Bayliner2556 0 Postad 21 Februari , 2009 någon som vet om jag ska använda denna till 220 system Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2009 Tja, det brukar vara en burk med två st motkopplade kraftiga dioder. Dvs den släpper igenom ström om spänningen är över 0,7V men spärrar annars. Den är till för att just kopplas mellan landströmmens skyddsjord och båtens jord. Om den hjälper mot galvaniska jordströmmar? Beror på, det finns folk som uppmätt större skillnad mellan inkommande landjord och vatten än 0,7 V. Men någon skada gör den knappast jämfört med att koppla direkt till motorn. Jag personligen skulle undvika problemet helt och hålet genom att inte koppla landströmmens skyddsjord någonstans i båten, med eller utan zinksaver. Den ska bara gå til jordblecken i de 220V uttag som kopplas direkt på landströmmen. Senast ändrad av Anders_St | 22 februari 2009 | 10:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sgspia 0 Postad 22 Februari , 2009 Anders - kan du förklara för en el-idiot. Är detta vissa som kopplar land jorden direkt till båten och i såfall varför? sgs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Februari , 2009 Risk finns för att dioderna pajar och då löser inte säkringen vid jordfel i någon av 220-apparaterna ombord. Livsfarligt, skulle själv också strunta i att koppla in en sådan av det skälet. Läs mer om detta och galvaniska strömmar mm t.ex. i Västpricken-artikeln nedan, särskilt rubriken AC korrosion. http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf Det är tillåtet att endast skyddsjorda 220V-apparaterna separat, alltså utesluta 12V-systemjord o ev metallskrov enligt ISO 13297 bara om godkänd jordfelsbrytare (RCD) eller skyddstransformator används. (Se noten under punkt 4.2) http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf Det är f.ö. tillåtet att använda zinksavers (galvanic isolators) men bara om vissa villkor uppfylls, se punkt 4.9. Villkoren för godkända jordfelsbrytare (RCD), se punkt 8.1 och 8.2. Elsäkerheten blir då godkänd men fullgod blir den bara med en skydds-transformator, för övrigt. Tvärsäkert är däremot att det är urbota tråkigt att läsa ISO-dokument! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Februari , 2009 Jag har mätt upp till 10V mellan jordledningen och vattnet vid nån brygga. Då får man lägga 15-20 dioder i serie åt varje håll. Så billiga som jordfelsbrytarna har blivit så ska man nog se över sitt elsystem och kontrollera med ett universalinstrument att man inte har nån nätjord förbunden med nåt som sticker ner i vattnet. Varmvattenberedaren förbunden med nätjord brukar vara den vanliga jordbryggan via motor och drev/propelleraxel. Inget som hindrar att man har dubbla jordfelsbrytare. En vid stolpen och en vid nätintaget (finns oftast som standard på elintaget i båten). Vad säger lagen om att ha tvåtråds elkabel från bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Februari , 2009 Forgus31 skrev: Vad säger lagen om att ha tvåtråds elkabel ifrån bryggan? Verkar vara helt förbjudet. Gröngul skyddsjord inkluderad i kabeln fram till båten gäller alltid. Har man skyddstrafo kanske det räcker så, eventuellt skall trafons hölje och/ eller järnkärna också vara ansluten. Har man inte skyddstrafo måste ledningen fortsätta till alla - icke dubbelisolerade - 220V-apparaters höljen, men där alltså även en godkänd galvanisk isolator tillåts ingå i skyddsjords-ledningen. ISO-dokumentet ovan är f.ö. inte helt glasklart vad gäller metallskrovs-båtar, tycker jag. Kanske någon annan lyckas hitta nån paragraf t.ex. i nåt referensdokument som tvingar till AC-skyddsjordning av skrovet? Själv använder jag nästan uteslutande landström vid batteri-laddning, och slår då bara av 12V-huvudbrytaren. Laddaren är ju en sk. fulltransformator, så att batteri-minuspolen också är jordad till vattnet skall väl rimligen inte kunna ge avzinknings-problem!? Har inte märkt nåt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2009 Det finns ju en rädsla för el. Och en känsla av att skyddsjorda allting överallt så blir det bra. Den känslan gör att man kopplar in den gröngula skyddsjorden från landströmmen i allt av metall man kan hitta i båten; även till motorblock och därmed till drevet och vattnet. I kombination med maximal otur med potentialskillnader och att kan landströmmen inkopplad LÄNGE (vi pratar veckor eller hela säsongen) så finns det exempel på skador på drev i vattnet. En jordledning leder ju ström bra, det räcker med någon-några volts skillnad för att man ska får flera amperes ström. S k vagabonderande jordströmmar. Finns även i hus och kan orsaka störningar där. Hurdå? Jo strömmen kommer från en installation på land, den gröngula jorden är skruvad i noll-ledaren i säkringstavlan. Noll-ledaren är jordad i den transformatorstation som matar området och kan ligga någon kilometer bort. Med lite otur och olämpliga grundförhållanden ka det bli en liten spänningsskillnad mellan jord vid transformatorstationen och vattnet där båten ligger. Citat från en bra länk: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdfSXK har åren 2000 och 2001 vid 19 mätningar i olika hamnar i Stockholms skärgård, olika bryggplatser och vid olika tidpunkter uppmätt varierade växelspänningar upp till drygt 5 volt mellan på landströmsanläggningens skyddsledare och sjövattnet. Flertalet hamnar och bryggor låg på 1 – 5 volt. . . . Enligt expertis jag konsulterat är en s.k. ”Zinksaver” (galvanisk isolator) bortkastade pengar. En ”Zinksaver” skyddar inte mot de spänningsskillnader som är vanliga i svenska hamnar. Det finns exempel på båtar som fått skador fast de saknat landström, en stark misstänkt har då varit båtgrannens landström. Respekt för el är bra. Men just den här risken tycker jag kräver lite eftertanke och utredning vad som är en elsäker koppling och inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2009 Varmvattenberedaren förbunden med nätjord brukar vara den vanliga jordbryggan via motor och drev/propelleraxel. Mja, jag försökte räkna lite på vad det kan bli för strömmar i kylvattenledningen, knappast mycket nog att orsaka problem. (Om inte glykol-vatten blandning leder tusentals gånger bättre än havsvatten.) http://www.maringuiden.se/forum/;thread=268005 fjärde inlägget. Skulle vara intressant att lägga lite växelspänning, 4-10 V, mellan motorblock och VV-beredares skyddsjord för att se hur mycket det blir i praktiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2009 Tvärsäkert är däremot att det är urbota tråkigt att läsa ISO-dokument! Näh, inte så HÖG SPÄNNING va? höhö. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2009 Hittade en referens!!! Genom en serie olyckliga omständigheter så försvann en båtägares S-drev under en säsong p g a galvanisk korrosion. http://community.praktisktbatagande.se/forums/t/7832.aspxDetta är ingen teori, det hände mig första året, och S-drev och propeller totalförstördes (50% av materialet borta) på en halv säsong. Mobitronic ersatte mig med nya delar efter att jag påvisat felet Problemet var att 12 V plus eller minus ut från laddaren kunde komma åt det skyddsjorade chassiet: Detta aggregat och kanske liknande har ett riskabelt utförande på 12-anslutningsskruvarna, på insidan av metallchassit. Kabelskorna med plus och minus 12V är oisolerade, och kan vridas med runt när man skruvar fast kablar på utsidan om skruvarna slirar. Då kan de komma i kontakt med chassi som är skyddsjordat. Om minus kommer i kontakt med skyddsjord får man obalansspänningen från landströmmen som korroderar drev elelr propeller. Det är illa nog. Men om plus kommer i kontakt med skyddsjorden kommer s-drevet eller propellern att totalförstöras på mycket kort tid, då jagas bortåt 10 Ampere runt från plus till chassi till skyddsjord till land till havet till propeller/drev till batteri- och laddarminus. Rena katastrofen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Februari , 2009 En av anledningarna till att jag enbart installerar dubbelisolerade laddare typ C-tek i båtar. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser