petgre 3 Postad 19 Februari , 2009 Nu är jag klar med mina nåtade teakskivor, dessa skall nu sättas fast i båten. Vill inte borra och skruva fast dem, utan planerar att limma. Har sett att vissa använt Tech7 lim. Vilket lim bör man ha, samt ska man grunda skivorna med något (primer) eller inte? Tacksam för tips //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 20 Februari , 2009 Hej Peter ! Jag har erfarenhet av två olika limmer för detta ändamål. Det är Sika flex 298 & Henkel Terostat 930 Det som är enklast att få tag på är Sikas 298. Terostat 930 är en industriprodukt och är svår att köpa som konsument. Limmningen utförs genom att underlaget tvättas med aceton, gäller både trä och plastytorna. maskera sedan med tejp på plasten där ramarna slutar. Massan är förpackad i korvar på 600ml och det åtgår 1,5-2 st/m2 materialet skall du tandspackla ut med en kam på 4mm. Lägg limmet på plasten och lägg sedan ner skivorna. Sedan lägger du vikter typ sandsäckar eller dyl så att skivorna pressas mot underlaget. Härdningen tar ca:4-8 dygn beroende på luftfuktighet och temp. Försegla sedan ramen med en snygg fog mot plasten när allt har härdat. /Zinerella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 21 Februari , 2009 Stort tack för beskrivningen! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 21 Februari , 2009 Jag har precis lagt in teakdurkar i 5st båtar och dessa sitter enl tillverkarens rekomendationer med Sikaflex. Det sitter som berg. Det är även viktigt att du limmar hela ytan så du inte får in vatten under som sedan kan frysspränga durken under vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 21 Februari , 2009 Hejsan,jag skulle tänka mej väldigt noga för innan jag limmade fast durkar i en båt,oavsett vad båten är byggd i för material,är de limmade så sitter dom fast,använder du tec7 eller sika spelar ingen roll,tec7 bättre hållfsathet mot fuktiga-blöta ytor,men du har skapat ett framtida problem vänligen Erland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 21 Februari , 2009 jag har limmat mitt teakgolv med ett industrilim som heter Magnolia. Perfekt resultat. Det kommer inte att lossna :-) Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 24 Februari , 2009 Det bästa, med risk för att vara en besserwiser är Epoxy, igen av ovan produkter kommer att stå emot tidens tand, med tiden kommer sica och liknande produkter att åldras och tappa både förmågan och hålla kvar teaken och förmågan att hålla fukten ute. Epoxy har en avsevärt längre livstid och är garanterat vattentät. Kollla med Epotex , dom kan ge dig råd med vilken epoxy som du skall använda och hur du skall blanda den med korrekt filler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 24 Februari , 2009 Nja, Epoxy är bra men att Sikan skulle hålla sämre köper jag inte. Bytte durk i en bayliner 30 fotare -88 och döm om min förvåning när jag rev upp durken så är hela lådkonstruktionen som bär upp skrovet endast limmad med Sika och det såg hur bra ut som helst och dessutom så är det ju det som faktiskt bär upp hela konstruktionen. Jag skulle inte våga göra så som Bayliner gjort, men det verkar ju hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 24 Februari , 2009 Vet inte riktigt om jag skulle hålla Bayliner som ett föredömme när det gäller båtbygge. Jag tror nog inte att detta är ett problem de första åren men med tiden kommer sica att läcka vatten. i.of. en fördel är ju att du kan ångra dig och få loss teaken, det kommer du inte att kunna om du limmar med Epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 25 Februari , 2009 Har lite svårt att inse att lite vatten mellan teak och durk skulle ge någon större skada när det fryser, det borde rimligen komma ut där det kom in eftersom durken inte är annat än limmad. Hade man borrat och skruvat så är det ju en annan sak men då man endast limmar? Eftersom man jämnar ut limmet med en tandad moj så blir det ju alltid vissa ytor som inte inte är 100% limmade, och ev vatten/fukt borde ju ta denna väg. Fryser det, kan jag fatta att teaken trycks upp, men har svårare att inse att durken skulle ge sig. Rätt eller fel ? Är det inte mer troligt att fukten trycks ut i olimmade ytor? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrik75 0 Postad 9 Mars , 2009 Jag kommer att måla min teakdurk med epoxi så den blir helt tät. Kommer sedan att fästa den med silicon. Då finns det ju möjlighet att byta den. Det håller ju inte för evigt. Blir siliconet för svagt vilket jag har svårt att tro får jag använda mer eller starkare nästa gång. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 9 Mars , 2009 Plastskivorna är brandsäkra och uv-tåliga (de mörknar bara lite). De suger inte i sig vatten och blir inte hala. Ett syntetdäck kräver inte heller något underhåll. - Äkta teakdäck ska putsas och oljas. Aikona ändrar varken färg eller utseende, teaken åldras och blir grå, säger Hans Eriksson. - Det är ju ofta fint folk som är ute och kryssar med rödvinsglaset i ena handen. Spiller man rödvin på teak är det svårt att få däcket rent. Har man Aikona spelar det ingen roll. Spola med vatten eller högtryckstvätt och vips är fläckarna borta. Det som fungerar till sjöss fungerar förstås också på land. Den engelska plasten kan förvandlas till golv, köksskåp, bord, bardiskar... På Sturebadet i Stockholm är parketten runt jacuzzin gjord av fuskteak. Nån nackdel måste det väl ändå finnas? - Jo, det blir inte grått. Vissa gillar ju att teaken åldras. Dessutom är det svårt att dansa på Aikona. Båtägare som trots allt väljer äkta teak gör det förstås för lyxens skull. Artikeln finns här http://madrassen.se/framtiden.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser