Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Fyrtel

Kapellet på min Sea Ray 250

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

Nu har man vaknat till liv och får tillbaka kraften till sin båt.

Jag som första året i vår nya båt retade mig extra mycket på att kapellet var så förbannat jobbigt att kränga på, speciellt då runt vindrutan och sidorna, Mitt kapell är urfint och jag är verkligen nöjd och visste att det e lite krångel med dessa bitar av kapell man skall pussla ihop.Akterpartiet e ju av knapp och knäpp, enkelt och bekvämt.

Nu till problemet som för er kanske kan leda till ett tips.

Runt vindrutans överkant skall dessa kapellbitar fästas i en sorts skåra, där man skall pressa ner kapellets gummilist Gummislits, och det e så  jäklar trögt och jobbigt att man får kramp i fingrarna och vill ge upp 1000 gg, det tar ca 20 min att fästa dessa med denna lösning och jag tycker att det borde ta halva tiden. Jag antar att denna infästning är bra och att den sitter på andra båttyper också, men hur gör ni?

Det e ju underbart att köra nercabbat, men inte så kul när det tar 30 min att få på skiten igen.

Skickar med en bild men dock ej på själva fästanordningen.. Finns det någon som gjort om denna lösning eller tycker ni man skall bita ihop.. Kan gå upp på vinden och plåta kapellets gummislits om ingen fattar vad jag menar..

Hoppas på tips för en enklare lösning..

(Bara 2 månader kvar tills man kan börja klä av henne!!)

post-28196-1394235788,5937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inte riktigt säker på om jag är rätt ute, men sätt fast alla kapelldelar i båten INNAN du drar ihop kapellet med dragkedjan. Då blir det enklare.

Mvh,

Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma typ av kapell på min. Gummilisten är jättebra eftersom det inte tränger in vatten vid körning. Spraya den med silikonsprey eller dyligt så går det mycket lättare.

Jag har även sytt ihop en del lösa bitar så dom hänger ihop i ett stycke numera. Det blir både tätare och enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha, kan göra annat än att bli lite nostalgisk.

 

jävlar vad jag hatade mitt kapell ett tag. Det va nog inte en enda gång som jag fick på det utan massa svordommar.

Men det som blev lösningen för mig är att jag lämnade in det till en segelmakare och bad henne att ta bort gummi listen och sätta dit öjletter ist. Det blev riktigt bra.

hehe minns när jag fick dit gummi listen på ett ställe och PLOPP så lossnade den på ett annat ställe.

Har aldrig blivit besvärad av att det läcker in.

Kan rekommendera det starkt.

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt sammanträffande! Jag startade en tråd för en stund sen där jag undrar om någon hört talas om att man sätter in kardborre för att ersätta tryckknappar eller gummilist.... Jag och tjejen håller på att sy ett kapell till vår båt, och det känns som en bra ide med kardborre som blir heltätt. Det e kanske lite meck att få till kardborren på ett snyggt sätt på båten. Men annars borde kardborre vara suveränt då de e lätt att sätta upp/ta ned. Man kan spänna kapellet precis lagom då kardborren inte måste träffas exakt rätt som ex en tryckknapp... Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också den förhatliga gummilisten... jag ledsnade och satte dit tryckknappar istället. I rutan så kunde jag popnita fast nedre delen av tryckknapparna i skåran utan att göra åverkan på listen...

Jag fick iofs göra hål i gummilisten/kapellfronten för överdelen av tryckknapparna men det var det värt i mitt fall. Blev bara förbannad när det lossnade i ena änden så fort jag fått den att fästa i andra... nu bara knäpper jag fast det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gjorde precis som ovanstående och satte dit vred i kanterna samt knappar efter rutramen istället för listen då jag gjorde nytt kapell.

Mvh

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...