Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
MarkusF

Fördelar med masthead

Rekommendera Poster

Jag har genom åren mest seglat partialriggade båtar. Gillar när storseglet är motorn i riggen och fock kan användas till manövrar etc. Med mastheadrigg måste man väl ha en annan teknik antar jag (själv har jag bara lite erfarenhet av att segla sådana). Där är det väl genuan som är motorn och ger drivet. Om man inte seglar med liten fock där också antar jag.

Samtidigt är det säkert många som gillar masthead, så nu undrar jag (utan ironi eller sarkasm, bara nyfikenhet):

Vad är fördelarna med mastheadrigg egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte krävas några större kunskaper att sträcka riggen för att den ska stå kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en modern masthedrigg med stort storsegel och fock måste vara den mest lätthanterliga rigg som finns. Enkel att rigga rätt, litet försegel lätt och skota och en stor som är reäl.

Men en 70 tals masthedrigg med obefintlig stor och enorm genua nä det vill jag inte ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullt med. Det finns olika masthead riggar. 70-talaren med sina enormt stora genua och modernare (90-tal) med stor stor och mindre försegel.  Jag seglar en modernare (X-412) och tycker det fungerar otroligt bra (hade 7/8 del förut på en X-342).

Visst saknar man ibland möjligheten att krumma masten extremt mycket vid hård vind, men fördelarna överväger tycker jag. Ska man på långsegling så är nog masthead att föredra, stolpen står lite stabilare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika tjocklek på masterna också. De smalare var/är ju lite lättare att krumma.
Men jag håller med, masthead känns lite bättre. Men det är ändast min känsla, med en annan båt och den riggen så? Nej det är otroligt svårt att svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Comfort 30 från tidigt 70-tal. Jag har en genua som kräver en fotbollsplan om man vill lägga ut den. Men, va gott det är att kunna rulla in och ut efter behov. Att dra upp storen är ju ett jävla meckande jämfört med detta. Ofta seglar jag bara på genuan för jag är lat. Att dra upp storen ger bara en extra knop. Den enda nackdelen är ju att det är svårt att kryssa eftersom hela chabraket ska förbi alla stag vid varje slag. Jag har dock inövat en variant där jag rullar in genuan vid ett slag med rullen. Då smiter den förbi fin-fint.

Jag tror det, precis som vanlig, är tekniken som är viktigare än storleken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Hehe, ungefär som jag sa, helt klart en smaksak. Förvånad
Nu har jag så liten båt (en vega) med masthead, men med ett stort storsegel. Det finns tre rev i storseglet av vilka jag aldrig använt det tredje. Nästan aldrig det andra, men ett rev händer att jag får ta. Då går jag med kryssfock. Men sköna vindar, inget rev och lättvindsgenoa. Snart är det dags Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinnaker på masthead riggar är sjukt stora .. så går fort... kan jämför min båt med IF, har seglat båda med spinnaker och kan säga att mastheas vs parial vinner masthead..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ingen erfarenhet av mastheadriggade båtar men om jag skulle ge mig ut på Atlanten i hårt väder så antar jag att det kan vara en viss fördel...

Jag har en 7/8 partialriggad båt (Banner 30) och en fördel (som jag ser det) vid familjesegling är att det är lättare att hantera det mindre förseglet (för t ex barnen) och att det finns mer trimningsmöjligheter av det stora storseglet (böja masten med häckstaget, trimma förstagssträckning med backstagen etc). När det gäller spinnakersegling räcker storleken på spinnakern bra och spinnakerbommen sitter på en lagom höjd för att hanteras vid gippar. Dock är det förstås lite mer komplicerat att gippa med backstag. Jag seglar i Stockholm skärgård och tycker att min båt är optimal här! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av bägge och seglar masthead idag och skulle välja masthead igen.

Anledningen är att mitt intresse är långfärdssegling, jag har långseglat och kommer göra det igen. Mastheadriggen är robust och enkel, saknar svaga punkter som backstag och svepta spridare.
Däremot vill jag inte ha en mastheadrigg gjord efter 70-talets ideal igen. Jag är hederligt trött på en rigg där genuan står för 3/5 av totala segelytan.

Däremot, skulle jag semestersegla i skärgårdar och längs våra kuster och varva med litet kapsegling skulle jag välja partialrigg för den ökade trimbarhetens skull och även för att den riggen oftast är högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största anledningen till att MH anses starkare är de gjorts brutalt kraftiga. 7/8 med raka spridare och backstag är i grunden en MH rigg fast med toppsegel. Eftersom det är en stark konstruktion går man oftast åt andra hållet och sparar vikt för trevliga segelegenskaper. Smaragd har sådan rigg ihop med självslående fock. I mitt tycke en dröm i enkelhet att hantera. Backstag är varken tungt eller svårt att hantera. Stagen berikar seglingen eftersom seglen funkar i ett större register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...