Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Magne

Negativa erfarenheter av att "chippa" motorn ?

Rekommendera Poster

Är det någon som upplevt några problem efter det att motors mjukvara har blivit uppdaterad? Garantier gäller givetvis inte när man är inne och micklar med mjuk och hårdvara i motorn, men är det någon som behövt garantin efteråt? Funkar en ny motor bra under första säsongen, så är det väl mindre sannolikt att den krånglar längre fram...

Hittills har jag bara hittat positiva inslag på forumet ang trimmning av mjukvarukaraktär och det kanske är så enkelt, men det vore intressant att få veta om det finns någon som upplevt någon ev baksida av en trimmning. 

Magnus (extra nyfiken på trimmning av Mercury Optimax)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen större erfarenhet hur detta funkar på utombordare utan någon som helst överladdning.. En förutsättning för ett stort tillskott i effekt räknat är just överladdning iform av tex turbosnurra eller liknande.. Otaliga bilar har jag uppgraderat, även lastbilen fick sig en uppgradering.. D har aldrig strulat, eller på något vis sänkt livfslängden på motorn..

Givetvis så är garantin i många fall körd ibotten om ett ingrepp i styrboxen skulle bli uppdagat.. Någon enstaka kompis har haft trassel med försäkringsbolag ang detta. Det är lite svårare med ett fordon i dag. dom är ofta helbilsgodkända från fabrik. och då får man inte ändra på något utanför dess ramar.. Som alla andra regler är även dessa undantag och mkt få bilbyggare i landet följer dessa regler.. Nyare Båtar och maskiner är d väl Ce märkningen som styr vad man får göra och inte får göra enligt regelverk.. Alla som läst hur ce-märkningen fungerar i praktiken vet oxå att d är lika illa i båtvärlden som i fordonsvärlden.. Alltså regler med undantag.. Så går d till i detta land, vi är duktiga på att plita ner massa förbud, men usla på att tillse att saker o ting efterlevs..

Alla maskiner går att kram mer effekt ur, det är bara att vissa kräver verktygslåda, andra en sladd från en datorFlört.. Utan tvekan skulle jag våga påstå att d går att krama några extra hk ur optimaxen. men frågan är om d blir så mkt att d blir märkbart.. Inte värt att slänga ut några 1000lappar på 10 extra hk.. Men som sagt har ingen större erfarenhet av chiptrimmning på snurrorna..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

För en 4.000 inkl frakt kan man höja en 75 alt 90 hk till 112 hk

// Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från 75-112 hk är ju en otroligt stor effektökning.. Men d hänger nog samman med att 75 och 90hk är samma motorn i grunden?? Vet inte om d är så men skulle tro d.. Men även 90-112 är ju en ökning på 22hk. Och d kommer bli en klart märkbar ökning. kanske tillomed kan gå upp lite i propp och få ut ännu mer kraft.. Är d ett usa inspirerat trimmkitt du avser med 4000kr?? Eller är d något från en svenskåterförsäljare??

Förutsagt att 75 och 90hk är samma motor igrunden så ser inte jag några problem med detta.. Är konstruktionen olika och 75an mkt klenare byggs än 90hk så hade jag aldrig tagit ut så mkt effekt.. men som sagt d är en ände att böja dra i.. Oavsett om d är svensk eller amerikansk återförsäljare så går d ju alltid att föra en diskusion om hur d fungerar i praktiken.. Många amerikanska återförsäljare är faktiskt mkt hjälpsamma och har bra överseende med att man kanske inte är den snabbaste och bästa talaren när d kommer till d utlänska fackspråket.. Går ju även att föra diskusion via mail, lite trågigare enligt mig men funkar fin fint..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej man skickar in styrboxen till Lundins Marin i Eskilstuna och så läser dom på programmet till 115 hk motorn ( 75-90-115) e i grunden samma mortor och så öppnar man upp luftspjållet.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då så vad väntar du på, snart ska båten i. hahaCoolCoolCool..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...