Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
kajm66

målning av skrovet

Rekommendera Poster

hej jag undrar om det är någon som har målat om sin båt jag menar inte bottenmålning utan av skrovet jag funderar på att göra detta men behöver lite tips tex. om man rollar på färg eller om man sprutar . jag har en plastbåt .Skrattande

hälsningar Katarina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat om ett antal plastskrov. Givetvis blir det bäst resultat ifall man sprutar. Men jag har på senare tid endast rollat. Ytan blir lite knottrig men vad gör det. Det är bara att avsluta med slipa och polera. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle spruta skrovet om jag vore du, det är inte så svårt om man övar några timmar på något testmaterial för att få in snitsen.

Självklart kan man rolla men resultatet blir inte lika bra.

Här får du tips på både färg & hur då går till väga: Att sprutmåla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Målning med en en-komponentlack typ internationals Top Lac ger bra resultat! Läggs enklast på med rulle och efterstrykes omedelbart med en sliten kvalitets-pensel. Rullen ger ett tunt färglager som inte rinner och efterstrykningen tar väck bubblorna. Kolla efter internationals lilla målerihandbok som delas ut i olika marinbutiker och följ sen dess råd. Funkar utmärkt, tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om och när jag skall måla om min båt kommer jag att använda denna färgen. http://www.kmarin.se/

Min kompis Smoegen här på MG http://www.maringuiden.se/user/smoegen målade om överbygget på sin FinGal med den färgen och resutlatet blev superbra. Färgen påstås sträcka sig när den härdar. Han hade visserligen proffshjälp och kunde stå i lokaler avsedda för sånt arbete. Jag har sett ytterligare ett par båtar vars skrov målats med färgen också med mycket bra resultat.

Jag har målat några plastbåtar tidigare med tvåkomponents färg genom åren och resultatet blir acceptabelt enligt mitt sätt att se det, men det är underarbetet som är det viktigaste.

Nej -  jag har inget med företaget att göra mer än att ägaren - mot betalning - tatt upp och sjösatt mina båtar ett antal gånger genom åren.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag målade om skrovet på min gamla hardtoppbåt. Använde tvåkomponents lack som jag penslade med lackpensel och sedan efterströk med en planstrykare. Blev ett mkt bra resultat. Ovavsett om du rollar eller penslar skal du använda en planstrykare direkt efter.

Använd de redskap som rekomenderas till färgen du köper, viktigt tex att det är just en lackpensel av god kvallite om du använder lackfärg.

Självklart skal skrovet innan du målar, slipas och om nödvändigt även strykas med grundfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att folk för en gångs skull berättar hur man rollar sin båt.

Ska göra detta till våren men varje gång en sådan här tråd kommer upp så är det bara hur man sprutmålar som omnämns.

Jag äger ingen kompressor, inga sprutor och har bara lite erfarenhet av lackning med spruta. Visst skulle jag kunna hyra in en lastbil för några tusen som kör båten till jobbet där vi både har lokaler och kompressor men jag har inte lust att lägga dom pengarna.

Så ni som kan och vill förklara gärna era erfarenheter av att rolla eller pensla en båt. Ni kanske har bilder på era projekt?!!

Nu måste jag återgå till min vinterkräksjuka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs i instruktioner/guider som tillverkarna av färg ger ut, varje färg har sin egenskap och teknik för målning. Följ  dem o du får ett bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Go for it. Målade min plastbåt for ett års sen den ær lika fin idag tog Jotun.

slipa ner så att færgen for gott feste och måla med ruller eller pensel

sen det allra viktigest långsamma forsiktiga strøk med en god kvalite planstryker (fordriver)

snåla inte med kvaliteten. Tror Du kommer att blir veldig nøjd med resultatet.

Teka inte,lycka till robertelee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...