Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
alex33

Landström/batteri/varmvatten

Rekommendera Poster

Jag kan inte få varmvatten när jag kör med landströmmen.

Med motor igång inga problem någon som vet vad som kan vara fel?

Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men.... Är elpatronen inkopplad.

Det är faktist skrämmande många båtar som inte har den inkopplad utan endast kör på maskinvärmen så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan jag se om den är på jag har inte så bra koll på det.

Båten är ny för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

elkabel in i vvb.n? om ja, kolla ström på? om ja, patron def. byt.  om nej på kabel, koppla in, nej på ström, felsök, laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Killroy skriver. Ta en sak i taget.

Lokalisera varmvattenberedaren. I gaveln på beredarna brukar det komma ut en kabel gm plåten eller vad nu beredaren e byggd av. Är den inte inkopplad i den lösa änden har du problemet där. Enkelt att lokalisera den delen iaf. Är den inte inkopplad så gör du det först, Vet du inte riktigt hur du ska förfara så be en fackman/ kunnig att göra det. Slarva aldrig med elkopplingar på båten, det leder bara till trassel o i västa fall olyckor.

Senast ändrad av rotorp | 19 februari 2009 | 08:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har råkat ut för ett par gånger att överhettningsskyddet löst ut vid motorgång. Då är det ju motorns temp som kommer in till beredaren och det kan bli för varmt.

Det brukar vara en liten knapp som sticker ut. På vår beredare får man ta en penna eller likn spets och trycka in den med. Det ser inte ut som den åkt ut så jag lurade mig först och tänkte gå tillbaks till butiken och få en ny på garanti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla nya båtar har ju ett elurtag vid varmvattenberedaren som man kopplar in i. Mycket sällsynt med fast installerad vvberedare. Det är inte så enkelt att förra ägaren har dragit ur stickproppen från vvberedaren för att förhindra galvanisk korrosion når båten legat med laddning vid bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...