Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
coolbeyron

Störande stavfel - vanliga misstag eller okunskap?

Rekommendera Poster

...billiga priser...

Vad kostar ett pris såhär års?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte - en nanometer (nm) är ALLTID lika lång, varän du befinner dig.
En nautisk mil (M) däremot... ;-)

Ett av mina hatobjekt är annars sekundmeter - vad i h-e är det?
Säger man också:
Kör inte så fort, här är en skola, du får bara köra trettio timkilometer...?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med att använda rätta enheterna är att man har en hel del gratis.

I enheten finns ibland formeln hur man räknar.

T.ex km/tim vet man km (hur lång sträcka man kört) och tim (hur lång tid det tog) så får man resultatet precis som enheten sträckan/tiden.

Använder man hemgjorda enheter som jag såg en som konsekvent använde sm = sekundmeter blir det inte rätt om man gångar sekunder med antal meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som stod vid styråran hade det vänstra bordet bakom sig. I äldre svenska fick detta bord därför namnet bakbord eller bagbord. Babord är en modernisering av dessa gamla ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min källa, Sten Rambergs Fritidsskepparen kan man läsa följande på sid. 17):

Detta är en sjömil, som också kallas nautisk mil (nautical mile), och skrivs förkortat M eller nm, vilket alltså är längdenheten till sjöss.

Men du kanske har en annan källa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nm är nanometer enligt SI-systemet, det är jag helt säker på. Nautisk mil ingår naturligtvis inte i SI-systmet utan nm är säkerligen en svensk förkortning som vunnit acceptans. Enligt Wikipedia har inte nautisk mil någon internationellt erkänd förkortning.

Senast ändrad av mariatherese | 19 februari 2009 | 18:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är roligt när någon försöker rätta något som han tror är fel, men som han i själva verket har missuppfattat själv.

Adverbet drygt och dess motsats knappt kommer av adjektiven dryg resp. knapp.

Det är inte fel att säga dryga milen eller en dryg mil, båda betyder lite mer än en mil.

Här finns mer info: http://sv.wiktionary.org/wiki/dryg

Om Palmqvist ska anses dryg för att han bara är för mycket, eller knapp för att den språkliga förmågan inte räcker till, ja det vet i tusan.

Vem bestämmer förresten vad som är rätt?

Själv skriver jag numera alltid dom i stället för dem och de.
Om någon generation eller så, anses det nog accepterat i dom finare kretsarna.

Hälsar Flipper, som säkert skrivit fel i detta inlägg, och i många andra här på MG.

Edit: Rättar fel som språkpoliserna inte såg.. Flört

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 20 februari 2009 | 15:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå i vilket annan lexikon som helst och kolla vad nm står för, eller en formelsamling eller liknande. Där har du min källa. 
Möjligt undantaget just boken Fritidsskepparen då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte mer än hålla med om att sekundmeter är dumt, otroligt dumt faktiskt.  Särskrivningar är också ett otyg även om det lockar till skratt många gånger.  Minns skylten i julas som berättade att butiken på hörnet skulle ha öppet på nätterna, för det stod öppet mellan dagarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man måste skilja på stavfel, och rena missuppfattningar. De som skriver karbinbåt, tror säkert att det heter så. Då är det ju inget stavfel. Många går genom livet och tror att det till exempel heter situationstecken, och att stål korrigerar. Jag tror att det beror på att ingen vågar rätta dem, för att inte såra dem eller så. Till och med journalister som har ordet som yrke, har ibland svårt med svenskan. Många skriver till exempel kollegor istället för kolleger, som är det korrekta. Åtminstonde i stället för åtminstone, är också vanligt. Jag har till och med sett någon skriva åtminstående. På radio hörde jag en som sa att man först måste tvätta upp sin egen buk. Vissa jag känner tycker att, bara man förstår vad folk menar, så spelar det ingen roll hur de skriver. Jag vet inte.Jag är väl en ordpolis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får tyvärr inte helt rätt. Kollegor är, likväl som kolleger, helt korrekt. Men du ska ha en eloge för att du åtmisntone försökte. Språkpoliser är, precis som vanliga poliser, långt från felfria ;) Skillnaden är väl att de vanliga snutarna är orörbara. Språkditona kan vi åtminstone hacka på här på MG hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt att rätta andra, när man själv har fel... Flört

Angående åtminstonde så hände det sig på den tiden, när Flipper gick i skolan, att någon i klassen hade skrivit just det. Läraren var missnöjd, men när eleven kunde påvisa att skolans ordlista hade den felaktiga stavningen blev det tyst i klassen igen. Glad

Förresten är det väl inte fel att tvätta buken.... Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag kvadda tråden helt nu då.. För d första så är jag rättså kass på både stavning och särskrivningar och allt annat som handlar om vanlig hederlig allmänbildning inom skrivning.. Sedan nå nyttjar jag ofta olika förkortningar på längre ord eller ord som jag tycker går att krympa ner lite. Dock brukar ingen annan tycka som jagGråter.. Dock har jag på detta vis utvecklat någon form av raketskrivning på tangentbordet.. Detta har resulterat i en mängd olika meningar utan varesig kommatecken eller punkter.. Alltså inte helt lätt för vanliga dödliga att läsa med andra ordSkrattande.. Konstigt att detta bara sker i dattavärlden, skriver man på vanligt papper så kan man både skriva snyggt o städat.. Hmm måste vara någon mental grej man får öva påCool...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är ju helt fel! Man kan inte färdas 10 distanser. Distans är ett annat ord för avstånd. Jag antar att du menar distansminut som är ett annt begrepp för nautisk mil. Att påstå att man färdas tio distanser, eller tio distans är som att säga att min båt är ika lång som tio snören. :P

Jag kan också vara språkpolis :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När var det egentligen en sjömil blev en distansminut? Och varför är det plötsligt rätt att kalla en distansminut för sjömil men fel att skriva distansminut och nm utan man ska skriva M istället. I alla fall enligt Båtsportskolan i göteborg?

Distansminut och kan ju aldrig missuppfattas, nm funkar bra som förkortning (bortsett från de som vill tolka det som newtonmeter eller nanometer - vilka båda förefaller orimliga att mäta avstånd med) medan M kan uppfattas som mil?

Hur lång var en sjömil exakt? VARFÖR tog man bort det måttet?

Senast ändrad av coolbeyron | 19 februari 2009 | 23:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Nästan så att man ska börja säga knopp istället bara för att det låter så kul Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På fråga 1 svarar jag: Keine Ahnung, men nån messerschmitt kan säkert tala om det ;)

På fråga 2a svarar jag. I praktiken är det väl knappast nån som ifrågasätter att man anger avståndet i distansminuter istf sjömil, men vad jag förstått så är det inte HELT korrekt. Kan visst skilja nåt 10-tal meter beroende på var man är. Tänka sig, en HEL knappnålsspets på sjökortet. Vad som är rätt och fel att skriva betr eller sjömil kan jag bara säga att.. jag har hittills aldrig behöv förkorta ordet mil.. och därför inte råkat ut för missuppfattningar där. Skillnaden på M och m däremot kan ju vara... hmmm milsvid ;)

På fråga 2b svarar jag att Båtsportskolan i Göteborg är traditionell och långtråkig ;)

På fråga 3 svarar jag: Exakt 7409 meter.. eller skulle svarat om jag varit tvungen att svara utan hjälp av Google. Nu bir istället svaret 7460 meter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har en vän som gärna vill låta mer bildad än han är och bl.a  säger underminimera min auktoritet (underminera) samt opponera att (ponera). Jag har försökt rätta försiktigt några gånger för att hjälpa, men det tycks inte fastna. Så nu får han säga hur han vill. Men inte lär det imponera på någon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nm är ju dessutom olika lång beroende på var på jorden du befinner dig. För hundra år sen var ju dessutom en sjömil dryga 7 kilometer.

Nix, en distansminut är alltid 1/60 av en längdgrad (mätt i Nord/Sydlig riktning) och med diametern på vårt jordklot (12 742 km) blir det 1852 meter överallt.
(Med ett gradnät på ett mindre klot, t ex månen, skulle en distansminut vara betydligt kortare. Fast det är så sällan folk åker båt där så det gör inget.)
Ordet minut kommer ifrån att en grad delas i 60 minuter.

Men gradnätet i ost-västlig riktning krymper ihop närmare polerna. Det är därför som det blir fel om man mäter avstånd i passaren mot gradnätet högst uppe eller längst ner på sjökortet. Alltid mäta avstånd mot höger eller vänster kant.

Och knop är distansminut per timme, dvs hur många steg man kommer i jordens rutnät per timme. Praktiskt när man navigerar efter positioner angivna i grader och minuter.

Men hastighet på land då? Mäts ju oftast i km/h? Varför använder man inte samma?
Jo: 1 meter som är ju den universella längdenheten och är också baserat på jordens mått; 1 meter definierades från början som 1/10 000 000 av avståndet från ekvatorn till nordpolen. Medan en distansminut är 1/(90*60) = 1/5400 av samma sträcka.

Dvs 1 distansminut är då 10 000 000/5400 = 1851,85 meter.

Eftersom det är opraktiskt att stega upp avståndet nordpolen-ekvatorn varje gång man vill kolla om ens nytillverkade mätsticka är rätt så har man numera bytt definition på 1 meter:
Ett tag, år 1960-1983, definierades 1 meter som 1 650 763,73 våglängder av den orange-röda linjen i det elektromagnetiska spektrumet av krypton-86 i vacuum.
Men efter 1983 så är definitionen på  1 meter hur långt ljuset färdas i vacuum på 1/299 792 458  sekund.
(Båda sätten är rätt praktiska mått, om man råkar ha ett bra utrustat fysiklabb i närheten.)

Nä nu får det f-n snart bli sommar så man kan åka båt istället för att sitta och skriva dumheter på MG. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Jag kunde inte låta bli att kolla lite i forumet och konstaterar där att fler av Er språkpoliser skriver själva ett mycket irriterande stavfel nämligen att ni skriver att något är omständigt istället för omständligt som det faktiskt heter.

:-)

Snart är det båtmässa!

/Jonas
Dyslektiker light

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förkortningar ja, inget personligt mot dig nu Rexco Skrattande
men kan man förkorta vad som helst?
Är det inte en risk man tar då och att folk kan missförstå en helt och med de påföljder det kan innebära? 
Jag hörde alldeles nyss om någon som varit i USA och där varit på restaurang.
När de beställde mat och vin, så frågade den svenske.
Do you want to see my leg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker att man skall lägga ned idén med båtkörkort och införa högskoleprovet istället för de som skall köra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu selgar jag ut lite här, ursäkta på förhand. Värre är då vad som ryktas ha sagts av en före detta kollega till mig när han klev in på en pub i UK;

I'd like a pint of whatever you have on tap, and do you have any use for my wife, she's pregnant.

Det är lite svårt för oss svenskar att hålla koll på hur engelskans j skall uttalas... Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bekant till mig som berättade att han kuggades på uppkörningen efter att ha kört på en centrifug (refug -  vilket man bör veta att det heter efter en period av idogt pluggande på körskola). Min spontana fråga till honom var naturligtvis huruvida han även blev skyldig att ersätta vitvarubutikens skyltfönster eller om de endast ville ha ersättning för centrifugen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...