Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Ragnar

Vilken jolle

Rekommendera Poster

Gäst Ragnar

Hej! Jag skulle vilja köpa en seglingsjolle, som jag ska ha som jolle efter min Maxi 68. Men jag vet inte vad jag ska satsa på... Är det kul med optimistjollar, eller ska man ha något annat. Vad kostar jollar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ragnar

Tack för tips! Jag har fått erbjudande om att köpa optimist för 3000 kr. Är optimist något att ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimist är företrädesvis för barn, men det går att segla dem som vuxen även om det är trångt och går långsamt. Optimister seglar dåligt men har fördelen att de passar bra som släpjollar och går att ro eller sätta snurra på. Med jämna mellanrum dyker det upp nya minijollar på båtmässor som är mer eller mindre extrema och seglar bra. Ofta är det nästan mellanting mellan vindsurfingbräda och jolle. De är ganska oanvändbara till allt annat man tänka sig vilja ha en släpjolle till men säkert hur kul som helst att segla. Och säkert dyra. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan Winbom

Optimisten är bevisligen en fantastisk nybörjar segeljolle för barn! Dock som släp jolle lämnar den mycket övrigt att önska a) den slingrar den lutar ömsom åt ena ena eller andra sidan och styr på slaget, ger en ormliknande gång B) centrbordstrumman måste tätas för att inte vattenfylla jollen under släpning. c) den går inte att ro, utan någon typ av tillsats, det finns förvisso en del kluriga lösningar med en vikbar toft som trycks ner i centerborstrumman och som har årtullar. d) de flesta optimster tål inte kantring utan måste ösas tomma efter en dylik manöver, de är än mindre självlänsande. ( moderna dyra variantern typ Optischool löser detta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...