redneck 0 Postad 21 Februari , 2009 Hur är segelförmågan på bilgekeel (2 kölade typ?!) Engelska seglare, tidvattn vänliga liksom?????? nån som har info om detta tro? tittat en hel del på Kingfisher, finns säkert som fenkölade osv. men vanligast med ovannämda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Februari , 2009 Tidvattenvänlga ja. Men det är också allt. Du har redan räknat upp ett antal modeller som är betydligt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 23 Februari , 2009 Wikipedia gav ett ganska bra svar (längst ner i texten) http://en.wikipedia.org/wiki/Bilge_keel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 23 Februari , 2009 CeberOs, phebus tack för svar. Tror inte man ska stirra sig blind på våra vanliga båtar dock, finns en hel del i England som verkar/ är bra långseglare, typ Kingfisher, som dessutom seglats i Jester challenge, Transatl. Efter som pengar är en issue här, så bör man kolla runt ordentligt. Vancover 27an är en drömbåt, som sällan näms. visst åt H-vete för dyr men ändå. En annan personlig favo. är Pacific sea craft Flicka, 20 fotare med potential seglats över de flesta hav, samt ståhöjd i ruff. Skulle ant. inte dra mig för att köpa i US. om jag fann ngn. lämplig sådan, för rätta pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 25 Februari , 2009 Att köpa båt i USA är en helt annan historia. Läs på mycket innan du gör det, om du har planer på att segla henne utanför USAs gränser. Som wikipedia säger så finns det säkert masor av fina seglare med bilge keel. Det är mycket mer än kölen som avgör om en båt seglar bra. Den extra våta ytan och vikten behöver inte försämra båten jättemycket. Har du tittat på Southerlybåtar något? De har uppfällbar köl och en platta av massivt järn så att den kan stå på botten. Verkar väldigt robusta och stadiga. Sök på yatchworld eller liknade hemsidor. Man kanske kan hitta någon billig så här i dåliga tider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 26 Februari , 2009 Jag har en kompis som ska sälja sin vancouver båt, om det var någon som är intresserad. // T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 26 Februari , 2009 Vancover 27? eller vad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 26 Februari , 2009 Äldre dubbelkölade båtar från exempelvis Westerly m.fl seglade sådär. Kingfisher hör nog till dem. Men från 80-talet och framåt skedde det förändringar, man började jobba med assymetriska kölar och bättre profiler hos exempelvis Hunter och Moody. Så på de flesta båtar från de sista 20 åren eller så skiljer det bara runt 2-3 % översatt i LYS mellan två identiska båtar, den ena med fenköl, den andra med dubbelköl. Men frågan är - om man inte skall segla ofta i tidvattenområden finns ingen anledning att ha dubbelköl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 27 Februari , 2009 Eilan tack för svar. eftersom det är tänkt att långsegla, då segla i tidvatten omr. dessutom inte nämnvärt påverkar seglings egenskaper. så why not?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 27 Februari , 2009 Det argumenetet har jag full förståelse för! Jag letar ju själv båt som kan stå på botten vid ebb, och bland de tre aspiranterna som finns på min lista över möjliga båtar är en dubbelkölad. Men som sagt tidigare - många dubbelkölade äldre båtar seglar faktiskt ganska illa - så var uppmärksam! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Februari , 2009 Jag letade under fjolåret efter en segelbåt med invändig styrplats. Jag var i Tyskland och tittade på en Beneteau Eveison 29, som blev lite av min drömbåt. Den aktuella båten var fenkölad och i mycket bra skick. Allt som gick att byta var utbytt, och priset var där efter och inte prutbart. Dessvärre alldeles för högt för min del. Beneteau Eveison 29 finns också med dubbla kölar och de flesta av de båtarna som var till salu var av den typen. Jag blev, tankemässigt, tänd på en båt med dubbla kölar. Skulle vilja segla lite längre än vad man hinner med på en vanlig semester och då har man ju möjligheten att segla ett antal veckor, lägga upp båten, sjösätta och segla vidare nästa är. Med en båt med två kölar och skädda är det ju bara att ställa upp båten på land. Om man är osäker på att den står ordentligt är det ju en enkel sak att gå till den lokala brädgårn, köpa lite virke och spika ihop en vagga på plats. Nu blev det en annan underlig båt i stället, så jag får lösa mina eventuella vaggproblem på annat sätt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser