tobbz 0 Postad 20 Februari , 2009 Köpte båten i höstas och har nu fått en liten knepig plats att ha den på. Ovan att förtöja måste jag väll medge att jag är, men tips mottages gärna. Några flyn är inte sådär jätte intressant att montera så skriv gärna hur ni hade gjort. Här kommer en bild med provisorisk förtöjning : Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 20 Februari , 2009 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=147631 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 20 Februari , 2009 Jag hade på lilla båten färdiga stroppar med färdiga öglor för båten. Styrde in i platsen lugnt o stilla. La på e bakre tamparna bara över pollarna. Fram så fick man antingen haka i öglan i fören eller på pollaren på fördäck, beror på hur din båt ser ut osv. Inga konstigheter. har man färdiga tampar som alltid sitter på bommarna så slipper man trassla fram o tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Februari , 2009 Spänn bak båten i mitten knapen du har med linor till ytterstá fästet på Y-bommen och lägg sedan med lagom avstånd i de bakre fätstena på Y-bommen. Funkar bra för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 20 Februari , 2009 ser väll inte så pjåkigt ut, det viktiga är att bestämma vilken tamp som ska dra åt vilket håll så att man får spänn både frammåt och bakåt. någon form av ryckdämpare kan vara bra att ha om någon får för sig att dra svall i hamnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 20 Februari , 2009 Lägg båten på plats där du vill ha den. Fixa 4 linor/tampar/rep eller va du vill kalla det - till vardera hörn av båten. Gör fast linorna på bryggan/i Y-bommarna i syfta att låta de vara fast där och löstagbara från båten. Ev med ryckdämpare i varje. (Ev med skydd på bommarna så att du inte repar sidorna på båten). När allt är intrimmat - lösgör från båten och lämna fastgörningsanordningarna på bryggan/ i Y-bommarna - när du ska ut på böljan den blå. :-) OK - viss stöldrisk - men jag har inte blivit av med nåt på 4 somrar. Lycka till! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Februari , 2009 PatricS skrev: Lägg båten på plats där du vill ha den. Så jag får ta den bästa platsen, som min båtgranne har..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 Februari , 2009 Jag har blivit av med en av mina fasta brygg tampar en gång..Ligger med en akterlina ut till en boj och med två tampar i brygggan, längs ut på gaveln så att säga.. En mycket blåsig söndags eftermiddag i juni förra sommaren kom vi tebax till hemmahamn och skulle lägga till..En båt granne stod på bryggan och vinkade så glatt,han vände sen på klacken, gick till sin bil å drog..Redan där blev jag lite irreterad, för nog kan man väl stanna å ev hjälpa till lite om det behövs när det är dåligt väder..men nä då...(han har segelbåt föresten) I allafall så kör gumman rätt bra som vanligt,men vinden trycker undan oss rätt rejält, med nöd å näppe å lite tur så lyckades jag hoppa iland på bryggan och undvika att hamna i vattnet..Då när jag håller i 2.5ton båt i den hårda vinden och baraska ta mina fasta tampar och göra fast båten så är ena tampen borta..å inta faan är det tampen på lä sidan inte, nej då utan naturligtvis den som verkligen behövs först för att båten inte ska sticka ifrån bryggan...Det hela löste sig rätt enkelt ändå när gumman kom med en ny tamp från stuven..men så irriterande...Å vart tror ni min fasta tamp tagit vägen då?? Jo tro på faan så hade seglar gubb faan jäveln tagit den och gjort fast sin båt med,hans gamla fula nötta tamp hängde kvar men hade gått av i ovädret, så där satt nu min nya svarta tamp mitt bland hans gamla ratiga förtöjningsgrejer.(mina tampar var svarta å nya,lätt att känna igen) Jag lovar hade gubben kommit tillbaka medans vi var kvar hade jag kastat honom i vattnet! Om han nu hade ett nödläge med sin brustna tamp och verkligen inte haft nått annat än min tamp att ta till varför stannade han då inte kvar å frågade om det gick bra att låna min??Å hjälpa oss lite i blåsten??Gubbjävel!! Jag praktiskt taget bodde nere i båten ett par dagar för att få tag på filuren men det enda jag såg var min fina tamp på hans fula segelbåt...efter några veckor kom jag ner till bryggan och då hade minsann fähunden köpt nya tampar runt om på sin båt och min tamp låg lite försynt i ett hörn ute på bryggan...Själv såg jag inte till karln förren på höstkanten på vår arbetsdag och då var det inte riktigt läge att kasta honom i sjön mitt bland allt folk...Men han har fortfarande en utskällning att vänta ute på bryggan om han vågar visa sig till våren... /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 22 Februari , 2009 Hej Yadis, i denna tråden hänvisas till en länk. Där pratas om en spring. Vad är en spring? Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Februari , 2009 Ett spring lägger du från någon av båtens knap med drag åt motsatt håll som den ordinarie förtöjningstampen, tex från fören och bakåt eller från aktern och frammåt. Man kan även lägga spring från ett knap midskäpps åt något håll. I naturhamnar kläggar man ofta spring mellan båtarna eller in till land för att förhindra att båtarna svajar i sidled! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 22 Februari , 2009 Från wikipedia:Spring går från fartygets för eller akter mot en midskepps fästpunkt i bryggan. Dvs gör att båten inte rör sig framåt eller bakåt. Men vid y-bom så verkar det vara poppis att man har båten i spänn dvs att man t.ex har förtöjt fören så att båten dras utåt från bryggan och aktern så den dras inåt bryggan. Då ligger båten i ett järngrepp mellan dom 2 krafterna. Ungefär så har ju trådskaparen förtöjt i bilden han bifogade. Har man dessutom fjädring på tamparna så rycks dom inte av. Senast ändrad av Yadis | 22 februari 2009 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser