Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Bayliner2556

zinc saver

Rekommendera Poster

Tja, det brukar vara en burk med två st motkopplade kraftiga dioder. Dvs den släpper igenom ström om spänningen är över 0,7V men spärrar annars. Den är till för att just kopplas mellan landströmmens skyddsjord och båtens jord.

Om den hjälper mot galvaniska jordströmmar? Beror på, det finns folk som uppmätt större skillnad mellan inkommande landjord och vatten än 0,7 V. Men någon skada gör den knappast jämfört med att koppla direkt till motorn.

Jag personligen skulle undvika problemet helt och hålet genom att inte koppla landströmmens skyddsjord någonstans i båten, med eller utan zinksaver. Den ska bara gå til jordblecken i de 220V uttag som kopplas direkt på landströmmen.



Senast ändrad av Anders_St | 22 februari 2009 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders - kan du förklara för en el-idiot. Är detta vissa som kopplar land jorden direkt till båten och i såfall varför?

sgs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risk finns för att dioderna pajar och då löser inte säkringen vid jordfel i någon av 220-apparaterna ombord. Livsfarligt, skulle själv också strunta i att koppla in en sådan av det skälet. Läs mer om detta och galvaniska strömmar mm t.ex. i Västpricken-artikeln nedan, särskilt rubriken AC korrosion.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Det är tillåtet att endast skyddsjorda 220V-apparaterna separat, alltså utesluta 12V-systemjord o ev metallskrov enligt ISO 13297 bara om godkänd jordfelsbrytare (RCD) eller skyddstransformator används.
(Se noten under punkt 4.2)

http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf

Det är f.ö. tillåtet att använda zinksavers (galvanic isolators) men bara om vissa villkor uppfylls, se punkt 4.9. Villkoren för godkända jordfelsbrytare (RCD), se punkt 8.1 och 8.2.
Elsäkerheten blir då godkänd men fullgod blir den bara med en skydds-transformator, för övrigt.

Tvärsäkert är däremot att det är urbota tråkigt att läsa ISO-dokument! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt upp till 10V mellan jordledningen och vattnet vid nån brygga. Då får man lägga 15-20 dioder i serie åt varje håll.

Så billiga som jordfelsbrytarna har blivit så ska man nog se över sitt elsystem och kontrollera med ett universalinstrument att man inte har nån nätjord förbunden med nåt som sticker ner i vattnet.

Varmvattenberedaren förbunden med nätjord brukar vara den vanliga jordbryggan via motor och drev/propelleraxel.

Inget som hindrar att man har dubbla jordfelsbrytare. En vid stolpen och en vid nätintaget (finns oftast som standard på elintaget i båten).

Vad säger lagen om att ha tvåtråds elkabel från bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31 skrev: Vad säger lagen om att ha tvåtråds elkabel ifrån bryggan?

Verkar vara helt förbjudet. Gröngul skyddsjord inkluderad i kabeln fram till båten gäller alltid. Har man skyddstrafo kanske det räcker så, eventuellt skall trafons hölje och/ eller järnkärna också vara ansluten. Har man inte skyddstrafo måste ledningen fortsätta till alla - icke dubbelisolerade - 220V-apparaters höljen, men där alltså även en godkänd galvanisk isolator tillåts ingå i skyddsjords-ledningen.
ISO-dokumentet ovan är f.ö. inte helt glasklart vad gäller metallskrovs-båtar, tycker jag. Kanske någon annan lyckas hitta nån paragraf t.ex. i nåt referensdokument som tvingar till AC-skyddsjordning av skrovet?

Själv använder jag nästan uteslutande landström vid batteri-laddning, och slår då bara av 12V-huvudbrytaren. Laddaren är ju en sk. fulltransformator, så att batteri-minuspolen också är jordad till vattnet skall väl rimligen inte kunna ge avzinknings-problem!? Har inte märkt nåt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en rädsla för el. Och en känsla av att skyddsjorda allting överallt så blir det bra.

Den känslan gör att man kopplar in den gröngula skyddsjorden från landströmmen i allt av metall man kan hitta i båten; även till motorblock och därmed till drevet och vattnet. I kombination med maximal otur med potentialskillnader och att kan landströmmen inkopplad LÄNGE (vi pratar veckor eller hela säsongen) så finns det exempel på skador på drev i vattnet.

En jordledning leder ju ström bra, det räcker med någon-några volts skillnad för att man ska får flera amperes ström. S k vagabonderande jordströmmar. Finns även i hus och kan orsaka störningar där.

Hurdå? Jo strömmen kommer från en installation på land, den gröngula jorden är skruvad i noll-ledaren i säkringstavlan. Noll-ledaren är jordad i den transformatorstation som matar området och kan ligga någon kilometer bort. Med lite otur och olämpliga grundförhållanden ka det bli en liten spänningsskillnad mellan jord vid transformatorstationen och vattnet där båten ligger.

Citat från en bra länk:  http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf
SXK har åren 2000 och 2001 vid 19 mätningar i olika hamnar i Stockholms skärgård, olika bryggplatser och vid olika tidpunkter uppmätt varierade växelspänningar upp till drygt 5 volt mellan på landströmsanläggningens skyddsledare och sjövattnet. Flertalet hamnar och bryggor låg på 1 – 5 volt.
. . .

Enligt expertis jag konsulterat är en s.k. ”Zinksaver” (galvanisk isolator) bortkastade pengar. En
”Zinksaver” skyddar inte mot de spänningsskillnader som är vanliga i svenska hamnar.

Det finns exempel på båtar som fått skador fast de saknat landström, en stark misstänkt har då varit båtgrannens landström.

Respekt för el är bra. Men just den här risken tycker jag kräver lite eftertanke och utredning vad som är en elsäker koppling och inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvattenberedaren förbunden med nätjord brukar vara den vanliga jordbryggan via motor och drev/propelleraxel.

Mja, jag försökte räkna lite på vad det kan bli för strömmar i kylvattenledningen, knappast mycket nog att orsaka problem. (Om inte glykol-vatten blandning leder tusentals gånger bättre än havsvatten.)

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=268005  fjärde inlägget.

Skulle vara intressant att lägga lite växelspänning, 4-10 V, mellan motorblock och VV-beredares skyddsjord för att se hur mycket det blir i praktiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärsäkert är däremot att det är urbota tråkigt att läsa ISO-dokument! Glad

Näh, inte så HÖG SPÄNNING va?  höhö. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en referens!!!

Genom en serie olyckliga omständigheter så försvann en båtägares S-drev under en säsong p g a galvanisk korrosion.

http://community.praktisktbatagande.se/forums/t/7832.aspx
Detta är ingen teori, det hände mig första året, och S-drev och propeller totalförstördes (50% av materialet borta) på en halv säsong. Mobitronic ersatte mig med nya delar efter att jag påvisat felet

Problemet var att 12 V plus eller minus ut från laddaren kunde komma åt det skyddsjorade chassiet:

Detta aggregat och kanske liknande har ett riskabelt utförande på 12-anslutningsskruvarna, på insidan av metallchassit.

Kabelskorna med plus och minus 12V är oisolerade, och kan vridas med runt när man skruvar fast kablar på utsidan om skruvarna slirar. Då kan de komma i kontakt med chassi som är skyddsjordat.

Om minus kommer i kontakt med skyddsjord får man obalansspänningen från landströmmen som korroderar drev elelr propeller. Det är illa nog.

Men om plus kommer i kontakt med skyddsjorden kommer s-drevet eller propellern att totalförstöras på mycket kort tid, då jagas bortåt 10 Ampere runt från plus till chassi till skyddsjord till land till havet till propeller/drev till batteri- och laddarminus. Rena katastrofen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En av anledningarna till att jag enbart installerar dubbelisolerade laddare typ C-tek i båtar.

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...