Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Flipper_740

Rostfria kopplingsplintar, leder de bra med ström???

Rekommendera Poster

Hej!

Har bra tillgång till rostfritt material av olika storlekar. Tänkte tillverka olika koppligsplintar till elsystemet. Leder rostfritt bra ström? Är det någon som har någon aning?

Skyllermarks kör ju med förtennade mässingplintar och de är ju bra, det vet jag. Men är intresserad av att tillverka ett par egna eftersom det inte kostar mig någonting i rostfritt.

Tacksam för svar!

Mvh,

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Materialblandning är aldrig positivt. Om det du ansluter till kopplingsplintarna är rostfritt är det OK.

De ledare du ansluter är sannolikt koppar och då är det bäst med kopparplåt. Helst förtennt. Rostfritt leder ström sämre men kopplingsplintar är tjocka och korta så det spelar ingen roll ur den synvinkeln om det inte är mycket stora strömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, då blir det att tillverka av ett par flatjärn och gänga och limma fast dem i en plastform, kommer att bli hur bra som helst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...

Tycker du fick ett mycket klokt råd av forgus: Om det du ansluter till är rostfritt så är det bra MEN det du ska ansluta är förmodligen koppar så:

Det är nog ingen bra idé!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror knappast att materialvalet i plinten har så himla stor betydelse elektriskt.

Vanligast är koppar i kärnan (pläterad med tenn därför att koppar oxiderar snabbt och ger fort kontaktproblem om anslutningen inte är gastät).

Koppar är överlägsen som ledare, tenn sämre, rostfritt ännu sämre, men inget av materialen är direkt dåligt.

Blanda material..alla plintar jag sett blandar friskt.

Mycket vanligt är koppar/mässing tennplätering av ytskiktet i basplattan, med skruvar/bultar/muttrar i rostfritt..SÅ himla farligt kan det väl knappast vara ?

Jag tror att huvudanledingen till att det finns så få plintar till båtel i helt rostfritt till viss del är priset, koppar/tenn är väl avsevärt billigare och mer lättarbetat än rostfritt, inte primärt för att rostfritt skulle vara helt kass som material.

Hade jag haft gratis RF skulle jag i vart fall inte tvekat att använda det Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju den fördelen och jobba på ett mejeri och där finns det bara rostfritt vi använder inte något annat material. Jag har användt mycket restmaterial från mitt jobb bl.a rostfria kabelhyllor, rör, slägklämmor och mängder med olika slagar bultar skuvar etc. allt bara rostfritt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...