hel på sin, jag ska kolla om det finns bilder på den.. Funderar själv å att bygga en ny i plast som på en modernare båt med inbyggda stuvfack och ankarbox...Men det är en hel del pyssel och ännu har jag inte kommit till skott.. Vad har du för motor i din båt?? Fart?? Förbrukning? /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WEC80 0 Postad 22 Februari , 2009 Hej Andreas! Jag har samma gamla motor som originalet, MD21B, men utbytt mot en nyare då den gamla gick varm och toppen gav sig med vatteninträngning som följd. Den nya motorn köpte jag av en sgelbåtsägare (HR26) som bytt till en sprillans ny motor. Då det satt ett backslag på den nya så kunde jag sälja detta och på så sätt blev den ganska billig. Farten brukar vara runt 7 knop vid 2800 rpm sen varierar det ju självklart beroende på sjön. Förbrukningen brukar ligga runt 0,7l/distans. Men då min tankmätare krånglar så brukar jag räkna med 1l/distans för att inte lura mig själv. För att fortsätta om badbryggan så undrar jag om du vet om det fungerar med någon av Båtsystems färdiga badbryggor. Jag kollade men då jag inte kom ihåg hur bred akterspegeln är så kunde jag inte se på rätt modell. Jag får väl mäta när solen skiner någon dag... /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 22 Februari , 2009 Aha på motorn...trodde du åkte med nått modernare...Har du föresten sett maximarkus tråd här om motorbytet han håller på med??Det blir intressant att få höra hur den går när den är i vattnet igen.. Båtsystem borde ha någon modell som passar,bara att betala och vara glad . hare /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WEC80 0 Postad 23 Februari , 2009 Hej igen! Nej tyvärr är den inte så modern... En kompis till mig bytte dock motorn till en Lombardini så han gör mycket god fart, marchar säkert mer än 15 knop. Problemet han stötte på var att den motorn var så pass hög att han behövde höja durken på vissa ställen. Vilket innebär att han får många nivåskillnader. Men han har vant sig. Skall kolla motorbytet du tipsade om. //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 23 Februari , 2009 Hej! Angående ovanstående påstående vill jag nog tillägga att om det är en 87 hästars lombardini med s-drev MAXAR den runt 15 knop och marschar ca 11-12 knop. Annars undrar jag vad han gjort för att nå dessa farter, då min med flera når farterna jag skrev om! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 25 Februari , 2009 Hej! Kom över ett parti teak lådor med nåtat lock som man kan ha på badbryggan.Kanske som ankarbox eller ha lite tampar i eller bara något snyggt att sitta på när man tar morgon kaffet en härlig sommar morgon.någon som är intresserad av att köpa nån så är måtten på den stora B=520 H=555 L=360 den lilla B=440 H=470 L=290. O ja ska sätta in dom på köp o sälj . Mvh illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 25 Februari , 2009 Jag har bytt badplattformen på min Maxim, det finns lite bilder på det i den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=266473 Tyvärr har jag inte hittat något som går att köpa över disk som passar som jag ville, så det blev som vanligt att tillverka själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WEC80 0 Postad 25 Februari , 2009 Hej Mattias! Möjligt att uppgifterna inte stämmer till 100% då det var ägaren som påstod detta. Han kanske hade en glädjemätare i båten eller att jag missuppfattat honom, sorry i så fall. Kommer jag ihåg så skall jag fråga igen när jag stöter på honom i sommar. MVH Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KeyMan 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej! Jag har en Iveco 87hk motor i min Maxim och jag marschar 11 knop och toppar 15. Mvh / Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser