a_wallenius 0 Postad 20 Februari , 2009 Hej! Har en liten undran... Står i begrepp om att köpa båt igen efter att ha levt utan segelbåt under min studietid. Är intresserad av en god seglare för två vuxna barn o hund som funkar bra att bo i under några veckors semester segling. Prismässigt tycker jag runt 100' är en rimlig nivå. Har tittat och funderat på Aphrodite 25 och även Albin Cirrus. Någon på forumet som har några kloka åsikter om för resp. nackdelar med dessa båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 20 Februari , 2009 ta en titt på möre 30. MKT och bra båt för perngarna. perfekt för ändamålet. den ser ut som en ballad och comfort 30. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 20 Februari , 2009 Vet inte så mycket om just de där modellerna, men annars är Shipman 28 eller Compis 28 ett alternativ, runt 100.000 /- . Mer båt för pengarna och gott om plats för 4-5 personer (vuxna) Kolla: www.blocket.se/vi/18169014.htm?ca=15_s eller http://www.blocket.se/vi/19872166.htm?ca=15_s Både Compis och Shipman har funnits på Blocket för 85.000:- och uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 20 Februari , 2009 Det är trevliga val bägge två. Aphrodite eller Cirrus? Karaktären skiljer sig främst genom ståhöjd och hur dom känns att segla. Bra båtar bägge två men själv sätter jag förmågan att bära segel i friska vindar högt. A har backstag och finns med blyköl så för mig är valet lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 20 Februari , 2009 aphroditen är ju ganska bred och rymlig, har inga erfarenheter av seglingen, men en trevlig båt att bo i ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 21 Februari , 2009 Om du vill ha en välseglande båt ska du välja Aphrodite 25an den har lys 1,05-1,09 beror på om den har järn/bly köl inom/utombordare och om den är i XL version eller inte. Den har backstag men det kan man skippa om man crusar men i kappsegling är det bra om de används. Den har mycket trim möjligheter. Indredningen är nog bättre på aphroditen för den har fast toa och fin med mycket trä i inredningen. och bra sittbrunn. ritad av Carl Beyer pris mellan 80-180tusen Albin 78 är lite mer enkel båt. Den har lys 1,03 med inombordare fast den är lättseglare om inte Aphrodite 25an har självslånde fock . har höga fribord och kan se naken ut, om den inte har linjer/strips på fridborden. Den har ej fast toa utan porta potti i stället. Den är fin innuti också. Sen har den ett förbund där man kan vara med på träffa och seglingar. Ritad av Peter Norlin typ lite runt 150tusen. Jag hade nog valt Aphrodite 25 för den har bättre seglingsegenskaper och trimmöjliheter har själv vart sugen på den men jag gillar lille syrran till den också lite mer Aphrodite 22:D OBS:: Har ej seglat nån av de men är väl på läst och jag kan segling och annat. Hoppas du fick lite hjälp med båtvalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 21 Februari , 2009 Hallå eller! Om jag skulle köpa en båt i den klassen så hade jag nog letat efter en Albin Accent. Seglar fantastikt trevligt, ser väldigt trevlig ut, har innombordare. Nu frågade du förvisso inte om det utan vilken av de två ovanstående och då håller jag nog på Aphroditen. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 22 Februari , 2009 Ja är väl inte helt objektiv eftersom jag seglar albinen.... När vi valde var det några saker som vi prioriterade, ståhöjd, inombordsmotor med gott om reservdelar, vattentoa. Problemet när nam köper båt som är 20 - 30 år är historien. Är det ett självbygge? Aphrodite såldes delvis som 3/4 bygge om jag inte minns alldeles fel. Kvaliten på en del byggen är si och så en del jättefina. Att vi valde albinen var att de uppfyllde våra krav samt att dynorna var bytta året innan motorn genomgången av en verkstad, sötvattenkylning, bra segel mm. Kollade också orsaken att de satsa massa pengar i båten och sålde den året efter. Det fanns fullgoda skäl. Det är annars en liten varningssignal om man satsat massor och plötsligt säljer. De kan ha hitta något väsentligt fel som kan var dyrt att åtgärda. DVS gör en kravlista vad är viktigt vad kan du fixa till. Att byta dynor ja det är säkert 15 tusingar. Nya segel ungefär 10 tusingar styck... Titta på många båtar, dålig lukt är en varningssignal, skitigt motorrum definitivt varning på, nymålad botten....kan det vara något dålt? Enda sättet är att utrusta sig med ficklampa, rakspegel (perfekt att ha när man vill titta bakom saker) och krypa, lukta leta och förhoppningsvis hitta ett fynd. Aphrodite och cirrusen är bra båtar båda bättre att hitta et bra exemplar än stirra sig blind på en modell. Kolla blocket där låg ett par fina albinar förra vecka iaf. Mycket båt för pengarna. Du kan maila mig om du vill ha mer info om cirrusen eller titta på Albin 78 klubbens hemsida. Den är bra. Blir du medlem finns dessutom massor av tips på ideer och knep och knåp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 24 Februari , 2009 Angånde detta med 3/4-fabrikat: Enligt Sailguide såldes även de flesta Albin 78:or i 3/4-fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 25 Februari , 2009 Som tidigare lycklig ägare till 2 st A78:or kan jag bara säga att jag gillar modellen starkt. Kappseglarn skriver att det är Porta Potti i dem och det kanske det finns, men original är vattentoalett i förpiken med eller utan septiktank. Som skrevs ovan så är de flesta 3/4-byggen, men då inredningen är ganska enkel och passformen var bra så ska byggaren ha varit ganska klantig om det är ett misslyckat bygge. Bra ståhöjd och rymd genom att det saknas garderober är ett plus, om man kan leva med kläder nedpackade i trunkar. Rolig seglare. Afroditen vet jag inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
a_wallenius 0 Postad 4 Mars , 2009 Stort tack för alla Era åsikter och tankar. Precis som någon av Er nämnde så är ytterligare ett kriterie på önskelistan att båten skall ha inombordare. Får ta tag i tittande på båt till våren. mvh/A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanblas 0 Postad 4 Mars , 2009 Hej! Har haft en albin78 (cirrus) för ett antal år sedan när barnen var små. Den har fast toa i förpiken. Mycket tunna dynor överallt. Mantågsfötterna är alldeles för klena. Kolla efter sprickor i gelcoten. Läckage! Motorn kan vara täppt i kylkanalerna. Testa i sjön med fullt varv på pentan. Annars en trevlig båt att segla. Begynnelsevek! Jag seglar nu en boström37 efter ett par balader. Lycka till! mvh Kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser