Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
lucretias

Vilket ankarspel till Uttern 6402?

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte köpa ett ankarspel till min Uttern 6402, som är lika som UtternS64. Jag hade inte tänkt sätta en ankarspelsboc på badbryggan utan montera spelet inne i motorrummet. Jag vill inte lägga nmed aldeles för mkt pengar på detta och skulle vara tacksam för tips om montering och typ. Båten vägen ca. 1400 Kg måtter 6.40x 2 m.

Tack på förhand

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats ! Du kan välja i stort sätt vilket spel som helst. Välj efter plånboken och efter funktion, typ frifall lina,band eller kätting. Jag tycker att Quick spel är prisvärda, dessa fungerar med både lina och kätting. Som dragg tycker jag att Brucekopior fungerar kanon och pryder även akterspegeln.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marinsystem har haft bilder på Engbo ankarspel installation på en Uttern S64. Vet ej om de har bilderna kvar. Kolla.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad som är bäst på 6402-an men min erfarenhet av Engbo är inte bra. Linan slirar om den inte är helt ny, spelet kräver bra fall innanför vid upptagning annars kinkar det, det tar mycket plats totalt.

Jag har för egen del valt ankarspel med band. Slirar aldrig, behöver ingen plats för linan och kinkar aldrig. Nackdelen är att det är svårt att använda någon längre bit kätting men jag har inte saknat det. När man har ankrat bromsar linan genom vattnet genom sin bredd så det ger en ryckdämpande effekt liknande kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...