Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Henke

Batterier + Låg laddning = Problem ??

Rekommendera Poster

Gäst Henke

Jag har en båt med Yamaha F50 utombordare i vilken vi just byggt en stereo som drivs av ett slutsteg med 20A säkring. Steget lär dra ca. 5-10A normalt. Generatorn i utombordaren ger ca. 10A och i båten sitter i nuläget ett batteri på 60Ah. Kommer batteriet räcka till för start av motor, powertrim, länspump och att driva stereon under gång? Om inte. Blir det bättre av att koppla in ett till 60Ah batteri med relä-sats för slavbatteri så att bara extrabatteriet används när motorn är avstängd. Kommer 10A generatorn alls orka ladda två 60Ah batterier eller är det lönlöst att peta i ett till batteri för att kunna köra stereon? Tips mottages tacksamt! Läget börjar bli lite desperat när midsommarafton närmar sig. =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa för både omgivning och effektförbrukning verkar vara att dra ner volymen på stereon rejält... :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Det är inte frågan om någon högspelning utan mer om att kunna driva högtalarna över huvudtaget. Att spela högt i skärgårdsmiljö är knappast aktuellt. Jag skulle själv bli förbannad om någon spelade högmusik när jag var ute och åkte båt i skärgården. Frågan är om batteriet kommer räcka för att driva lanternor, belysning, länspump, powertrim hydraulik, stereo osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om steget drar 5 -10 A så blir det ju inte lång stund i taget du kan ha stereon igång. Jag tror inte att du kan ladda 2 batterier med en 10 A generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Går det att byta generator i en Yamaha F50 motor tro? Eller är det en yamaha-specifik generator med egna dimensioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla in ett till batteri. Ha ett batteri till startmotorn och det andra till allt annat. Koppla så att startbatteriet alltid laddas fullt innan förbrukningsbatteriet börjar laddas. Förmodligen måste du ändå ladda förbrukarbatteriet mha nätdriven batteriladdare, men du har åtminstone alltid ett fulladdat startbatteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Tack för tipsen. Använder man en reläsats från båttillbehörsfirma för att göra så att startbatteriet alltid full-laddas innan reservbatteriet börjar laddas upp? Förmodligen suger man ju inte ur startbatteriet särskilt mycket (lättstartad ny motor). Det borde göra att reservbatteriet kan börja laddas relativt fort när man är ute och kör? Och då har man kanske ström att driva det där lilla slutsteget och 6,5 kitsystemet bakom pulpeterna. Är det svårt att ansluta en reläsats som ger prioriterad laddning för startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå inte ska spela högt, varför ha en slutsteg i över huvud taget??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henke

Det är enkelt. Jag ville inte ha en vanlig CD-stereo ombord då spelningen av CD-skivor knappast fungerar på sjön. Jag ville heller inte ha en gammal simpel bilradio då denna inte ger det ljud jag är ute efter (bra ljud, inte högt). Därför passade det bättre med minsta sortens slutsteg. Till det har jag sedan anslutit en radiodel med bra mottagning samt en iPod med den musik jag lyssnar på i båten. Ljudet blir bättre än från en vanlig CD-stereo (2x45W) och prislappen betydligt lägre. MEN inte nödvändigtvis högre. Vem vill lyssna på hög musik när man är ute och åker båt? Problemet med att driva en separat stereo eller annan utrustning som drar mer än 4-5 A kvarstår ju dock i en båt där generatorn endats ger 10A, vilket skall räcka till tändning/länspump/powertrim/lanternor/annan belysning/12V kylbox osv. Jag hoppas att ni förstår problemet. Samt att jag inte är ute efter att spela hög musik ute på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller själv på att installera marinstereo i min båt, men pga dåliga erfarenheter med cd-receiver hade jag tänkt gör precis som du har gjort, visste inte om det skulle fungera bara. Några frågor: har radiodelen en inbyggd förstärkare eller driver du slutseget direkt från hörlursuttaget på Ipoden? Hur har du gjort med volymkontrollen räcker Ipodens eller måste jag ha ett separat för att styra slutsteget? Vilket märke är det på högtalare och slutsteg? har haft svårt att hitta marinkonverterat slutsteg. Tar gärna emot tips. MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns eller fanns bra kasettstereo. Jag har själv en på 4x35W och den räcker mer än väl. Jag köpte den dock begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[kur]har haft svårt att hitta marinkonverterat slutsteg. Tar gärna emot tips. MVH Martin[kur] tja martin..det största problemet med så kallat marinslutsteg & bilslutsteg är prislappen.. o den brukar ju va skyhög så fort det står marint..det e samma komponenter i båda.. ja vet för ja jobbar som billjudsmontör har även plockat inn grejjer i båtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som skiljer ett marint slutsteg från ett vanligt? Är det 100% vattentätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR] Vad är det som skiljer ett marint slutsteg från ett vanligt? Är det 100% vattentätt? [KUR] tja sardaukar... ett marint steg e inte vattentätt... komponenterna måste ju kylas..(annars brandrisk) o det e ju samma komponenter i båda 2.. det enda som skilljer dom åt e utseendet och prislappen...men visst bör man inte stoppa i ett steg för flera tusenlappa...pga stöldrisk och oxidering ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enbart betala för utseende låter bara dumt.. Finns en funktion som heter citera ovanför inlägget. Annars om du vill skriva kursiv text så måste du skriva [/KUR] i slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Max Stack

Hej Henke: Jag skulle råda dig at ta kontakt med DELAB Marin och dem kan garanterat hjälpa dig med ditt problem.Dem säljer skilj räleer till alla modeller. 08 - 646 49 85 Telefax: 08 - 646 00 42 E-post: info@delabmarine.se Web-sida: www.delabmarine.se :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Max Stack

Hej Henke: Jag skulle råda dig at ta kontakt med DELAB Marin och dem kan garanterat hjälpa dig med ditt problem.Dem säljer skilj räleer till alla modeller. 08 - 646 49 85 Telefax: 08 - 646 00 42 E-post: info@delabmarine.se Web-sida: www.delabmarine.se :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...