Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Yammamoto250

Segelåt Vs motorbåt? Vad tycker ni?

Rekommendera Poster

Hej

Segelbåtar LUTAR!!!!!

I´ l rest my.........

Ja ni försrår säker vart ja vill komma

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det går att generalisera så. Det finns bra och dåligt folk som seglar precis som det finns bra och dåliga motorbåtsdårar ;) Sjön är väl precis som vilket annat ställe som helst, man träffar på alla sorters människor. De som bara tycker om att dra runt och festa finner varandra, medans de som tycker om havet och skärgården finner varandra. Sedan sitter man i varandras sittbrunnar och gnäller antingen över den höga musiken och de fulla människorna, eller över de där panchisarna som masar sig runt i 5 knop och går och lägger sig innan midnatt. Själv bryr jag mig inte. Jag är bäst och det vet jag!! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag förtår inte vart du vill komma.

Att en segelbåt lutar i vissa lägen är ju det som ger stabilitet och trygghet, om man jämför med en motorbåt som kastas hit och dit relativt okontrollerat.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare en förklaring är ju att när det är vinddrivna vågor så stabiliserar vindens tryck i seglen båtens rörelser. Denna faktor finns i mer begränsad omfattning inomskärs i trånga farleder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur var är det inte bara motorbåtar som kan ha kapell.

Vi har vårat uppe i stort sett varje kväll och fördriver det mesta av tiden under det med en fotogenlampa som värme. Mysigt

post-2001-1394235796,4858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å vad mysigt det ser ut Glad
Nu vill jag att det ska bli vår genast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 10 m motorbåt, 6 m segelbåt och 5 m eka/15 Hkr. Fördel motorbåten, kom ut idag. Nackdel segelbåten och ekan går dåligt i is. Fördel segel tyst och skönt, ekan snabb och lättmanövrerad, motorbåten bekväm, varmvatten toa m dusch mm. mer om mina båtar http://www.123minsida.se/LasseLundell

post-571-1394235796,5458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte undvara något av dem. Jag har både motorbåt och segelbåt och kan generalisera lite på följande sätt.

Det är roligare att köra motorbåt, det går fortare och man får vara lite aktivare i att köra i vågor. Dock så är det lite tröttsamt att transportköra i flera timmar, framför allt som jag har en liten, lite snabbare båt, som kräver ständig passning.
En kompis har en nimbus som gör 7-8 knop så blir det inte lika roligt men man står ut under lite längre tid, tycker jag.

Att segla är också roligt men inte samma kick. Däremot kan jag utan problem segla i tio timmar och njuta hela tiden. Det blir, nästan, aldrig långtråkigt. Blåser det hårt är man med och trimmar hela tiden, blåser det mindre kan man kombinera trimmningen med att äta/fika/bada och framför allt umgås med den övriga besättningen.

Jag tycker generellt sett att de flesta hälsar men motorbåtsförare och segelbåtsförare är ganska lika.
När jag seglar hälsar inte motoråkarna och när jag åker motorbåt hälsar inte seglarna...

Själv hälsade vi på alla från början, sen har vi fått följande inofficiella regler ombord. Dessa regler kom till när vi skaffade segelbåt och var tvugna att anpassa oss efter de nya oskrivna reglerna som seglare....
Bland annat blev vi tvugna att tycka illa om alla svallgenererande, miljöförstörande, fridstörare till motorbåtsåkare.

-Vi hälsar på alla, de vi kör om med öppen hand och de som kör om oss med knuten näve.
-Motorbåtar hälsar vi inte på, utom coola, amerikanska muskelbåtar med V8:or och Finmarbåtar.
-Valdäckade maxibåtar hälsar vi inte på.
-Mastheadriggade båtar hälsar vi inte på
-Folk med schyssta segelställ hälsar vi inte på
-Andra valdäckade båtar hälsar vi heller inte på
-Folk med mindre båtar hälsar vi lite nedlåtande på
-Deplacerande båtar hälsar vi inte på för att de är för långsamma
-Hon som verkade trevlig i början och som vi bjöd ombord för att hon ville titta hur det såg ut i båten, först undrade hon hur man överhuvudtaget kunde övernatta i en så liten båt och sen trodde hon att det var en IF!!! Henne hälsar vi inte på.
-HT-båtar som kör >20 knop 5 meter från vår förra lilla dagseglare i det fartbegränsade området i sundet mellan Blidö och Yxland hälsar vi på med en knuten näve och utsträckt långfinger.
-Snygga båtar hälsar vi på

Eftersom det blir många regler som är svåra att komma ihåg så gör vi oftast undantag.

När vi anlöper en hamn så försöker vi lägga oss bredvid en stor, dyr, racer/cruiser. Går inte det lägger vi oss bredvid en mindre båt än vår. Går inte det får vi lägga oss där det finns plats och försöka verka trevliga istället....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte behöver man sitta ute i regn och rusk bara för att man har en segelbåt, som min bild visar. Detta är dock inget att rekommendera i trånga skärgårdar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för erbjudandet Tommy,  kanske möts vi någon gång, går ju några gånger om året den fina turen genom sotekanalen och ner via kungshamn/smögen.. Detta är långtur för mig och som längts rör jag mig nermot lysekil.. Brukar bli en sväng till koster någon gång med...

Förmodligen så kommer nästa båt bli något helt annat.. Men d kommer nog fortfarande vara Stora maskiner som gäller ett tag till..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

De flesta för och nackdelar beskrives ganska rätt och utförligt. Jag lämnar spydigheterna åt sidan. Det jag saknar på segelbåt är regnskydd  i synnerhet när det är pinkryss och många korta slag.

Excell319 ett par rader ovanför här har sitt sprayhood uppe.

Jag vill ha något liknande men i klarplast hela vägen runt och skräpet skall vara möjlig att skjuta undan över ruffen så den är borta när den inte behövs.

Vem kan fixa ett sånt Columbiägg eller tulipaneros? Förslag, tips, ideer mottages tacksamt.

Det där med att hälsa....beror på när och var...är det högsäsong får man binda upp armen.

Men båtar som drar upp svall och båtar som prejar mig hälsar jag inte på. Är det konstigt?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid havssegling saknar jag runt-om-sikt. Jag låter ofta automatstyrningen sköta kursen och då räcker det med att ha koll lite ibland.

En skylight som en kupa att spana igenom eller en halvklotsformad spegel ovanför ett skylight skulle kunna funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att segla är underbart. Om jag hade mer tid samt om jag inte drogs utomskärs så hade jag nog haft en segelbåt eftersom jag seglat i hela min barndom. Farsan höll på att ramla baklänges när jag köpte en mullrande jänkare istället för en välseglande, slank fransyska...

Fördelar segling, lugnare gång, bränsleekonomi MEN även segelbåtar kostar en hel del i underhåll. Längre resor möjliga. Det finns inget försvar att köra sin motorbåt från Stockholm till sommarhuset i Simrishamn och vidare till Danmark, ngt jag annars garanterat skulle gör amed en segelbåt. En annan fördel med segelbåtär naturligtvis att man alltid kan ta sig vidare utan motor.

Fördelarna med att ha just motorbåt är just att jag kan ta mig långt ut i skärgården på en kort tid. Dessutom har jag i min 26 fots båt motsvarande utrymme som man i segelbåtar endast finner i 40-50 fotare...

Jag känner också av det där med att seglare sällan är den som morsar först. Det är oftast jag som gör det. Naturligtvis bedrövligt. Då blir man ibland sugen att skapa den där vidriga, stygga häckvågen som skapar dom där våldsamma gipparna.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har farkosten inte v8 så är det inte värt att gå ombord Oskyldig Närå, jag gillar både snabbgående (och även mindre snabbgående motorbåtar) samt segelbåtar, men att cruisa fram med ett v8 dovt muller akterifrån är aldrig fel.

Det jag inte förstår mig på är de som ska smeka fribord och akter på segelbåtarna de drar förbi, klart seglarna blir förbannade men det var en annan tråd det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där kanske är en lösning på nya båten!

Hade rorkult på den gamla och kunde då med förlängare kura under sprayhooden men nu blir det ju ratt 3 meter från sprayhooden vilket inte kommer kännas bra i skitväder.

Utomskärs kan man ju gå för autopilot och kura i skydd. Får dra till havs i skitväder sistället för att gå i båtlederna inomskärs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är din båt 26 fot bred eftersom du har samma utrymme som i en 40-50 fots segelbåt?Flört En av anledningarna till att jag bytte till en segelbåt var just för att de har så fantastiskt mycket mer volym jämfört med motorbåtar i samma storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore ngt det ;-)

Under 40 fot har i alla fall inte jag hittat ngn segelbåt med motsvarande utrymmen som i min, tycker dom flesta 37 fots segelbåtar känns klart trängre både inändigt och naturligtvis i sittbrunn där det är sanslöst trångt om man vill ha middag utomhus (vilket man vill).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror helt och hållet på vilken båt du tittar på. Det finns 30fotare med sittbrunn som en motorbåt - men det påverkar ju lite hur båten seglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid intresant när sådan här påstående dyker upp. Kunde inte låta bli att börja kolla på sådana båtar som du har. Dessvärre finns det nästan bara bilder på utsidan. De intriörbilderna säger egentligen väldigt lite. Letade egentligen efter en inredningsskiss, men fann ingen.

Av dömma av de intriörbilder som jag hittade ser det ganska trångt ut jämfört med min segelbåt som är på 28 fot. 8,6x3,05.

Det finns naturligtvis 26 fots segelbåtar som inte har bråkdelen av det utrymmet som finns i din båt - men dom seglar bättre - än både din å min. Å andra sidan finns det 26 fots motorbåtar som heller inte har det invändiga utrymmet, kanske inget invändigt utrymme alls och gör sådär max 6 knop.

Jag tror inte  att du kan jämföra innerutrymmena på din båt med utrymmena i en modern segelbåt över 40 fot (knappast kortare heller) som inte är avsedd för kappsegling.

Nu spelar det väl ingen roll, bara man är nöjd med den båten man har och har möjlighet att komma ut på sjön och trivs med det.

ha ett pen´ t båtår 2009

tommy

dessvärre hade jag ingen orginalskiss på inredningen på min båt men hittade en handritad skiss på internet

post-945-1394235810,819_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det inte går att jämföra.

Segelbåtar brukar vara mera välpackade än motorbåtar. Jag har aldrig varit i en Pop 16, men om jag inte mins fel har den fyra kojer i hytten på en 5 meters segelbåt. Ingen motorbåt har något liknande tror jag.

Motorbåtar brukar ha en betydligt öppnare planlösning. På min nuvarande 34 foots motorbåt kan vi dagtid vara 10 personer utan att trängas. Två uteplatser med två matplatser. Sittbrunnen nere kan göras helt fri från möbler. I salongen kan 8 pers rymligt äta med sjöutsikt på med ett matbord som är 170x80cm. Pentryt är nästan 3 meter i u-form med bl.a. en 200l kyl/frys. I vilken segelbåt i samma storlek har man detta. Å andra sidan finns bara två fast kojer. Ynkligt för en båt i den storleken.

Som sagt, man kan inte jämföra

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Bavaria 31 Cruiser 2008.  9,76 lång och 3,38 bred.  Stor förpik, eller förpik förresten, ett rejält tilltaget sovrum för två.  Stor stuv under med låda i framkant och två garderober.  Salongen är stor med många sittplatser, ett stort navigationsbord som fick bli datorbord istället.  Kök med många skåp och lådor, tvålågig spis med ugn, 120 liters kylbox och diskbänk/serveringsbänk med ho.  Tolalett med dusch där man faktiskt får plats att duscha.  Akterkabinen/kaptenshytten är 160 cm bred med en stor garderob.  I sittbrunnen sitter man ledigt 6 personer runt bordet, även om jag tycker att pedistalen är ivägen något.  Självklart har jag ett riktigt sittbrunnskapell så att man kan sitta där i ruskvädret.  På styrbords sida i sittbrunnen fins en stuv där ett par personer kan krypa ner och sova om de nu känner för det.  De här utrymmena finns definitivt inte på en motorbåt i samma storleksklass, jag lovar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag försökte beskriva är att man kan nog inte jämföra vilken som är rymligast, motor eller segelbåt. Innan motorbåten hade jag en Catalina 380. 38 foot amerikansk segelbåt typ Beneteau cruiser. Mycket rymlig för 38 foot (se layout) och vi långseglade bl.a från San Franscisco ned till Mexico under 9 veckor. Men den 34 foot motorbåt jag nu har är klart rymligare dagtid. Gjorde bl.a. en liknande lång tur på 10 veckor i Bahamas övärld med motorbåten.

Generellt tycker jag att segelbåtar har inredning som lämpar sej bättre för långfärd medans  motorbåtar har bättre utrymmen för dagsutflykter med gäster.

Johan

post-29940-1394235811,3797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Catamaran pojkar........

.....har ni glömt det?

Med eller utan mast och lakantorkare.

Går fort både  med lakan eller brum-brum och har enorma utrymmen, kommer in överallt som en motorbåt och seglar lika bra om inte bättre än de flesta segelbåtar.

Columbi ägget finns.

Å bästa av allt, frugan kan följa med för det lutar inte!

Fast där rök kanske orsaken att få segla ensam?Skrattande

När jag blir stor skall jag köpa en.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...