ciaraud 31 Postad 20 Februari , 2009 Håller på att bygga en båt (plast) med mycket fin mahogny i inredningen. Har börhat fernissa bord och fåtöljer hittills men tycker att jag får mycket rinningar. Använder International orginal och sidenmatt, bra penslar. Är också lite osäker på hur grova slippapper jag ska ha. Har hittills använt 180 men det tar onödigt mycket på fernissan när jag bara vill rugga upp den tycker jag. Är i behov av era tips. Har 6 månaders fernissande framför mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 21 Februari , 2009 Fernissa? Räcker det inte med att olja in, jag menar. När fernissan torkat och börjar spricka, hur kul är det då? Nej inte kul narurligtvis svarar mig själv. Finns det någon speciell fernissa idag, det var säkert 30 år sedan jag gjorde det sist. Sedan blev det bara fjäll av alltihop. Lacka kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Februari , 2009 Men Sobril! Fernissa är en typ av genomskinlig lack. Nu ville jag ha råd om hur slippa rinningar då oljad mahogny inte är något alternativ när det gäller Linjetter som står för mycket hög kvalité Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 21 Februari , 2009 Här är en sida som bara handlar om träbåtsarbeten. Fick själv mycket bra råd där, när jag stod inför ungefär samma frågeställning. http://www.trabatsakuten.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Februari , 2009 Här finns mycket yrkeskunskap, t.ex från varvet du bygger båten på skulle jag tro. Fråga hur de gör för att få så fin lackyta. Har för mig att man fyller först porerna i träet med klarlack för att behålla genomsiktligheten och sedan avslutar med ett lager matt. Blank lack i inredning är inte lika snyggt men lätt att lägga ett lager till. Med flera lager matt lack riskerar man att träets fina mönster inte syns lika bra under flera lager mjölkig mattlack. Annars är det väl att lacka slipa lacka slipa lacka slipa hela raden ut som gäller. Kan man få matt lack genom att avsluta med fint sandpapper utan lacklager som avslutning? Har alltid undrat hur de gör på de fina båtvarven. En sak har jag lärt mig. Doppa inte penseln direkt i burken. Skräp följer med penseln och fernissan blir grynigare och grynigare ju längre man lackar. Häll upp skvätt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 Februari , 2009 Jag tror att du får söka kunskap från andra forum eller inom andra ämnesområden än båtforumet. Träbåtsakuten i all ära men det är lite grovhugget tycker jag när det gäller det du skall lackera/fernissa. ( OBS ingen kritik) Vi pratar ju om fina möbler och då menar jag verkligen fina. Mahogny är ju ett trä som du måste porfylla i inledningsfasen annars tar det evigheter att få snyggt. Kan inte påstå att jag har lackat mycket i båten för det gjorde varvet till mig men det är samma sak där, möbel standard. Fick ett par taskiga repor i inredningen, men har en kompis som är möbelkonservator som fixade det men det blev samma procedur som om det varit en antik möbel. Nog om detta jag föreslår att du kollar runt lite på nätet, dom som är duktiga på detta med porfyllning är möbelrenoverare, musikinstrumentmakare, och vapensmeder. Alla jobbar med att få en fin yta och alla börjar med samma moment porfyllning och naturligtvis massor av lack och vattenslip. kolla tex dessa länkar: www.guyguitars.com/sv/handbok/lackering.html www.barbequevillage.com/ytbehandling.htm Kan rekomendera spruta även om du köper en billig sådan. Använder det själv för att få bra resultat. 180 papper låter lite grovt för mellanslipningar tycker jag 300-400 tycker jag verkar bättre men det beror ju på hur ytan är. Sobrils ide med att´ olja är på sitt sätt rätt, för vad är fernissa egentligen. Mycket olja med torkmedel typ sickativ. Det är på så sätt man behandlar kolvar på fina gevär. Porfyllnadsolja, stålull och sen många, många lager stockolja med torkmedel. Men metoden tar för lång tid, men blir precis som den finaste möbel. Tror kanske inte det var riktigt så Sobril menade Per Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 10:15 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 11:25 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 21 Februari , 2009 Jag brukar faktiskt köra med 120-papper, inga problem med att man slipar för mycket tycker jag. Alternativt är att köra med ett finare våtslippapper, där är 180 mer lagom. Då slipper du också knottror från slipdamm. Orsaken till rinningarna gissar jag hänger ihop med fernissavalet, International Original är inte direkt den bästa fernissan som går att få tag på, det är mycket lösningsmedel i den vilket gör den rinnig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 Februari , 2009 Använder du verkligen 120 papper vid mellanslipning av möbler som skall lackeras/fernissas ???? Verkar grovt om man skall ha en yta utan slipmärken. Hittade lite länkar om andra som fernissar och som nog har samma uppfattning som jag att man måste ner i kornstorlek för att få en fin yta. http://user.tninet.se/~zyo199o/ninnie9.htm www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1167253907 www.wiss.se/varv/tips/penslar.html Per Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 14:42 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 14:45 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 14:48 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 14:48 Senast ändrad av oceanis | 21 februari 2009 | 14:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Februari , 2009 Tack för tips!! Jag vet att Orginal inte är den lättaste av fernissorna att arbeta med men det är den vi får från varvet och de klarar det ju. Jag ska låte dom lära mig tekniken när vi är på varvet och bygger. Vi ska dit om två veckor och arbeta med båten en vecka tillsammans med proffsen. Ska bli jättekul. Tills dess ska jag kolla in alla länkar med bra tips jag fått. En person ovan frågade hur man fick den snygga matta ytan. Man lackar helt enkelt sista lagret med en halvmatt fernissa. Det är viktigt att ha ett antal lager blank fernissa under dels för att få djup i lacken men också för att den skyddar mot UV-ljus bättre än halvmatt. Skickar med en bild på dagens lackarbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 22 Februari , 2009 International säger själva att Original INTE ska användas på bara feta träslag. Jag vet inte men jag antar att Mahogny är fett? De rekommenderar i sådana fall tvåkomponent eller deras Schooner. Lycka till med lackandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 22 Februari , 2009 Här står det lite om betsning, lacning och grejer, kolla http://www.tidningar.org/praktiskt-batagande/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 22 Februari , 2009 Japp, jag kör med 120-papper, inga problem med slipmärken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Februari , 2009 När man ska fylla porer vill man gärna ta till extra flödigt. Då torkar det dessvärre saktare. Jag antar att det finns ett lacklager som är den optimala för man ska få kortaste tiden, dvs då man fyllt porerna helt. Många tunna lager kanske torkar snabbare än ett fåtal tjocka. Vad säger proffsen? Använder kanske dom högre temperatur? Jag har själv lagt detaljer i solen men antar att det inte får bli för varmt heller. Jag har misslyckats nån gång då jag inte väntat tillräckligt på att föregående lager har härdat och fått blåsor. Det nya lagret löser upp tidigare lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 23 Februari , 2009 Jag tillhör dom som gillar fernissa, lägger i stort sett varje år 3-4 nya lager, slipar med 240 papper och sista lagret tar jag stålull o ruggar upp det med, fick det tipset av en äldre herre. Och rinningar! du använder för mycket fernissa! stryk hellre fler lager och tunt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Februari , 2009 Nu går det bättre. Tunnare lager gjorde susen. Våtslipar med finare paper nu också så jag inte slipar bort det lack jag med möda lagt dit. Verkar inte som om Orginal inte passar Mahogny. Det är inte lika fett som teak tex även om vissa bitar verkar fetare än andra (det känner man bra). För säkerhets skull torkade jag med aceton innan jag började med fåtöljerna men se ingen skillnad mellan dom och bordet. Senast ändrad av ciaraud | 23 februari 2009 | 19:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser