Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
jj64

Segelbesiktning

Rekommendera Poster

Hej

Är på väg att köpa min första segelbåt. Men jag undrar hur jag skall bedömma seglen. Okej att man skall kolla efter revor och trasiga sömmar osv. Men har hört att seglen kan vara slitna och man får inte ut den effekt man skulle kunna få. Hur ska man gå tillväga för att bedömma detta? Hur ser man att seglen är slitna?

Tacksam för många tips.

Senast ändrad av jj64 | 21 februari 2009 | 11:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut seglet på en stor plan yta. Det ska lägga sig plant på ytan och inte vara påsigt.

Ett utseglat segel ger sämre drag i färdriktningen än ett nytt. Däremot blir det mer kraft åt sidan vilket är det sämsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått span på en båt. Lättvindsgenuan är lite trasig i akterliket. Är detta värt att laga och vad kan det kosta. Eller ska man köpa ett helt nytt segel. Misstänker att det kan bli en dyr historia då seglet är nästan 20 kvm. Oavsett så kan jag passa på att köpa en rulle också. Och vad kommer då detta kalas att kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kostar inte mycket att lämna in ett segel för lagning. För en tusing får du mycket söm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bistra saningen är att segel som är 10 år är helt slut. Formen har för länge sedan lämnat seglen men dom går att använda minst tio år till. Men prestandan är riktigt kass. Det finns oerhört många båtar i vårt land som har segel som är på andra sidan som hänger med ändå. En bra regel för seglare som inte ska kappsegla byt segel var tionde år. Och när man byter båt så räkna med nya segel i inköpspriset. För tyvärr så står inte årsmoddelen i seglen och man vet inte hur slut dom är fören man seglat i hårdvind. Nya segel får en gammal båt att kännas ny. Jag klarar inte av att se om ett segel är bra eller dåligt vid kaj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...