sanblas 0 Postad 22 Februari , 2009 Hej! Tog loss alla mina gamla bronsventiler och genomföringar och köpte allt rostfritt för ett år sedan. Skickade efter allt från Hjertmans. Upptäckte vid upptagningen i höstas att det var rost på åtta stycken av nio sammanlagt. Kollade med en magnet och då visade det sig att magneten fastnade inte på kulan men på ventilhuset. Olika material! Den nionde som var som ny var det samma material. Där fastnade magneten både på kulan och huset. Efter mycket om och men visade det sig att Hjertmans hade fått dom levererade från Ital Nordic.Så en varning ni som har köpt kulventiler från nämda firmor. Kolla ventilerna. Jag hade mycket rost på en del. Och det var kulan som hade tagit stryk. Men ska få nya. Inge kul att börja från noll igen. Trångt och jäkligt som det är i en båt. Seglar en Boström37.Härlig båt och längtar till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Februari , 2009 Med risk att bli nedklampad. Jag köpte min ventiler på biltema, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=354&iItemId=136176 Även genomföringarna. Funkar perfekt och inte en tillskrymelse till rostfläckar. Hittade ventiler som var exakt lika hos den lokala rörfirman fast lite dyrare. Nu är inte dessa i rostfritt utan i mässing. Båten ligger i saltvatten. tycker ändå det känns bra att hjertmans tar ansvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Februari , 2009 En liten fråga bara..varför tog du bort dina bronsventiler och ersatte med rostfritt? brons är väl det bästa man kan ha som genomföring! Jag skulle aldrig genomföra ett sånt projekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanblas 0 Postad 22 Februari , 2009 Det var skjutventiler och flera gick ej att rubba. Och en av dom läckte. Fick för mig att syrafasta var det bästa. båten är från -81. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Februari , 2009 Det som definitivt är fel är att de var magnetiska eftersom Hjertmans anger att dom skall vara i ASIS 316 enligt deras katalog. Det är ju ett RF stål som ät omagnetiskt. Det finns sämre RF stål som är magnetiska och som har andra egenskaper. Men bronsventiler är lika bra som RF 2343/ASIS 316 eftersom det är en rödmetall och har en oerhört god korr.egenskap. Det jag är lite tveksam till är Biltemas ventiler eftersom dom är av mässing vilket kan innebära att dom avzinkas i vanligt vatten men ännu fortare i saltvatten. Problemet är att det inte syns på ventilen som kan se hur fin ut som helst men som blir sprödare och sprödare. Vilket till sist leder till att den kan gå av utan större åverkan på den. Bara en tanke ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser