Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Chronic

Varför inte backa?

Rekommendera Poster

Varför står båtar med fören in egentligen?

De flesta båtar lastar man enklare bakifrån, samt kliver ombord.

 

/ En som ska backa in i sommar, överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det mer praktiskt för många (inte alla) att ligga med aktern mot bryggan.  Det gjorde jag med min förra och förrförra båt men inte med den nuvarande för då skulle jag få rodret förstört.  Har du sett hur pushpit ser ut på en del segelbåtar?  Rena julgranen med alla solfångare, radar, vhf-antenner, tv-antenn och gud vet vad.  Blir inte lätt att tråckla sig igenom allt det där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad man har för båt:  Har själv haft ett antal långkölade segelbåtar. Manövrering i trånga utrymme är inte alltid enkelt. Backa och komma dit man vill, är oftast i stort sett omöjligt.

 

Min svärson, vars pappa var lastbilschaufför, backar alltid in de bilar han kör. Det är en skada han har från tidig ungdom. Det är oftast enklast att köra in. När man backar ut följer man ju det gamla spåret. Enda undantaget, som jag tycker, är vid fickparkering. Då sitter ju de hjul som svänger i rätt ände på ekipaget när man backar och man får en överlägsen manöverförmåga.

 

Så är det i regel inte med båtar. Jag vände min nyinköpta motorseglare, som jag inte lärt mig att hantera ännu, för ett tag sen. Jag ville ligga med aktern in, för att jag skall montera ett par bordgenomföringar i aktern. Det var nog första gången jag backade till en båt. Det var det värsta jag varit med om. Jag vet inte hur många gånger jag fick försöka innan jag kom rätt in mellan mina y-bomar och då har ändå båten en bogproppeller och dessutom monterad i aktern.

 

Nu är min båt mycket speciell och har lateralplanet förskuten mycket långt akteröver, vilket gör att akterskeppet får gott grepp i vattnet, medans fören åker hit och dit lite hur som helst.

 

Att man satt bogproppellern (och en alldeles för svag) i aktern är nog pga enkel motering. Det finns ett utmärkt ställe att placera den i fören, men då hade det fodrats långa ledningar och kanske ett batteri i fören också. Man har alltså hyllat principen att det inte gör något om det inte blir bra - bara det kostar så lite som möjligt. En vacker dag kanske jag flyttar den, eller så lär jag mig att hantera båten.Flört

 

Men backar in på platsen - det kommer jag bara att göra om det är absolut nödvändigt. Dvs nästan aldrig.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 20 februari 2009 | 13:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tackar jag för. Ska nog räkna med en ökning på 3000% i propellerförsäljning om alla gör det överallt i våra naturhamnar i sommar. Bra förslag tycker jag. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en risk att motorn får närkontakt med bryggan om man är lite oförsiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag har båten är det Y-bommar.

Har ca 40 cm per sida tillgodo från skrov till bom. OM jag backar in så kommer snesträverna längst in på bommen mot bryggan att ta i akterpartiet. Det blir liksom mkt smalare där, Y-bommen är nog konstruerad för att ligga med fören mot bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vi inte backar in till bryggan? Lite privatliv vill man väl ha!

Avskyr att ligga så folk kan glo rakt in i båten. Dessutom går det inte att bada från badbryggan om den ligger inåt.

Går fetbort!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att backa in då allt blir lite smidigare. Dock så har jag ett flytelement bestående av en betongklump precis vid min båtplats som drevet nog lär ta i innan jag kommit in tillräkligt. Sen är det bara mycket lättare att åka framåt än bakåt, att pricka in mellan y-bommarna med backen tror jag inte på för min del (drar gärna snett och har sig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man backar in har man ju motor/drev mellan båt och brygga.

Då finge man väl pungbråck av att gå ur och i båten.

 

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 20 februari 2009 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också skeptisk till att backa in vid förtöjning. Dels som ovanstående vid Y-bommar, blir för tajt, och dels mot land.
Vattnet har ju en benägenhet att bli grundare ju närmre land man kommer...att då backa in med båtens mest djupgående del först känns väldigt tveksamt.

Min båt är förövrigt lättare att lasta och kliva ombord på framifrån än bakifrån. Bakifrån sett har jag även drevet som gör att jag inte kommer så nära en ev. kaj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man som jag en jolle hängandes i dävertar bak så är det inget alternativ-  annars så kan det ju ha sina fördelar att ligga med aktern mot bryggan, men som sagt inte speciellt lyckat i naturhamnarna.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo backar in gör man så ofta som möjligt. Går ju bra när man har axlar...

 

 

post-10001937-1394235787,7601_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ligger ju redan vid bryggan när ni kommer ner till båten,
prova på att vara bryggseglare ett pat år Glad
Nähä, men om ni nu inte gör det då. Så försök att lägga er i sill, tror det heter så? Det är iaf alltid kul när en ska iväg sedan. Det är alltid den som ligger innanför Skrattande
Mycket vanligt söderut och en mycket möjlig framtid här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett svenskt (nordiskt?) fenomen, i andra länder ligger man ofta med aktern mot bryggan. Det är väl därför båtarna ser ut som de gör. Inte minst amerikanska båtar kan ju vara riktigt kluriga att gå i framifrån, men stängd pulpit och minimala skarndäck.

Att vi gör som vi gör beror nog på att många båtar i Sverige ligger förtöjda direkt mot land utan brygga och då kan det som påpekats vara lite svårt att backa in. I Thailand har jag dock sett att man som regel backar in mot stranden för att ta på och av passagerare, dock med upptiltade motorer.

Förra båten backade vi som regel in mot hemmabryggan, just för att det underlättade lastning och lossning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakåt är fel håll på båt. Jag lär mig aldrig att backa i i spiltan. I Kroatien seglade vi en vecka med hyrbåt och där fick man inte gå in med fören av nån anledning som våra språkkunskaper inte kunde ge nån klarhet. Vi var på väg med fören in som vanligt. Då kom bryggmästarn och hojtade och vinkade nåt som såg ut som att vi skulle gå därifrån vilket vi då gjorde. När vi avlägsnade oss blev han helvild och gestikulerade som om vi var välkomna ändå. Då gick vi tillbaks men då blev det nästan likadant men han snodde sig om flera gånger 180 grader. Då insåg vi att det var aktern in till bryggan han menade.

Ja det tog sin tid att lägga till den gången.

Anledningen till aktertilläggning tror jag är att på kvällen ska man ta på sig tuffa sjökläderna och finvinflaskan med skaldjuren och visa vad vi har det bra och mysigt och vad vackra vi är.

Kanske inte min högsta prio om man säger. Skaldjuren var för dyra och rocken sunkig och jag var vackrare förr. Jag gillar visserligen vin men kanske det är fel märke.

Jag lär mig nog aldrig att backa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man backar in i hemmahamnen mellan Y-bommarna när man har smala skarndäck som jag. Med kraftig sidvind krävs det en fast hand på gasreglaget för att komma rätt men jag har hittills inte krashat in i ngn granne och har klarat mig från repor på bordläggningen från bommarna.

Att backa in i en naturhamn med drev har jag inte hittat en tillräckligt djup hamn för att våga mig på. Kan se framför mig hur Waxholmsbolaget forsar förbi utanför, svallen byggs upp och drevet pulvriseras *ryser*. Men det ser elegant ut som Capitän angör :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt liknade blir det när vi kör båt bakåt!

Har märkt att moderna båtar backar bättre. Med fenköl och friliggande roder blir det rätt bra grepp vid backning.

Backning i hög fart kan vara förödande för rodret om man inte orkar hålla ratten som får väldig kraft och kan slås sönder vid ändläget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar oftast in. Känns lite bekvämare att gå i och ur båten. Nackdelen är väl att alla som går förbi ser rätt in i båten. Lurigt att backa men jag har lärt mig. :)

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den här killen ngn av er som läst tråden och velat träna? ;-)

En annan med stora problem...

Den här killen har hursomhelst råkoll på att lägga till!



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 21 februari 2009 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man backa in på sin plats?

Ligger med min båt mellan y-bommar. Vill inte att folk går förbi på bryggan och titta in när vi sitter och äter. Lägger alltid till med fören mot bryggan och tycker att alla borde göra det! Skönt att de flesta i Sverige gör detta och inte som utomlands, med aktern först!Skrattande

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar Katrin Zytomierskas,

...lite väl bögig att...

backa in.

 

Inget för en rejäl svensk.

 

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med att tacka för alla svar. Medvetet utelämnade jag självklarheter som tex naturhamnar, fördelen med en lång spets som hänger in över land osv.

Jag preciserade inte heller båttyp, för att få många förslag.

Vad jag egentligen menar är den vanligaste typen av båtklubb, med boj eller Ybom, och ett knippe kabin & DC motorbåtar.

Själv har jag aldrig någonsin suttit i båten längre tid än nödvändigt vid bryggan, men gör man det är det ganska logiskt att inte visa upp sig för hela bryggan, samtidigt är man knappast osynlig med fören in heller. Hörs gör man i vilket fall.

 

Roligast är de som svarar utan att ens reflektera öven fenomenet.

Att det är svårbackat är ju ett argument, iaf för vissa båtar & människor.

Att man skulle slå sönder motorn är ju mindre troligt. Man slår ju inte sönder fören?

 

Men förstår nu att kanske många sitter o jäser i sittbrunnen, och inte vill synas.

I andra länder kanske man vill visa skumpaflarran..

Supersvenskt helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man skulle slå sönder motorn är ju mindre troligt. Man slår ju inte sönder fören?

 

Det är nog större risk att slå söder motorn om det är en aktersnurra (finns ju ganska stora) eller ett drev som sticker ut där bak. En motor borde ju va betydligt ömtåligare än fören på en båt. Fören är ju också betydligt enklare och billigare att laga. Det finns ju fabriker som bara tillverkar plast och glasfiber.

 

Nej för mig är det som jag sa inget alternativ att lägga till med aktern innåt, mer än i mycket speciella sitautioner. Om jag skall lasta ombord en massa prylar. Tex efter sjösättningen lägger jag mig längs en kaj, dit jag kan köra intill med bilen, så slipper jag dessutom bära allt halva pontonbryggan.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog slås fören i ibland. Har inte sett någon båt som inte har något litet märke i fören.

När jag legat med aktern mot bryggan så har jag alltid haft väldigt långa tampar för att inte riskera att drevet slår i betongen vid stora vågor. Problemet blir kanske mindre med y-bommar eftersom det då är möjligt att fixera båten i längsled.

Genrellt tycker jag man bör pröva nya metoder än de invanda. Har blivit lite sugen på att skaffa en landgång för att underlätta på- och avstigning, inte minst för minsta sonen. Var på MC-mässan i höstas och såg då ihopskjutbara ramper i aluminum som i princip inte vägde någonting och dessutom var billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...