Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
coolbeyron

Störande stavfel - vanliga misstag eller okunskap?

Rekommendera Poster

Evenrud heter det väl.... och mörcry.... Foten

Propeller är väl inte svårt att stava till? Förvånad

Efter en lång vokal skriver man en konsonant, efter en kort vokal skriver man två konsonanter.

Den som inte lärt sig det skolkade nog från svensklektionerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att jag inte kontrolläste mitt inlägg innan jag skickade iväg det Skäms

Du har rätt angående styrpulpet, som är den korrekta benämningen på en öppen båt med just en styrpulpet. Pulpit är ett staket / räckverk (oftast i rostfritt) som kan sitta i fören eller aktern på din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast m det resonemanget ska man kanske stava det konsonnant också?. O:na är ju lika långa ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ja då ligger kanske mkt av stavfelen i regionala orsaker? Här (i Värmland) är det första o andra o:et exakt likadant uttalat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en granne till oss: Hon berättade att hon satt för länge i den varma solen och fick en kalops ( hon menade väl kollaps, den fick nästan jag när jag hörde henne berätta om det:-) )

Och hon var mycket stolt när hon berättade om sin trägård, det var så många nazister som har blommat upp. Jag tänkte ringa till SäPo, men fattade sedan att hon menade narcisser.

Så kan det gå....

Sven

Senast ändrad av Groenling | 16 mars 2009 | 13:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I din regel du nämner finns, bara i de få ord du skriver, en hel del avvikelser från densamma.

Svensklektioner till exempel. Hur jag än försöker får jag inte det sista e:t att bli långt, så stavfelen är nog inte så lättförklarliga som att man skolkade den dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog knappast realistiskt. Det är ju få saker man är så överens om internationellt sett som det nautiska systemet. Det metriska systemet till exempel, är ju långtifrån internationellt erkänt.

En av få saker jag retar mig på är just längduttrycket distanser. Men vad i helv-te!! Kör hela sträckan på en gång istället!

Själv säger jag kort och gott mil. Den dagen då någon besserwisser irl, inte förstår vad som menas kommer jag att bombardera denne med skivad salami.

Är det inte dags att lägga ner den gamla myten om att en sjömil skulle vara 7 kilometer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eeeehhhh... om nån icke-besserwisser hör dig beskriva avståndet på sjön med uttrycket mil missförstår han nog det lättare än om du säger distanser.. en mil är en mil och en sjömil är en sjömil. Retar du dig så på att man säger distanser (jo, jag vet att det är sträckor) så bli för fasen inte så sur att du kastar salami om nån tror du menar mil istf sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ok,

Då slår jag väl ett slag med en purjo för sjömil istället då. Men sitter man på en brygga eller i en sittbrunn så borde väl en normalbegåvad förstå vad som menas, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Btw, ett tips till alla sjömilsbesserwissrar.

Landmil? Vad menar du med det? En romersk mil (tusen dubbelsteg = 1483 meter) Eller en svensk mil? (18000 alnar = 10688 meter) Eller kanske en norsk mil? (11298 meter)

På det viset kan man ju terrorisera sin omgivning året om.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saker & ting skrivs på fyllan iblandSkrattande sen är det väll dom stackare som inte, av någon annledning inte klarar stavning heller. Cool  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så samma resonemang fungerar då på ..

SM  som i sekundmeter .

SM som du finner på google .

Svaren bli selektivt,  finns givetvis i den källa du vill leta ur !

Detta blir som statistik, vilket svar vill DU ha ?  Kirunakuriren frågade 1200 Kirunabor om Moderaterna är kvar nästa valperiod , samma fråga kan ställas i Djursholm !  

Skrattande

Denna tråd är både trevlig och lärorik tycker jag ! 

Tack /JCC

OmvandlingFormelVärde1Värde2 Hastighet 1 knop = 1,852 km/h knop = distansminut per timme km/h = kilometer per timme = (1/3,6) m/s Längd 1 inch = 2,54 cm inch = engelskt längdmått 1 centimeter = 0,01 meter 1 distansminut [M] = 1852 meter Vikt 1 oz = 28,34 g ounce = engelskt viktmått 1 gram = 0,0001 kilogram¹ Avstånd 1 sjömil = 1852 m sjömil, nautisk mil, distansminut [M, nm, '] m = Meter
källa  http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling/Tabeller/Omvandlingsfaktorer 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 18 mars 2009 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag har lagt ut annonser på blocket har jag medvetet både särskrivit och stavat fel :) Jag skriver både rätt och fel i samma annons för öka möjligheten att få en träff ifall folk skriver fel eller särskriver då det söker.

T.ex:

Idag (18/3 -09) på blocket, kabinbåt = 13 träffar
Idag (18/3 -09) på blocket, kabin båt = 79 träffar

Detta betyder att der är fler som särskriver än skriver rätt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he he !! Som  sagt, helt underbar sida tackar & bockar för tippsetCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att orden kabin och båt förekommer i samma annons innebär inte med automatik att dom är särskrivna.

Just nu:

kabin båt = 184 träffar

kabin båt = 4 träffar

Vad betyder det? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det betyder att blockets sökmotor är en viss intelligens när det gäller flera ord, ett till exempel:

kabin båt gav 80 träffar varav 16 var segelbåt (sökte bara på stockholmsområdet). Denna sökning genererar träffar där både ordet kabin och båt finns med i samma annons (behöver inte vara brevid/efter varandra). kabin båt genererar träffar där dessa ord finns skrivna exakt så och kabin båt ger träffar där båda eller ett av orden finns med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en annons nyligen där man hade ny tik i sittbrunnen.

Min blandrashanne fastnade direkt för den båten, tills jag förklarat missförståndet för honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ordblind är det med mycket blandade känslor jag läser denna tråd. Det är i och för sig viktigt att stavfel, felaktiga ordval och felaktiga särskrivningar rättas till. Men visa lite hänsyn! Lämna pekpinnen hemma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om ordblindhet är den nya folksjukdomen..?

För så illa som dagens ungdomar skriver, kan man tro det.. utan att dra alla över en kam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...