loke67 1 Postad 21 Februari , 2009 Hej har kollat runt lite efter en Amerikansk DC och det slår mig att många har bytt motorerna trotts att båtarna inte är så gamla. Vad är det som gör att dessa motorer rasar fortare en ex en gammal B20 eller liknande? Om man jämför med gammla Amerikanska bilar så håller dom ju bra mycket längre. //Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 Februari , 2009 Nu sticker jag ut hakan lite, men jag tror att det är för att även i nya båtar så är motorerna samma som i gamla amerikanska bilar. Det finns förmodligen en anledning varför nya usa-v-åttor är så billiga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Februari , 2009 Ja, kan det bero på att det är amerikansk skitkvalité... min bror är ägare till en en sea-ray och ständigt mekande med bälgar, limpor, knän och vad allt nu heter....men det är billigt att reparera, och enkelt, så jag tror mer och mer på ett ägandet av en amerikansk båt ändå blir ganska billigt i längden. tittade själv på en stor searay, 40 fotare idag och kollar man priset så blir man lite sugen...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 Februari , 2009 Som så alltid så är d ägarna som inte sköter grejerna.. Min Sjövattenkylda Mercruiser v8a är 13 år nu och i orenoverat orginalskick.. Den tuffar på och jag sköter den oerhört väl, och tar kompprov regelbundet.. Den går säkert många år till, men börjar bli lite väl hedenhös att åka ikring med varpå ett byte snart stundar för mig.. Men jag vet flera fårrdar i hamnen som är 20 år eller mer och fortfarande i orginalskick.. Dess ägare sköter dom och då håller dom länge.. Det finns flera anledningar till ett maskinbyte än rasad maskin.. I mitt fall är d bara förbyggande, inte roligt om d rasar mitt i högsesång.. Finns många andra som gör likadant, priserna på V8or från sndra sidan havet är så låga och har varigt ännu lägre. Så folk handlade en helt ny motor istället för att bara byta limpor och knän.. Om man jämför med utbudet av vp b20 maskiner å är V8an Massproduserd och vps b20 närmast en flugskit i sammanhanget.. Detta ger per automatik flertalet felande maskiner per såld maskin.. Inget ont om b20 d är bra maskiner.. Men det gjordes inte så många marinaversioner av denna maskin.. Sanningen är nog den att d är flera förstabåt köpare som väljer en amerikansk dc som första båt än d finns folk som köper en tex flipper 700 med Vp eller liknande.. Och den yngre generationen gasglada väljer ofta på samma sätt.. D ska vara häftigt, ragga brudar osv.. och då blir d en amerikansk dc som svinas ner.. Och inget konstigt med det, riktiga raggare åker fan ingen sur b20. D ska vara v8a raka rör hög musik och full fest.. Eller finns d raggare på sjön? !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 22 Februari , 2009 Nått speciellt jag ska hålla koll på om jag tittar på Amerikanska V8 motorer då? Va lite orolig att dom rostade snabbare i kylkanaler mm en andra motorer då många verkar ha problem med kylningen, men det kan vara en missupfattning från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 23 Februari , 2009 Köp helst en svensksålld eller en inporterad båt som kommer från liknande klimat som vi har. Båtar från tex florida och miami är dom värsta vad jag hört. För det första så är sesången längre där och båtarna ligger i längre. sen har du det otroligt salta vattnet och den fucktiga luften samt ständig kraftig sol som sliter gelcoaten mycket hårt det är inte ovanligt att just kylkanaler är dåliga i dessa på grund av saltet. Det händer ävan att båtarna har varit under vatten i tex orkaner och annat. Dessa är superbilliga. specielt om man tar in dom själv och det är inte så konstigt. i USA ses båtar mer som en förbrukningsvara och anses ofast slut efter ca 5år. eftersom ingen där köper dom så ser amerikanarna en chans att säla dom utomlands till oss som jämför deras vrakpriser med våra nordiska båtars ockerpriser och då tycker vi det är billigt medans dom tycker att dom fick rätt bra betalt för sitt skrot. Tänk på att en ca fem år gammal från dessa ställen motsvarar en ca 15 år gammal härifrån i skick. Har den vart på botten och motorerna varit fulla med saltvatten så är det enu värre. Det finns dock bra inporterade båtar men man måste veta vad man köper. Därav säger jag för att vara säker köp en svensksåld och om du promt vill ha en törstig V8 så köp en större model av V8 för dom går oftast både lugnare och billigare en dom små. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 23 Februari , 2009 Många av de som privatimporteras kommer från Florida och har åkt runt i ett saltkar året runt, 5 år där motsvarar 15 år i våra vatten och klimat, Det är en förklaring. Många av dom är dessutom stormskadade och penselrenoverade här i syfte att tjäna snabba pengar. VP och Mercruiser bygger annars på samma chevablock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 Februari , 2009 Nja nu låter ni lite negativa tycker jag. Min båt är ursprungligen florida import, dock har den levt större delen av sitt liv här i sverige.. Kan inte säga att båten vansköts, klart en del repor och skav finns väl men inte alls i den utsträckningen.. D finns lyckade importer och d finns fiaskon.. Skulle aldrig sätta tron till något okänt bolag för importen. Utan när d handlar om stora pengar och framför allt lånade pengar. Så vill man gärna titta lite på exemplaret innan man slår till.. Jag har en liten blandad kompiskrets, där d finns både misslyckade importer och kanonfina båtar.. Det finns skötsamma jänkare med, och där som här finns d folk som skiter i sina prylar.. En kompis tog hem ett parti med sjunkskadade båtar från florida för ett antal år sedan. Båtarna kunde endast skådas på bilder och var i rättså risigt skick.. Men han handla endå, tog och gjorde iordning en efter en o sålde på löpande band.. Gjorde säkert en ordentlig hacka på det då även delarna som saknades kom från usamarknaden.. Vet man att man köper skit så ska man ju betala därefter, många tror att dom köper drömmbåten. Men d är ofta en helt annan båt än den på bilden som dycker upp.. Grisen i säcken med andra ord.. Men med så många etablerade importfirmor som d finns så hade jag aldrig gjort mig besväret att importera själv.. Det känns bättre att hellre lägga till några tusenlappar och köpa en båt som redan finns i sverige än att med bilder försöka leta fel på båten.. Så om jag skulle köpa import så hade jag först kollat på hemmaplan. Sedan så gäller givetvis vanlig undersökning och besikting vid tveksamheter.. Lycka till! !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 24 Februari , 2009 Tack för alla svar. Ska kolla på en Maxum till helgen och den ska vara Svensk såld så vi får se hur det går. //Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser