Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Flashen

Norska knappen

Rekommendera Poster

Har en knapp som börjat få slagsida.

Jag har tagit bort den och lagt på lite marinsilicon gelcoat.

Problemet har dock kommit tillbaka.

Funkar det bättre med Sikaflex tro?

Det är inte lätt att komma åt insidan, så bricka mutter därifrån blir svårt...

Ps. Det är kapellet som drar den snett, så jag behöver något starkt lim. Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland fattar man dåligt. Är det en knapp med två P?

Har du nån bild?

I princip borde silicon va förbjudet i båtsammanhang. Där är det , för min del, Sikaflex som gäller.

Har du lagt på silicon och utanpå det Gelcoat? Det borde ju va tvärt om.

tommy

trög i fattan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade liknande problem med norska knappen på min förra båt. Problemet uppstår när tillverkarna skruvar fast knappen direkt i plasten. Skruven gängar upp sig, man drar åt, skruven gängar upp sig,... Till slut finns det inte mycket laminat kvar att skruva i. Om du plastar igen hålet och börjar om tror jag att du ganska snart får tillbaka samma problem.

Jag provade med lim, men efter några veckor släppte det. Kanske hade jag fel lim, men jag gissar att den påfrestning man utsätter knappen för när man sätter dit och tar bort kapellet är så stor att de flesta lim ger sig ganska snabbt.

En lösning är att helt enkelt ta en grövre skruv. Men detta är ingen permanent lösning. Den nya skruven gängar också upp sig, så då får du börja efterdra igen. Det slutar med att du har ett ännu större hål om några år. Men det är en snabb fix om du t.ex. ska sälja din båt :-)

Den absolut bästa lösningen är som du säger att ta sig in på insidan och sätta dit en skruv med bricka och låsmutter på insidan. Jag gjorde detta på de ställen det gick att komma åt och det håller bra. Jag fattar för övrigt inte varför så många tillverkare slarvar med detta. Det borde vara hur enkelt som helst att skruva dit knappar och andra beslag med bricka och låsmutter när skrovet är i två delar. När de två delarna är ihoplimmade är det ju väldigt svårt att komma åt i alla skrymslen och vrån.

På de ställen jag inte kunde komma åt satte jag en expanderplugg, s.k. Molly-plugg. Dessa finns i olika dimensioner så det går att hitta några som är rätt små. Se bara till att du har en sådan där tång som man använder för att få Molly-pluggen att expandera på insidan. Denna lösning höll också ganska bra, men var så klart inte riktigt lika snygg som bricka och låsmutter på insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns väl många starka lim.. men om det är en skruv som lossnar, borde det inte funka att lägga på lite loctite/locktight..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasta igen hålen.......i men ny skruv tillsammans med lite epoxilim. Så gjorde jag och det håller än

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Norska knappen är en av de två vanligt förekommande kapellknapparna. Det är den som saknar vred. Bifogar en bild på 3 norska knappar som jag satte fast med Molly-pluggar.

Det finns olika typer av expanderpluggar för gipsväggar. Molly-pluggen är förzinkad så det finns kanske en risk att den rostar med tiden. Men jag vet att det finns andra typer av expanderpluggar i plast som man kanske skulle kunna använda. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.

post-13390-1394235787,423_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där.

Tack för alla svar.

Får väl ta & plasta eller sätta bricka.

Förmodligen kommer man väl att bli förbannad & gråhårig på kuppen.Glad

Att det aldrig kan vara enkelt...

Ha det bra alla förlorade båtsjälar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har man fått lärt sig nått nytt igen.

Att det fanns nåt som hette Norsk knappen hade jag ingen aning om.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt är helt omöjlikt att få något annat än silikon att fästa på silikon. Däremot så fäster silikon utmärkt på de lfesta underlagen.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allas vårt kära BiltemaTungan har en expander i plast som kanske kunde fungera.

Är ju avsedd för hemmabruk till gipsskivor m.m.

Men kan vara värt att prova.

Art nr 86-797

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krävs ca 40mm hålrum då,vad är dimensionen på skruven? Det finns muttrar som man  nitar fast likadant som popnit,tror Biltema har det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd mutternit, monteras från utsidan på ungefär samma sätt som en popnit. Med mutterniten har du sen en maskingänga som det bara är att skruva i. Använde sådana för att montera motorluckan på min gamla Flipper 700. Denna togs bort med jämna mellanrum med resultat att gängorna i glasfibern snabbt blev utsliutna. Tycker mutternitar är ett utmärkt alternativ när det handlar om att skruva i glasfiber.

Mutternitar i aluminium finns bland annat på Jula och Biltema, finns även i rostfritt på bl a Sifvert skruv på Kungsholmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är därför det borde va förbjudet i båtsammanhang och i många andra fall också. Dessvärre är det populärt-

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi håller på att renovera en Selco Riviera just nu och har kommit till kapellet. Norska knappen känner vi till men vart får man tag på det lilla fästet som sitter i vindrutan för att fästa Norska knappen där. Någon som har ett tips. Har kollat att tillverka detta men det är för liten serie och det kostar skjortan.

Tackar på förhand

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...